לכבוד: השר שלום שמחון – יו"ר הועדה לענייני מפלגה
אבקש לאפשר לי להציג הערותיי בפני הועדה (אני לא חבר בועדה). להלן הערותיי:
סעיף 2 א'-ב' – ממליץ לאחד את המרכז והועידה, ממילא הם בדיוק אותם נבחרים ואין טעם בבילבולת, ניתן לקבוע כי מספר נושאים לשינוי בחוקה יחייבו רוב מיוחד דהיינו לפחות 51% מגודל חברי הועידה / מרכז ולא רוב מקרי ובכך יהיה יחוד. שם חדש מוצע "המועצה".
סעיף 2 ו' –מזכ"ל אינו רק ראשי תיבות של המזכיר הכללי, מטבע לשון זו משמש את המפלגה כ- 80 שנה ומגלמת בתוכה קשת רחבה של סמכיות. להזכירכם עד 1977 היה רק מזכ"ל (ליו"ר לא היו סמכויות נהוליות ) פעמיים בעשור האחרון היו"ר התפטר ונותר רק מזכ"ל ולכן אם רוצים לבטל תפקיד זה יש לבטלו מהיסוד דהיינו אין אזכור ל"מזכ"ל" במקום זה יבוא "מנכ"ל"או יו"ר מטה או כל שם המצביע על ניהול .
סעיף 29 ה' –ליו"ר העבודה בחוקה המוצעת סמכויות רחבות מאוד, ואיני מציע לערוך בהם שינויים . יחד עם זאת, על החוקה לתת את הדעת מי מקבל את סמכויותיו , באופן זמני, אם מסיבות כלשהן נבצר ממנו למלא את התפקיד (כולל מצב התפטרות),על פי המוצע למעשה לא תהיה הסמכות בידי המפלגה לבצע דבר (אין לאף אחד הסמכות לכנס מוסדות ולנהל את הישיבה). לדעתי גם אין לתלות זאת ביו"ר ועדת חוקה , ולכן לקבוע בחוקה את ההסדרים ולוח הזמנים לבחירת יו"ר קבוע או זמני. (הדבר נכון גם לגבי יו"ר המוסדות האחרים, להם יש לקבוע מראש מ"מ בעת בחירת חברי המוסד)
ממליץ,כאמור לקבוע את המרכז והועידה כגוף אחד ולתת לו שם אחר (גם כך אין בציבור "שם טוב" למושג "מרכז").
סעיף 18 א' – יש לקבוע כי חברי הלשכה , שלא נבחרו גם כצירי הועידה ישמשו כצירי ועידה בתוקף תפקידם וכל עוד הם חברי לשכה. המשמעות עד בחירת הועידה כל חברי הלשכה יהיו צירי ועידה לאחר בחירת לשכה חדשה הנבחרת למעשה ע"י הועידה, מי שלא יבחר ללשכה יחדול מלהיות ציר בועידה.
סעיף 19 ב' – הלשכה תשמש כועדה מכינה / מתמדת לועידה.
סעיף 19 ג- במקום "לא לפני חלוף" יבוא, עד 35 יום וכו'.
סעיף 22 ז' (מרכז)
ממליץ להעביר את אשור התקנונים ללשכה/מרכז – מראש. אחרת לכל דבר ונושא יש לכנס את הועידה. (למרות הכתוב בסעיף 23).
ממליץ לקבוע מראש את ועדות המרכז/ועידה ולהגביל את גודלן ללא יותר מ 101 חברים כולם חברי הועידה ולבטל את ועדות הלשכה, (מלבד שניים) אין טעם בכפילות , כמו כן יש לקבוע הוראות מעבר מתי מתבטלות הועדות הקיימות.
סעיף 25
מאחר והמרכז / עידה מתכנסת פעמיים בשנה, ראוי שהכינוס יאורגן (תכנים – לא רק ארגון האולם) בצורה נאותה כולל זימון בכתב / דוא"ל עם סדר יום , חומר לעיון וכיו"ב, ולכן יש לקבוע כי ישיבה סדורה מהמניין תעשה בהתראה סבירה של 10 ימים מראש, ממילא הסמכות נתונה בידי היו"ר לזימון בפרק זמן מינימלי (??) לישיבה דחופה שלא מהמניין.
26 ב' – תשמש כועדה מכינה / מתמדת.
26 ז' – מציע שהלשכה תבחר בועדת בחירות אד – הוק ולא ועדה קבועה שתבצע את כל הבחירות ,לבטל את סעיף 27 ז'.
27 ד' – בחירת נציגי המחוזות – חייבת להיות מבוססת על נוסחה הקבועה בחוקה כמו כן קביעת המחוזות (ממליץ מפת הפריימריס) מתן רק 40 חברי לשכה לבחירה במחוזות זהו מספר קטן מדי יש להגדילו לפחות ל 60 ע"ח הרשימה המרכזית.
28 א' – יש להגדיר יותר במדוייק מה זה "סביר" ומה זאת "התראה קצרה".
סעיף 29 – ועדות לשכה
ממליץ על 2 ועדות קבועות בלבד:
הועדה לענייני מפלגה.
ועדת מפקד וחברות.
ולקבוע בתקנון את סמכויותיהם.
יתר הועדות - ממליץ שיהיו ועדות מרכז / ועידה כך ראוי.
מזכירות הלשכה מונה למעשה 4 חברים + 3 "אפשריים" ולכן יש לקבוע כל עוד לא נוספו השלושה ליו"ר יש קול כפול.
או לחילופין מציע שהמזכ"ל שהוא בעצם פקיד ממונה לא יהיה בעל זכות הצבעה.
ממליץ
יקרא מנכ"ל המפלגה או יו"ר מטה המפלגה.
יבחר ע"י מזכירות הלשכה (ולכן אינו יכול להיות חבר בעל זכות הצבעה במזכירות) יהיה כפוף אליה ויפעל לפי הנחיותיה.
יחתם עימו הסכם עבודה.
אין לדעתי מקום לפרט מעבר לכך , בהסכם העבודה ניתן לציין כל מה שצריך.
סעיף 42 א' – ראוי לקבוע מראש גם מ"מ.
סעיף 42 ג' – אחד מהשלוש יהיה יו"ר ועדת חוקה או מ"מ.
סעיף 43 – להוסיף "וזאת עד לתיקון החוקה באופן קבוע או בהוראת שעה ע"י מרכז/ועידה במושב הקרוב".
סעיף 46 - ממליץ שימנה לפחות 21 חברים (5 זה מעט מדי קשה יהיה להרכיב מותבים).
לקבוע האם הם העובדים בשכר / הוצאות או - מתנדבים
ועדת חוקה - על פי טיוטת החוקה מהווה את האינסטנציה הבכירה במפלגה (אחרי המרכז/ועידה) – זה מה שנובע מתוך הטיוטא!.
סעיף 66 אגרה - בעבר הנושא נפסל, נדמה לי בהתנגדות רשם המפלגות ראוי לבדוק סוגיה זו (אגרה), אם בכל זאת תשלום אגרה יש לקבוע מראש ובחוקה את תעריפי האגרה ודרך התשלום.
סעיף זה בניסוח אחר הופיע גם בחוקה הקיימת סעיף 40.
סעיף 80 – ישנן 2 אפשרויות הגיוניות, סבירות העומדות גם במבחן ההגינות:
פריימריס ע"י כל חברי המפלגה או לחילופין :-
פריימריס ע"י צירי הועידה בלבד.
מועצות הסניפים לא "נבחרו" על בסיס נוסחה, כל שהוביל את המפלגה היה הרצון שיהיו בכל מקום מועצות סניפים מבלי לתת את הדעת לגובה תרומתם לעבודה בבחירות לכנסת, ראוי לציין כי מעל ל90% מחברי מועצות הסניפים כלל לא נבחרו היו "ברשימה מוסכמת" הפרופורציות יהיו בלתי סבירות.
הערה: בדקתי זאת בעבר לצערי מחוסר מחשב פעיל במפלגה אין ביכולתי לעגן זאת בנתונים אמפריים.
ממליץ להשאיר את הפריימריס בשינוי אחד בלבד יהיו בחירות מקדימות (פריימריס) לחברי הכנסת וליו"ר בו זמנית , מי שייבחר ראשון ברשימה הארצית יהיה יו"ר המפלגה ומועמדה לראשות הממשלה.
סעיף 81- יש לקבוע מראש באיזה מקומות בכל עשירייה משוריינים מועמדי היו"ר.
כלל החברים – ממליץ בתיקון המוצע על ידי.
פאנל וכו' – בזבוז משאבים, זמן וכסף.
המוסד חייב, לדעתי, להיות מורכב מלפחות 5 חברים שיבחרו ע"י המרכז/ועידה (כמו בית הדין או ועדת החוקה).
מבקר הפנים – יהיה כפוף למוסד לביקורת וייבחר על ידה (אם שכיר או מתנדב).
יש להפריד ולהגדיר בין מגזרים שהם סטטוטורים לבין חוגים רעיוניים וארגונים.
יש לקבוע סידרי בחירות וכיו' לגופים הסטטוטורים.
החוגים אינם מחויבים בבחירת יו"ר ו/או מוסד כלשהו.
סעיף 88 – צריך "ערימה של תקנונים" בלי שום הנחיות מקדימות , ראוי היה לכתוב מספר הנחיות מקדימות לגבי כל אחד מהגופים (בעבר יוחדו לכך עמודים רבים).
יש להוסיף "כולל הודעה בדבר חידוש חברות".
זימון בהול – למרות זאת יש לקבוע פז"מ מינימלי.
"בהעדר מזכ"ל" לא ברור. למזכ"ל על פי החוקה המוצעת אין סמכות למנות איש.
סעיף 106 –הוראת מעבר
סעיף 106 ב' – יש לקבוע כי עד שלא מותקן תקנון חדש התקנון הישן בתוקף.
סעיף 106 ג' – זה צריך להיות נכון גם לגבי ועדת חוקה על מנת להתחיל למנות את הקדנציה (להוציא היו"ר כולם נבחרו לפני מספר שנים).
יש לכתוב או לאשרר את אמנת היסוד. אמנה זו מועברת לרשם המפלגות.
משאל – ראוי להשאיר סעיף זה – 218 בחוקה הקיימת.
אבטחת ייצוג מינימלי – סעיף 210 לחוקה הקיימת ראוי שיופיע ויוגדר מחדש.
בפרק/סעיף – בחירת הסיעה – ראוי לציין מהם אזורי הבחירה ושיטת השידרוג ביניהם (סעיף 147 בחוקה הקיימת) או לחילופים לבטל את המחוזות לפריימריס.
צריך להבדיל בין 3 סוגי התארגנויות מפלגתיות ארציות:
גופים סטטוטורים (חברות,ותיקים,צעירים)
ארגונים – כגון סטודנטים, עולים וכו'...
חוגים רעיוניים
בברכה,
ראש צוות מזכ"ל
ציר הועידה השמינית
עותקים:
ח"כ אהוד ברק – שר הבטחון ויו"ר העבודה
עו"ד פר' שמעון שיטרית – יו"ר ועדת חוקה
עו"ד חיים כהן – היועץ המשפטי של העבודה