הצעה למתן עונש מוות למחבלים רוצחים, לא מה שאתם חושבים

Thank you for rating this article.

מבוא

כאשר צהל לוכד במבצע צבאי מחבל רוצח מבוקש. אם הוא נלכד חיי, אנחנו משלמים על כך פעמיים.

פעם אחת, בסיכון לחיי חיילים שלנו שכרוך בלכידת הרוצח חי, פעם שניה, כאשר הוא יושב במאסר אחרי שהוא נשפט, והוא משמש מטרה לפעולות חטיפה של חיילים שלנו כדי להביא לשחרורו.בנוסף הוא גם מהווה גורם מסוכן שמביא להתססת אוכלוסיית האסירים בבית הסוהר בו הוא יושב, איום מתמיד לחיי סוהרים, שוטרים ואנשי שב"ס. כמו כן הוא מהווה גורם מסוכן, להתססת האוכלוסייה הפלסטינית בכלל, שרואה בו, גם בשבתו בכלא, מנהיג נערץ.

בדרך כלל שירות בתי הסוהר, נאלץ לקנות שקט של אסירים כאלה על ידי מתן הטבות מהטבות שונות, לרבות לימודים אקדמאים על חשבון הציבור. דבר שהופך את העונש ואת ההרתעה שבו, שהם  מטרות המאסר העיקריות, לבדיחה טפלה.

דובר מזמן על ההכרח לשנות. על מדינת  ישראל לא לחשוש מפני תביעת עונש מוות בבית המשפט למחבל רוצח במקרים חמורים ומפני ביצוע העונש לאחר מכן. ביצוע גזר דין המוות נדרש למדינה שלוחמת בטרור, גם אם זה טרור של מתאבדים. בד"כ שולחי המתאבדים ומתכנני הפיגוע, לא טורחים להתאבד בעצמם. כיוון  שרק כך יושגו עונש ממשי  לרוצח והרתעה יעילה.

אני יודע שיהיו כאלה שיחשבו שדווקא הוצאה להורג של רוצחים  תאיץ  את אפשרויות החטיפה של חיילים לצורך מניעת ההוצאה להורג, כמו שהאצ"ל עשה בזמנו לבריטים שעמדו להוציא להורג אסירים שלנו.  אני לא סבור כך, אם תמתינו כמה משפטים, תראו שאני לא מציע הליך דומה, כלל וכלל לא.

חשבתי על הענין, כאשר שוחחנו בקבוצת חברים על הנושא של שחרור גלעד שליט. ודובר שם על האפשרות שהחמאס יפגע בו ואפילו יהרוג אותו מכל סיבה שהיא. אחד החברים לשיחה אמר, במקרה זה צריך להרוג את כל רשימת האסירים שהם מבקשים בתמורה  לשחרורו.

אמרתי לו שאולי האפשרות הזו יכולה להוות גורם הרתעה מול החמאס , כדי לשמור על החייל החטוף. אבל במחשבה שניה פסלתי את הרעיון, כבלתי ישים, מאחר שהוא לא חוקי בעליל . הם לא נידונו למוות בבית המשפט, לכן במדינת חוק אי אפשר להוציא אותם להורג סתם כך. ואז ניסיתי לחשוב איך אפשר להפוך מעשה כזה לחוקי, בהנחה שהוא אכן יכול להרתיע ולהציל חיים. ואז חשבתי על האפשרות הבאה:

במאמר זה, אני רוצה להביא הצעה שתשלב  את היתרונות ההרתעתיים  של מתן גזר דין מוות למחבל רוצח ביחד עם צמצום האפקטים השליליים שיכולים לנבוע מתגובות נגד קשות מצד ארגוני הטרור כדי למנוע את ההוצאה להורג. כל זה, תוך  השגת הרתעה אפקטיבית  ושקט לאורך זמן. של  אותם אסירים בתקופת מאסרם בבית הסוהר,  מבלי שיהיה צורך לשלם על כך בהטבות מהטבות שונות, כפי שנעשה היום.  כמו כן שיטה זו תתן לנו כלי חזק ויעיל להלחם בחטיפות.

מה אני מציע?

  • שינוי בחוק הפלילי שלנו, כזה, שיאפשר לבית המשפט לגזור עונש מוות על מחבלים רוצחים מאירגוני הטרור שביצעו רצח חפים מפשע במהלך פעולת טרור חמורה ביותר. ואולם לאחר שנגזר עונש המוות על מחבל בבית המשפט, יוכל היועץ המשפטי לממשלה לבקש מבית המשפט בשם הממשלה לדחות את ביצועו לזמן בלתי מוגבל. עד אשר הממשלה, בכל עיתוי שיראה לה נכון ומכל סיבה שהיא, תחליט לממש את גזר דין המוות. אז ורק אז אותו אסיר יוצא להורג.
  • תתארו לעצמכם, איך יתנהג בבית הסוהר אסיר כזה, כאשר הוא ידע בכל תקופת מאסרו כי חיו ניתנו לו על תנאי. וכי הוא יוכל להיות מוצא להורג, בכל עת, אם הוא מבצע למשל רצח נוסף של אסיר אחר או של איש שב"ס או שוטר, או של כל אזרח אחר, במהלך שיבתו בכלא, או אפילו אם הוא מסית את חבריו האסירים במהלך שיבתו בכלא להפרות סדר ולאלימות. או בכלל הוא ממשיך להוות סכנה למדינה גם בזמן שבתו בבית הסוהר, אם על ידי התססת אסירים אחרים שיושבים אתו בכלא או, התססת החברה הפלסטינית, בכלל, לביצוע מעשה אלימות.
  • כיום שירות בתי הסוהר קונה שקט על ידי שפע ההטבות שהוא מציע לאסירים מסוכנים. בעתיד לא יהיה צורך לקנות שקט זה, לפחות לגבי אותם אסירים מסוכנים. כי רק האפשרות שעונש המוות עלול להתממש כנגדם בכל רגע, תבטיח לשב"ס שהם יהיו ילדים טובים לאורך זמן, ולא יעוררו כל בעיות. ואז לא יהיה צורך עוד לקנות את השקט שלהם בכל מיני הטבות מדהימות.
  • דבר נוסף הוא שבמקרה של חטיפת חייל. ראשו של האסיר יהיה תמיד בסכנה. ניתן יהיה להוציאו להורג באופן מיידי, אותו ואת כל האסירים האחרים שנמצאים בסטטוס דומה, אם תהיה פגיעה כל שהיא בחייל החטוף. הכל יהיה לגיטימי ולפי החוק.

תהליך ההחלטה לביצוע גזר דין מוות

  • תהליך ההחלטה לדרוש את ביצוע גזר דין המוות נגד אסיר, שגזר דין מוות כזה תלוי ועומד כנגדו, יעשה  ביוזמת שירות הבטחון הכללי או ביוזמת שירות בתי הסוהר.  במקרה שהיוזמה באה משירות בתי הסוהר תידרש גם  הסכמה והמלצת  שירות הבטחון הכללי, והכל  בידיעת היועץ המשפטי לממשלה.
  • את ההמלצה המנומקת  לביצוע גזר דין המוות נגד אסיר, שעונש מוות תלוי ועומד כנגדו  יגיש  לאישור הממשלה השר הממונה על שירותי הבטחון או  השר לבטחון פנים, השר האחראי על שירות בתי הסוהר, בתאום עם ראש הממשלה.
  • הממשלה תעיין בנימוקים שיוגשו לה, ותחליט אם לאשר או לדחות את ההצעה.
  • אושרה ההצעה על ידי הממשלה, היא תבוצע באופן מיידי ככל האפשר, אך לא יאוחר מ-24 שעות ממועד האישור, וזאת  באחריות שירות בתי הסוהר.
  • ההוצאה להורג תבוצע בתליה, עד לצאת נשמתו. לאחר ההוצאה להורג, תשרף גופתו של האסיר ואפרו יושלך לים.
  • לאחר ההוצאה להורג  ולפני שריפת הגופה, ניתן יהיה לקצור ולקחת ממנו איברים להשתלה ככל שצריך, "כפיצוי מה"  לעם על הרוע והסבל שגרם במעשי הטירור והרצח שביצע.
  • תנאי יסוד להצלחת ההצעה הוא שכל התהליך יבוצע בנחישות, במהירות מרבית ובחשאיות מוחלטת.
  • לבית המשפט העליון ולבג"ץ אסור יהיה להתערב בענין, אפילו לא לדון בו, בשום צורה שהיא.
  • זכות החנינה  שיש לנשיא, לא תחול על  מקרים כאלה.
  • חשוב לזכור כי הדבר הכי חשוב בתהליך הוא, שכפי שנאמר לעיל, שהוא יבוצע בנחישות, במהירות מרבית אפשרית ובחשאיות מוחלטת. אם התהליך לא יתבצע כך, מדינת ישראל תהיה חשופה למעשה סחטנות
  • ולחזרת מדינת "קורי העכביש" וזה הוא הגרוע מכל.
  • מה דעתכם? האם אפשר לקדם היום תיקון כזה לחוק העונשין שלנו. לפי  דעתי לא צריכה להיות לדבר כזה כל בעיה מוסרית,
  • קודם כל גזר דין מוות נגד מחבל רוצח, בעיקר במקרים חמורים ביותר, הוא לגיטימי ומוסרי תמיד ובכל מקום,
  • יחד עם זאת, מבחינה מוסרית אפשר לראות זאת גם כך: במקום שהמדינה תממש ותבצע  את גזר הדין מייד לאחר מתן גזר הדין, ותמהר להוציא  את המחבל להורג
  • המדינה נותנת  לו בחסד, להרוויח עוד מספר שנות חיים, ואולי בכלל. בסופו של דבר הוא לא יוצא להורג.
  • מה דעתכם?  האם יהיה חבר כנסת שיהיה מוכן לקחת  את הלפיד ויוביל את שינוי החוק המוצע?
"העבודה הראשונה העומדת עתה לפני האנושות היא עבודה של חינוך עצמי חינוך מתוך עצם החיים מתוך עצם עבודת החיים חינוך בחיים של יצירה על ידי חיים של יצירה .... יסוד החינוך הזה איננו הכרת הזכות כי אם הכרת האחריות ... האחריות והיצירה הן מותר האדמה מיתר בעלי החיים. ליצור ודע רק האדם ורק האדם יודע את טעם היצירה את שמחת היצירה ואת אורה העליון. וכן רק האדם המכיר והמשיג את איחודו המוחלט עם החיים והעולם מכיר ומשיג את אחריותו לכל החיים והעולם ... עצם רגש האחריות ... מעמידה את החיים האנושיים על יסוד של יצירה ושל חירות עליונה"
א.ד. גורדון, האדם והטבע עמוד 313-314

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014 B

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי