הבמה הרעיונית של מפלגת העבודה

פריימריז בתקציב של מורה

Thank you for rating this article.

מאת: אודליה דיין גבאי

לילי בן עמי, ייסדה את רשת התינוקיות האקדמאיות הראשונה בארץ, הנהיגה מאבק למען העסקה ישירה של מורי קבלן, ממובילות מחאת האוהלים בירושלים, ייסדה פורום נשים מובילות בעיר, ואחרי כל העשייה הזו היא לא נחה, להיפך; בתקציב של מורה היא רצה לכנסת במפלגת העבודה.

לילי 3

"האמא של הסטודנטיות האמהות וההרות"

"אני משתדלת לפעול לפי המוטו שלי: 'היה השינוי שאתה רוצה לראות בעולם' זה ציטוט מפי מוהנדס גנדי שאני מאוד מתחברת אליו", אומרת לילי בן עמי. לילי בן עמי (33) בת בכורה מתוך שישה ילדים, שנולדה וגדלה במושב בית זית, נכדה למייסדי המושב וכיום נשואה פלוס שניים. היא אשת עשייה מצטיינת, עוד בהיותה בת 24, כסטודנטית בתוכנית המצטיינים "רביבים" של האוניברסיטה העברית בירושלים. "הקושי עלה מהשטח, סטודנטית בחופשת לידה? לא הייתה חיה כזו, עם כל הקושי לאחר הלידה האמהות הסטודנטיות לא זכו להתייחסות למצב החדש בו הן נמצאות, הן לא צריכות לבחור בין להיות אמא לסטודנטית, לכן ייסדתי את הפתרון- תינוקייה במרחב הקמפוס ויחידת מגדר והורות שדואגת לאוכלוסייה הזו" אומרת בן עמי.

בשנה האקדמית הנוכחית (21.10.12) ימומש (חלק) מחזונה של לילי בן עמי בהנחיית המל"ג. לילי שהנהיגה את המהפך בעולם האקדמיה לגבי התפיסה והיחס שניתן לסטודנטיות בהריון או סטודנטיות שילדו, הצליחה להביא את זה לידי שינוי בפועל כאשר יצאה הוראה של המועצה להשכלה גבוהה. הכל התחיל כשהקימה את התינוקייה האוניברסיטאית הראשונה בארץ. "התחלתי בקמפוס הר הצופים, זה כל כך הצליח שפנו אליי גם מגבעת רם מהדסה עין כרם וגם מהפקולטה לחקלאות ברחובות, כך שהקמתי ארבע תינוקיות במרחבים גיאוגרפים שונים, היום זה כבר נמצא בעשרות מוסדות אקדמיים ברחבי הארץ" מסבירה בן עמי. מעבר לתינוקייה האקדמית, היא זושהמציאה וייסדה את היחידה למגדר והורותשאחראית לזכויות האוכלוסייה ההורית באקדמיה. היום זה כבר הוראה מחייבת למוסדות האקדמיים. כמנהלת המחלקה פעלה לקידום זכויותיהן של נשים הרות באוניברסיטה, בין השאר חיוב מחלקות לימודים לנשים הרות לצאת לחופשת לידה. כמנהלת המחלקה בן עמי הייתה שותפה לניסוח המלצות המל"ג בתחום הורות ומגדר לשנת תשע"ג. המלצות אלו קובעות כי יש לאפשר זמן מינימלי של חופשת לידה לנשים בכל המוסדות האקדמים בארץ.

אקטיביסטית

היא זוכרת בבירור את הרגע שהחליטה לרוץ לכנסת, "אני מעדיפה לדבר פחות, ופשוט לעשות, אני אמנם מצליחה להביא קבלות מהשטח אבל מדובר בהזזה של סלע אחר סלע, הבעיה היא כי לפנינו הר של סלעים וזה כבר דורש עשייה ברמת המאקרו, להוריד את ההוראה שתשנה את השטח. אני יודעת שאני יכולה לשנות והפעם זה ייעשה מהכנסת" אומרת לילי בטון שלא מסתיר את המוטיביציה הגבוהה שלה. בעקבות הנתון המדאיג של הפורום הכלכלי של דאבוס בשוויץ כי ישראל ירדה למקום ה-56 בדירוג השוויון בין המינים, יוצאת לילי בן עמי, מתמודדת במפלגת העבודה, בקול גדול שקורא למפלגת העבודה להתעורר: "לא יכול להיות כי במפלגה שמחזיקה באידיאולוגיה סוציאל דמוקרטית ובראשה אישה, אין ייצוג הולם של נשים, השאיפה היא 50% ייצוג נשים לא אחוז אחד פחות" אומרת בן עמי. "השדה הפוליטי כיום הוא ברובו גברי ומכאן השיח הוא גברי כמו גם נקודת המבט ממנה מבוצעות ההחלטות. הטון של הנשים חייב להישמע ולו עקב העובדה כי הן 51% מהאוכלוסייה. איפה ההיגיון שהייצוג לנשים יהיה רק 20%? ברגע שנשים שיושבות בבית ומביטות במסך הטלוויזיה רואות מספר גבוה של נשים בפוליטיקה, הן מבינות כי זה אפשרי. הן יכולות לתאר את עצמן שם, ברגע שיש מעט: 17.5% בכנסת הנוכחית, הן יעריכו את סיכויין להתברג לפוליטיקה כנמוכים מאוד וכך תעשה גם הסביבה בבואה לבחור, לכן מפלגת העבודה שחרטה על הדגל שלה את האג'נדה הסוציאל דמוקרטית חייבת להבטיח ייצוג של ארבעים אחוז לפחות, כשהשאיפה היא 50% ייצוג נשים" מסבירה לילי בן עמי.

לילי בן עמי היאיו"ר ומייסדת שותפה של ארגון מתפקדות, הלובי לשוויון בין המינים.מדובר בארגון נשים המקדם צדק ושוויון מגדרי באמצעות התפקדות, לובינג והשפעה מבפנים.במקביל לכך לילי בן עמיהיא ממייסדות פורום נשים מובילותבשיתוף עיריית ירושלים, "הפורום הוא דוגמא מצויינת לנשים שמקדמות נשים, מטרת הפורום הוא יצירת קשרים עסקיים וחברתיים בין נשים מובילות בתחומים שונים בירושלים. לנשים שנמצאות בעמדות מפתח יש את האפשרות לסייע ולתת כלים לנשים אחרות כדי שגם הן ייאיישו כמה שיותר עמדות כוח, רק ככה מצב הנשים יישתפר באמת" מסבירה לילי.

פריימריז בתקציב של מורה

לילי בן עמי בוגרת תוכנית המצטיינים "רביבים" של האוניברסיטה העברית ללימודי מקרא ומחשבת ישראל לתואר ראשון, וחינוך יהודי לתואר שני אותו סיימה בהצטיינות, היא גם הוציאה תעודת הוראה ולמרות כל אלו קיבלה עבודה כמורת קבלן. ההעסקה הקבלנית מתבררת כפוגענית ולא הוגנת כך מצאה עצמה לילי בן עמי כשהעמותה שהעסיקה אותה פשוט גזלה את זכויותיה ולא הפרישה את תשלומי הפנסיה על פי חוק "הופתעתי לגלות שבתלוש המשכורת נמצא אזכור להפרשה ממני ועל ידי העמותה אבל, בפועל הכספים לא הגיעו לקרן הפנסיה והבנתי שאני בעצם לא מבוטחת. כשהעלתי את זה מול צוות המורים הם ביטלו אותי בהינף יד ואמרו אל תדאגי בסוף הם ישלמו.." אני לא קיבלתי את האדישות הזו והנהגתי מאבק ארוך נגד העסקת מורי קבלן שהניב פירות בסופו של דבר. שני בתי ספר בירושלים עברו להעסקה ישירה של העירייה, בנוסף העירייה התחייבה להעביר בית ספר אחד מהעסקה קבלנית לישירה, מדי שנה. אז זה אפשרי לשנות" מסכמת בן עמי בגאווה.

אמא פמיניסטית

במהלך עבודתה כמורה הנחתה השתלמויות וכתבה תוכניות לימודים למשרד החינוך ועיריית ירושלים בנושא מגדר. "השינוי חייב להתחיל מהילדים וזה אומר שכבר מגיל צעיר הם צריכים ללמוד לימודי מגדר, ואם זה לא מגיע מהבית כדאי שהילדים ייחשפו ללימודי מגדר בבתי הספר". את תוכנית הלימודים במגדר היא כבר מעבירה כארבע שנים בבית הספר זיו שבירושלים בהצלחה מרובה "הילדים מפתחים חשיבה ביקורתית וההשפעה עליהם פשוט מדהימה. למשל, בנות פנו אליי בבקשה להקים תא תלמידים ותלמידות שפועל נגד הטרדות מיניות בבית הספר, השיח הוא בוגר ואחראי והילדים פשוט מפתחים חשיבה ביקורתית שמבקשת שוויון בין המינים, אין תחושת סיפוק גבוהה מזו" מחייכת בן עמי.

"יש לי משפחה תומכת ומערכת יחסים שוויונית, כשאני מכתתת את רגליי בין חוג בית אחד לשני, אישי דואג להרדים את הילדים. זה לא מובן מאליו, גם לא בימינו, אבל משפחה שעובדת בצורה מאוזנת מהווה כר הצלחה לנשים צעירות שאולי חולמות לאייש עמדות כוח אבל חוששות מהקושי בתמרון בין שני התפקידים. כשאין דיכוטומיה ברורה בתא המשפחתי, שלרוב מפלה את הנשים, הנשים יוכלו להתברג בקלות יתרה ולהגשים את עצמן בכלל התפקידים במרחב הציבורי". אומרת בן עמי.

לילי בן עמי סייעה ברמה הפרטנית לעשרות רבות של מורות ומורים המועסקים העסקה מנצלת (קבלת קביעות, קרן השתלמות ועוד). רק לאחרונה הובילה את הקמפיין כנגד שר החינוך "צדק חברתי לא עושים בכלים של עוול חברתי" בנוגע לישום רפורמת יום חינוך ארוך באמצעות עובדי קבלן; דרישה ממשרד החינוך לממן את ספרי הלימוד שמשתמשים בהם המורים בעבודתם. היא פועלת למען הורים עובדים בקידום יום לימודים ארוך, יסוד מסגרות לגיל הרך בתוך מקומות עבודה, התאמת החופשים לעולם העבודה ועוד הרבה. אם אמשיך ואמנה את כל פועליה של לילי בן עמי, זה ייראה לא מציאותי. אבל מסתבר שזה אפשרי, עכשיו רק נותר לראות אותה בפעולה בכנסת.

"... אין לפרולטוריון מה להפסיד מלבד כבליו יש לו עולם ומלואו להרוויח. פועלי כל העולם התאחדו!"
קארל מרקס, המניפסט הקומוניסטי

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי

הבהרה: זהו אינו אתר רשמי של מפלגת-העבודה | דוא"ל Info@labor.org.il | הצהרת נגישות | תנאי שימוש