נתניהו בפייסבוק: ראש ממשלת אינדונזיה וארה"ב

Thank you for rating this article.

רק כ – 17% ממעריצי נתניהו בפייסבוק הם פרופילים ישראלים. חשוב לגלות לכם את זה ביום שבו לשכתו מתפארת בהודעה רשמית ב – 200 אלף לייקים שדרכם הוא "מתקשר עם העם" יש גם אלפי לייקים מאינדונזיה, מדינה מוסלמית, מה שמעלה קצת תהיות באשר לאמינות הלייקים. המטרה: ליצור מצג לא ממש אמין של עוצמה

לשכתו של רה"מ בנימין נתניהו פרסמה היום הודעה חגיגית: "היום (ב) עבר דף הפייסבוק האישי של רה"מ בנימין נתניהו את רף ה-200,000 אלף ליייקים" נאמר בהודעה. עוד נמסר ש"ממוצע המצטרפים החדשים ביום עומד על בין 800-1200 איש", וכי "הדף הוא כלי שמקשר בין העם לבין המנהיג". ההודעה גם מתפארת: "כל סטטוס של נתניהו זוכה לאלפי לייקים ותגובות, ומאות שיתופים, בזמן שכל הפוליטיקאים מדדים הרחק מאחור עם ממוצע נמוך מאוד שאינו מתקרב למאות לייקים." נגה כץ, דוברת הליכוד, חתומה על ההודעה.

ובכן הדף הוא כדברי דוברת הליכוד "כלי שמקשר בין העם לבין המנהיג", אבל השאלה על איזה עם מדובר. לפני כמה זמן, התחלנו לדבר על זה, החבר'ה בצוות האינטרנט, כבדרך אגב, שמשהו נראה לנו לא הגיוני בטור הגדילה של נתניהו בפייסבוק, במיוחד למדינה קטנה כמו ישראל. חיפוש קצר במנועי פייסבוק (זה היה לפני שלושה שבועות, צילום המסכים מצורף בתחתית הפוסט) העלה, לתדהמתנו, שרק כ – 17% ממעריצי נתניהו בפייסבוק הם פרופילים ישראלים. 52% הם פרופילים אמריקאים, והנתון הכי משעשע – 3%, שהם כ- 5000 מעריצי ביבי נכון להיום (יותר מכלל מעריציו באנגליה, צרפת, קנדה ומקסיקו גם יחד) הם פרופילים אינדונזיים. אינדונזיה, כידוע, היא המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, אין לנו איתה יחסים דיפלומטיים, ואיכשהו אני מתקשה להאמין בידיעה המשמחת לכשעצמה שרה"מ שלנו כובש את לבבות העם האינדונזי.

בעמוד של שלי, לשם השוואה, יש 20,400 לייקים צנועים, 90% מהם הם פרופילים ישראלים, ו – 10% נעים בתפזורת במדינות אחרות, בעיקר בארה"ב ובאירופה. זו ההתפלגות הנורמלית של פרופילים בעמודי האוהדים.

למה מספר הלייקים חשוב? האם זה חשוב?

קודם כל, ברור שבעיני ראש ממשלת ישראל עצמו זה חשוב, אחרת הוא לא היה טורח להוציא הודעת התפארות רשמית שכזאת.

שנית, יש כאן מצג שווא מכוון. המנהיג, לפי ההודעה, מתקשר כך עם 200,000 מבני עמו, אבל בפועל מדובר רק בכ – 30,000 ישראלים (לא הרבה יותר מהמספר האמיתי של אוהדי הדף של שלי). יש גם את התחושה שהמספר תפח באופן מלאכותי.

כל זה חלק ממכונת קמפיין משומנת שתפקידה לתאר את נתניהו כראש ממשלה חזק ובלתי ניתן לניצחון אפילו בפייסבוק. הראשון שזיהה את ממדי אסון הכרמל, הראשון שניבא כי הקיץ מגיע, הראשון שהגיע ל – 200,000 לייקים ("בזמן שכל הפוליטיקאים מדדים הרחק מאחור עם ממוצע נמוך מאוד" מדגישה הדוברת, סגנון שנראה לי לא מתאים לראש ממשלה). חשוב לי לחשוף את המניפולציה, דבר שלא חשבתי לעשות עד שראיתי את ההודעה השחצנית והזחוחה שהם פירסמו היום. חשוב לי להראות שלמרות התוצאות הגבוהות שיש לו בסקרים בחודשים האחרונים, כמו שאמרה שלי בסוף השבוע "הוא פוליטיקאי שאפשר להכריעו. הוא לא נמשח למלכות" גם לא על ידי מארק צוקרברג.

צילום מסך - עמוד הפייסבוק של נתניהו (נכון ל 27.3.2012): נתניהו- (בכלל 150000+) ישראל 27860



המאמר המקורי (כולל צילומי המסך) בבלוג של שלי יחימוביץ'

"מוזר בעיני שהציבור הישראלי לא שואל למחיר המלחמה, אבל מאוד מחולק, סוער וגעש לגבי מחיר השלום"
יצחק בן-אהרון, ילד לא רצוי - ביוגרפיה, 2003

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי