הבמה הרעיונית של מפלגת העבודה

החטיבה להתיישבות, טרור יהודי והבחירות ברמת השרון

Thank you for rating this article.

טרור יהודיהחטיבה להתיישבות מתקצבת גרעינים תורניים, צווים מנהליים מופעלים כנגד פעילי טרור, ישיבות ומכינות שאינן לתושבי העיר מוקמות ובבחירות לראשות העיר הבית היהודי תומך במועמדת אחת - למה כל זה קשור לרמת השרון?

איך ומה פתאום ומה הקשר? ובכן, הנה כמה עובדות (מגובות במראי מקום), מרוכזות במקום אחד ואת חיבור חלקי הפאזל והמסקנות אני משאיר לכם - האם צביון רמת השרון בסכנה?

  1. ברמת השרון פועל גרעין תורני המקבל תקצוב מהחטיבה להתיישבות במאות אלפי ש"ח בשנה.
  2. שני צווי הרחקה מנהלים לפעילי טרור יהודי קיצוני בהקשר לפעילות תג-מחיר ודומא, הוצאו כלפי צעירים בעיר.
  3. על בית כנסת בר-יוחאי, השתלטה עמותת "שועלי התורה' לטובת ישיבה ובאתר אחר הוקמה מכינה 'קדם צבאית' ושתיהן לציבור שאינו מרמת-השרון.
  4. הרב ראובן ששון הוא גם רב 'קהילה ראשית' וגם רב ישיבת ההסדר והגרעין התורני.
  5. אותו גרעין תורני, תולה שלטי שנאה ושטנה ברחבי העיר, חוגג בקריאות 'מוות לערבים' ואחרות.
  6. תקצוב הגרעין התורני, נסמך על חברי כנסת מהבית היהודי שלהם נציג במועצת העיר רמת השרון - שמואל גריידי.
  7. נציג הבית-היהודי, שותף לאחת המתמודדות לראשות העיר.
  8. איום על חיי ראש העיר עם כיתוב "תג מחיר" המוכר מאירועי טרור יהודי בעבר.
  9. הפגנת מחאה חילונית-דתית גדולה ראשונה מול בניין העירייה.

אז מי חושש לאחיזתו בעיירה ומתגייס בכל כוחו לטובת מועמדת אחת מסויימת לראשות העיר? למה בחר דווקא את המועמדת הזו ולא את האחרות? איזו הבטחה קיבל?

אתם באמת חושבים שאם הבית היהודי יקבל שליטה על ראשות העיר - מרקם החיים העדין האפשרי בעיר הזו יישמר לאחר מכן?

רמת השרון

תוספת [3.2.2017]: מאז כמובן לא השתנה דבר והמצב רק מחמיר: בני הישיבה מועמדים לדין באירוע "חתונת השטנה", נעלמים מהמקום בדיוק בימי פינוי התנחלות עמונה, כתובת שטנה באזור, מנהלי המוסד עצמם מעידים על היותם ישיבה ועל קיום מטבח ולינה במקום ורק ראש העיר המכהן מכחיש את קיומה ולמרות צו בית המשפט ולמעשה מצהיר על הסדרה משפטית של הנוכחות במקום.

תוספת [4.5.2017]: נחצו הגבולות, איום ישיר וחד-משמעי על חיי ראש-העיר אבי גרובר עם כדור שהוצמד לפתק "תג מחיר בקרוב" ולאחר שאנשי הגרעין ניסו לכפות במת עצמאות ללא נשים בעיר ונדחו.

ראו עדכונים בתחתית העמוד.

החטיבה להתיישבות ברמת השרון?

הגרעין תורני בעיר, מתוקצב ע"י שלוחי הבית-היהודי בכנסת ומי מייצג את הבית-היהודי ברמת-השרון בבחירות הקרובות, למי חבר ובאיזו מועמדת הוא תומך לראשות העיר? ובכן, במכתב רשמי מציג עצמו שמוליק גריידי חבר מועצת רמת-השרון כיו"ר סניף המפלגה בעיר (אתר במרכז). למי חבר במרוץ לראשות העיר? זאת יעידו מודעות הענק היקרות שכיסו את העיר.

על הכשרות החוקית והערכית של הזרמת כספים עצמה, יעיד חבר הכנסת מיהודת התורה, שאינו נחשד כמתנכר לגרעיני לימוד תורה, "גפני כלפי הח"כים של הבית היהודי: 'לו היה מדובר במימון מוסדות חרדיים מישהו כבר מזמן היה הולך לכלא'" (אתר דה-מרקר).

על פי אתר קהילה-ראשית (שזכתה לתקצוב מהחטיבה להתיישבות ב2014, ראו מטה) בראש הישיבה הגבוהה שלה עומד הרב ראובן שושן שגם מוזכר כרב ישיבת ההסדר בעיר - מקריות, או שחוק הכלים השלובים פועל ברמת השרון? האם זה אך מקרה שברמת השרון שני עצורים מנהלתיים בהקשר לפעילות תג-מחיר והטרור היהודי ביהודה ושומרון? ומה יעשו אותם נערים וצעירים מהגרעין ב12.1?

העובודת מוצגות לפניכם, האחריות על המסקנה שלכם - הנתונים פרוסים.

טרור יהודי ברמת השרון?

לאחרונה הוצא "צו מנהלי" להרחקה מיו"ש ואיסור יצירת קשר עם חבריהם, כנגד שני פעילי ימין קיצוני מרמת-השרון (אתר NRG) ובהקשר לפעיליות תג-מחיר, הטרור היהודי ופרשת דומא. על הצו דרך-אגב, חתום שר הביטחון יעלון חבר מפלגת הליכוד שאינו ידוע כשמאלן בוגדני.

הנימוק לצו המנהלי מסביר כי הנם, "בעלי פוטנציאל להתסיס, להסית או להדיח אחרים לפעילות". אז יש כמה טרוריסטים יהודים ברמת-השרון, כבוד קטן - אז מה, תשאלו?

ובכן מתברר שהסתה ברמת-השרון בהחלט יש והיא נובעת מאותו גרעין תורני הממומן בכספי החטיבה להתיישבות ובכך לא מסתיימת אי-הסובלנות בעיר - תושבי מזרח רמת-השרון מדווחים על קריאות "מוות לערבים" ואחרות בהתכנסויות ליליות בישיבה עצמה וצביעת השכונה במדבקות כמו "יהודי לא מענה יהודי" ואחרות (התעוד משמאל - מקיר בשכונה ובסמוך לישיבה שעל קירותיה מדבקות דומות).

תלונות נוספות, של תושבי השכונות המזרחיות מספרות "... על בית-הכנסת בר-יוחאי ברחוב בית-גוברין [עליו] השתלטה עמותת "שועלי התורה" ...  נערי התנחלויות וציבור דתי אחר שאינו מרמת השרון ... בבניין המדרשה בשכונת מורשה ... תושבי ההתנחלויות שהקימו בו בית כנסת ... ברחב שבטי ישראל הוקמה ... מכינה קדם צבאית ... גם היא למתנחלים ולציבור דתי שאינו מרמת השרון" (עלון הסברה, התארגנות תושבי רמת-השרון).

אז יהודי לא מענה יהודי? כנראה שכאשר מדובר בתושבי רמת השרון הותיקים, בני הגרעין לא חוששים "לענותם".

ובכן, מי מממן אותם?

תחקיר מולד מגלה, "כי כספי הציבור המועברים דרך החטיבה להתיישבות מגיעים גם לכיסן של עמותות שבינן לבין התיישבות אין דבר וחצי דבר. כך, למשל, מעבירה החטיבה מדי שנה מיליוני שקלים לגרעינים תורניים הפועלים בלב לבן של ערים במרכז הארץ, דוגמת הוד השרון, מודיעין, רמת השרון ורעננה. כל זאת בניגוד מפורש לשורה של החלטות הממשלה ...

ניסן סלומינסקיקהילת ראשית הפועלת ברמת השרון מקבלת מהחטיבה ב-2014 סכום של 246,000 ש"ח. במקביל, היא זוכה לתקציב נוסף ממשרד החינוך במסגרת "תמיכה במוסדות תורניים" בגובה 483,816 שקל.

המטרה המוצהרת של הארגון היא "הקמת בית מדרש וכולל ללימוד תורה ומסגרות תורניות נוספות, הפצת תורה, אמונה ותרבות תורנית יהודית בקרב כל שכבות האוכלוסייה". בגרעין מודים בגלוי כי המטרה המרכזית שלהם היא 'הפצת תורה בלב גוש דן'. בראיון לעלון "ראש יהודי" הרחיב נציג הגרעין והסביר כי "מרכז העצבים ומוקד קבלת ההחלטות הוא גוש דן. השפעה שם היא השפעה ישירה על כלל דמותה של מדינת ישראל.

לשם קידום מטרתם, החלו אנשי הגרעין לקיים פעילויות חינוכיות בגני ילדים, בבתי ספר ובמרכזים קהילתיים בעיר ואף הקימו ישיבת הסדר. עד מהרה פתחו תושבי רמת השרון במאבק נגד הגרעין בשל ניסיונותיו לשנות את אופי השכונה שבה התמקם ובשל הרעש שעלה מהישיבה בלילות ..." (דו"ח מולד, 2015).

לכאורה ובהתאם לעובדה שלא התחלף שלטון בישראל, אפשר להניח כי התקצוב נמשך גם בשנת 2015.

איך כל זה מתחבר?

מי חבר הכנסת הפועל בועדת הכספים להעברת תקציבים לחטיבה להתיישבות? ניסן סלומינסקי, חבר כנסת מטעם הבית-היהודי. ומי היה שר החינוך בתקופת התקצוב לקהילה-ראשית ב2014? צדקתם, נפתלי בנט - יושב ראש אותה מפלגה. כפי שמעיד בגאווה, ח"כ סלומינסקי עצמו (בהודעה שפרסם על קיר הפייסבוק שלו), על מפגש שקיים עם שמואל גריידי עצמו בעניין הגרעין, תיקצובו ופעילותו.

אכן, קשה לקבוע מסמרות ובודאי שאותה "קהילה ראשית" בפייסבוק שלה, מתפארת בעשייה רבה ונדמה אף חשובה ומבורכת, אך מציגה בחזית את בנות הגרעין וכמעט נדמה "מסתירה" את בני הגרעין. אך נשוב ונזכיר, כי על פי אתר "קהילה ראשית" (זו שזכתה לתקצוב מהחטיבה להתיישבות ב2014) עומד בראש הישיבה הגבוהה שלה, הרב ראובן שושן. אותו רב גם מוזכר כרב ישיבת ההסדר ברמת השרון.

מקריות, או שחוק הכלים השלובים פועל ברמת השרון? האם זה אך מקרה שברמת השרון שני עצורים מנהלתיים בהקשר לפעילות תג-מחיר והטרור היהודי ביהודה ושומרון? ומה יעשו אותם נערים וצעירים מהגרעין ב12.1? האם אותה רוח התססה ושנאה תחלחל גם למערכת הבחירות בעיר?

לא מהמרים על צביון רמת-השרון

רמת השרוןהדברים המוצגים מעלה, כולם מתבססים על המידע הזמין ברשת לכל ומובילים מעצמם ולכאורה למסקנה אחת של תושבי העיר - צביון העיר בסכנה.

חשוב להעיר, אין בדברים מעלה כדי להעלות ספק אישי כנגד נציג המפד"ל לשעבר וכיום הבית-היהודי גריידי - אבל הכוחות הפועלים בשטח לפעמים גדולים מכל רצון של האנשים עצמם והעובדות במזרח העיר מעידות על אובדן שליטה ודרך - ישרים ומסורים לעיר ככל שיהיו. לצערנו התחברות "הכסף הגדול" לכאורה ומרצון או כפועל יוצא, עם גרעין פעילי הטרור היהודי המורגלים ומתורגלים בשגרות התגייסות למען "מטרת העל" ביום הבחירות, יכול לבשר רק פרשנות אחת לגבי הצפוי לנו ב12 לחודש.

דברים אלו נרשמים ,על ידי מי שבמשך שנים חבר בסניף העבודה בעיר שחורט על דגלו שותפות בדרך וסובלנות ומכיל בתוכו נציגי כל הזרמים - חילוניים, שומרי מסורת, חובשי כיפות סרוגות ושחורות, נשים, עולים, חקלאים וילידי הארץ. סניף שהנו הוכחה חיה למרקם החיים העדין האפשרי בעיר הזו ובימים אלו ובבחירות הקרובות עומד בפני איום ממשי.

הבחירות הקרובות ברמת השרון, מתגלות כגורליות לאופיה המתון של העיר - עלינו כציבור מתון, סובלני המכיל בתוכו את כלל הזרמים בחברה הישראלית (חילוניים ושומרי מסורת, שמאל וימין, אנשי מפלגת העבודה, מצביעי יש עתיד, הליכוד ומרצ) להתגייס להלחם באיום זה על אופיה של העיר שלנו.

תוספות ועדכונים

כאמור מאז פרסום הסקירה, דבר לא השתנה ובפועל המצב מחמיר - הנה מספר תוספות ועדכונים וכדי שלא ישתמע שהבעיה חלפה ונעלמה. ראש העיר המכהן, בחר לצרף לקואליציה שלו את נציג רשימת הבית-היהודי ובפועל ממשיך לאפשר את קיום "קהילה ראשית" על שלל שלוחותיה ברמת-השרון.

  1. אוגוסט 2017: אתר חדש לגרעין המצהיר על עצמו כישיבה בכתובת 'בית גוברין 4, רמת השרון' ולמרות טענות העירייה כי אינו כזה https://www.karov-lev.org/he (וקישור לאתר הישן שהוסר מהרשת).
  2. יולי 2017: הפגנת מחאה של גדולה ראשונה של תושבי העיר חילוניים ודתיים (רפורמים, חובשי כיפה סרוגה וכיפות שחורות) כנגד ההפרדה בביה"ס אור-השחר - מועצת העיקר מחליטה פה-אחד נגד עקרון ההפרדה המגדרית (פייסבוק 7.17)
  3. יוני 2017: עיריית רמת-השרון יוזמת הסעות תחבורה ציבורית בשבת לסינמה-סיטי ולחוף הים לטובת ילדים ומשפחות (אתר העירייה)
  4. יוני 2017: משפחות הגרעין מנסות להעביר החלטת הורים להפרדה מגדרית בבית הספר מהזרם הממלכתי-דתי שהוא מופת לדו-קיום בעיר ולמרות שקיים ביה"ס דתי עם הפרדה מלאה - רמב"ם (פייסבוק  6.17
  5. יוני 2017: תחקיר דה-מרקר על מימון עמותות ברמת-השרון על-ידי הטייקון יצחק מירילשוילי (בעותק הנייר, דה-מרקר 6.17).
  6. יוני 2017: תחקיר הארץ חושף את "הבתים היהודיים" יוזמת המינהלת לזהות-יהודית שבו "המשרד לשירותי דת מתכוון לשלם לזוגות דתיים כדי שיארחו חילונים בביתם לארוחות שבת ופעילויות בעלות אופי דתי" והקיים קם בעיר (הארץ 6.17).
  7. מאי 2017: דו"ח מבקר המדינה מבקר בחריפות את השר אורי אריאל על הזרמת כספים לגרעינים תורניים במרכז הארץ וזה בתגובה: "... רמת אביב ורמת השרון אינן בפריפריה, אך יש בהן 'חלל ערכי' שהופך אותן ל'פריפריה חברתית'" (דוח המבקר 2017)
  8. מאי 2017: איום על חיי ראש העיר כאשר "קליע הוצמד הבוקר לרכבו של גרובר בצירוף מכתב שעליו כתוב 'תג מחיר בקרוב'. מתחת לביתו של ראש העיר רוססו כתובות נאצה דומות וגם איומים על חייו". (נענע10 4.5)
  9. פברואר 2017: סגן ראש-העיר עידן למדן באמירה ציבורית חשובה נגד המשך קיום הישיבה, "אין לי אלא לשוב ולהצהיר, שאם עד תחילת שנת הלימודים הבאה לא תפונה הישיבה הלא חוקית, לא אוכל להמשיך ולשמש בתפקידי בפרט ובקואליציה בכלל" (פייסבוק 15.2)
  10. פברואר 2017: בני ישיבת בר-יוחאי מחתימים תושבים ברחוב אוסישקין על תמיכה בישיבה. מסביר "עמיחי נחום - במקור תושב עתניאל המנסה להחתים עוברים ולא שבים מסביר לי: "אני לומד כאן בישיבה.  אנחנו רוצים להראות לראש העיר שתושבי רמת השרון רוצים ישיבה." (פייסבוק 10.2)
  11. פברואר 2017: ראש העיר מכחיש קיום ישיבה בבר-יוחאי ולמרות עדויות לקיום מטבח, לינה במקום והצהרת הנוכחים עצמם. למעשה, מצהיר לראשונה על כוונתו להסדיר את הישיבה: "היה פסק דין שפסק כי יש לפנות משם את הישיבה. מצד שני, בפסק הדין נאמר שמותר ללמוד תורה ומחשבת ישראל בתוך בית הכנסת. יש לי דו"חות פנימיים של הפיקוח אצלנו שאומרים שאין במקום ישיבה מאחר ואין מטבח ולינה במקום ... הסדרה משפטית שצריכה להיעשות" (קול ברמה 2.2.2017).
  12. פברואר 2017: שוב התנחלות עמונה עומדת בפני פינוי, ושוב תעוד הישיבה הנטושה בבר-יוחאי (פייסבוק).
  13. ינואר 2017: תחקיר "המקור" בערוץ10 מעיד כי רב״ט אלעד סלע, שהואשם בבית המשפט הצבאי בריגול חמור והעברת מידע פנימי לנערי הגבעות, היה בעברו חבר בישיבת בר-יוחאי (ערוץ10, 30.1.2017
  14. ינואר 2017: עדויות לקיום ישיבה בבר-יוחאי עם שלט בחתימת "הנהלת הישיבה" וזאת למרות הכחשות של ראש העיר המכהן (פייסבוק)
  15. דצמבר 2016: תיעוד כתובת שטנה ברחבי העיר כמו "מוות לערבים" (פייסבוק)
  16. דצמבר 2016: במהלך תאריך היעד לפינוי התנחלות עמונה, ישיבת בר-יוחאי מתועדת כריקה מאדם (פייסבוק)
  17. נובמבר 2016: המקומון קול-ברמה מדווח על פניה נוספת לעירייה בדרישה לפנות את הישיבה (קול ברמה 24.11.2016). עד 12 לינואר 2017 לא התקבל מענה מהעירייה.
  18. אוקטובר 2016: הזמר סיני תור בן ישיבת בר-יוחאי מרמת השרון, מואשם בפרשת חתונת-השנאה על שהלהיב את הקהל בשיריו כ"ישרף ישרף המסגד" וכדומה (מאקו 26.10.16).
  19. ספטמבר 2016: בנות גרעין השירות השייכות לקהילה-ראשית, מעידות על עצמן כפועלות בתוך בתי-ספר חילוניים: "בבוקר אני מגיעה לבית-ספר חילוני ... יש עבודה עם כולם ... דרכך הם והמורות נחשפות יותר ליהדות" (פייסבוק)
  20. ספטמבר 2016: התושבת נוריץ מץ משתפת עדויות מנהלי המקום על קיום ישיבה בבר-יוחאי: "נכנסתי הבוקר לישיבת בר יוחאי ... לשאלתי האם הישיבה פועלת עם היתר, נעניתי על ידי אב הבית ומאוחר יותר ע"י הרב נתנאל סימן טוב כי הישיבה פועלת באישור בית המשפט" (פייסבוק).
  21. יולי 2016: ב14 ליולי, קם עמוד פייסבוק "רמת השרון חופשית" הפועל לחשיפת בעיר (ראו www.facebook.com/pg/freeramhash).
  22. מרץ 2016: חברת הכנסת סתיו-שפיר חופשת בוועדת השקיפות בכנסת את המציאות של הגרענים התורניים בשליחות הבית-היהודי באמצעות תחקיר של ליאת שלזינגר: "76% מהתקציבים לגרעינים התורניים שיועדו לפריפריה היו קשורים באופן אינהרנטי למפלגת הבית היהודי, אנחנו יודעים שמירב הכסף עבר ליישובים מבוססים. מי שעסקו בהקצאת הכספים הם מקורבים של אורי אריאל. ובאופן ישיר - מי שהשר אורי אריאל מינה להיות אחראי על מנהלת הגרעינים הוא הרב דורפמן שהוא עסקן במפלגת הבית היהודי ... שאלנו אותו - מי אתה? והוא אמר 'ראש צוות מנהלת גרעינים' מטעם אורי אריאל" (אתר "הדופק" 15.3.2016).
  23. מרץ 2015: בית המשפט שוב מנחה את עיריית רמת-השרון לפנות את הישיבה (אתר Rulling).
  24. מרץ 2012: עיריית רמת-השרון התחייבה לבית המשפט לפנות את הישיבה מבר-יוחאי וזאת תוך חצי שנה (הדבר טרם בוצע).
  25. מרץ 2011: עדויות תושבים ושכנים לישיבת בר-יוחאי על ההתנהלות במקום (הארץ 3.3.2011): "בבית הכנסת הופיעו אנשים שונים, שנראים אחרת ולא אופייניים לאזור ... תחילה באו עשרה, בהסתננות יחידים. אחר כך 20 ועכשיו יש שם כמה עשרות ... פתאום האורות של בית הכנסת נדלקו 24 שעות ביממה. הרעש היה בלתי נסבל וכלל שירה וצעקות ... לפני שלושה חודשים עתרו אבי וסיגל לבית המשפט המינהלי, בדרישה לפנות את הישיבה לאלתר. לטענתם, הישיבה פלשה לבית הכנסת בניגוד לחוק, תוך חריגות בנייה וליקויי בטיחות, ופעילותה מפריעה לחיי התושבים ופוגעת במרקם החיים ... עיריית רמת השרון מסרה כי הקמת הישיבה נעשתה ללא אישור ושסגרה את חדר האוכל שפעל במקום. עוד הוסיפה, כי היא רואה חשיבות רבה בשמירת היחסים הטובים בין חילונים לדתיים בעיר, אך לא תאפשר פגיעה במנוחת השכנים. בית המשפט הורה לה להגיע להסדר עם הישיבה עד אמצע מארס".
  26. ינואר 2010: המקומון "קול ברמה" מדווח על הישיבה בבר-יוחאי ומדגים "בקומה העליונה פועלת הישיבה ואילו בקומת הקרקע מופעל מטבח וחדר אוכל עבור הצעירים השוהים במקום מרבית שעות היממה וישנים במספר דירות ברחבי העיר ... " וראש העיר דאז מבטיח " "הכוונה בהכנסת הגרעין החינוכי לרמת השרון הייתה לחזק את הערכים היהודיים, אבל במהלך השנה האחרונה התברר כי מתקיימת פעילות כפייתית מצד הצעירים ולכך איני מוכן. הכעיס אותי מאוד לראות שבסוכות הם קיימו מעין הפגנת מחאה ובחנוכה השתלטו על מדרכה וכביש לשם הדלקת נרות. אני לא אסכים לפעילות מיסיונרית וכפייה דתית ברחבי העיר. כל עוד זה היה בצורה מסודרת ושקטה לא הייתה לי בעיה עם זה, אבל ברגע שמתחילה השתלטות אני לא מוכן שזה יהיה בתחומי רמת השרון" (קול ברמה 7.1.2010).

"טייקון עצמו צריך לשלם מחיר. אני מסייע קודם כל לחוסכים שבצורה לא אחראית מצאו את חסכונותיהם אצלו בתאגיד. אני מסייע לתאגידים שיחזיקו מעמד ולא יפטרו עובדים. אבל אני כמדינה מסייעת רוצה לקבל נציגות בזה העיקר צריך לעשות".
אהוד ברק, גלובס
על המשבר הכלכלי וחילוץ הטייקונים 26.12.2008

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014 B

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי

הבהרה: זהו אינו אתר רשמי של מפלגת-העבודה | דוא"ל Info@labor.org.il | הצהרת נגישות | תנאי שימוש