שחור ויהודי

Thank you for rating this article.

הריאיון של אלי ישי שפורסם במעריב בסוף השבוע שעבר הוא אחד מהראיונות הגזעניים ביותר שהיו בישראל בשנים האחרונות, ואסור לחברה הישראלית לשתוק על אמירות כאלה שפוגעות באופי ובתדמית של מדינת ישראל. האמירה של אלי ישי שמדינת ישראל היא מדינת הגזע הלבן ושיח ההפחדה שלו  מתאימים יותר למשטרים אפלים של פשיזם ונאציזם, שהשתלט על אירופה לפני מלחמת העולם השנייה. ליהודים שנרדפו על ידי גזענות כזאת אסור לאפשר התבטאויות כאלה, בעיקר מצד אלה שמתיימרים להנהיג אותנו. קשה אולי לדמיין את זה כי היום המציאות שלנו שונה, אבל בדיוק כמו האריתראים שמחפשים מקלט מפני רצח העם בארצם, כך היהודים המעטים שנשארו בחיים ונרדפו על ידי הנאצים חיפשו פרנסה ומקלט בארה"ב באוסטרליה ובמדינות אחרות שאליהם היגרו. חשוב שנלמד מההיסטוריה שלנו וגם אם נראה שאנחנו צודקים ננסה להבין את המציאות של הזרים, שאת חלקם צריך לגרש כי הם באו רק לעבוד, אבל חלקם הגיעו לכאן כי אין להם ברירה בדיוק כמו אבותינו שחיפשו בית בתקופת השואה.

שנאת יהודים

יהודי אירופה שניסו לברוח מהשלטון הנאצי ביקשו מקלט במדינות כמו קנדה אוסטרליה בלגיה ובריטניה, אבל הם נתקלו "בחומות של גזענות", שבהרבה מובנים מזכירים את היחס שלנו לאריתראים שבאים לכאן היום. אף אחד לא רצה את היהודים בארצו, כי הם לקחו מקומות עבודה והם היו מיעוט זר שעליו היו דעות קדומות. בדיוק כמו האמירות הגזעניות שנאמרות על האפריקאים שהם מביאים מחלות, שיש להם ריח רע ושהם "מפלצתיים" בכל מובן אחר כך נאמר על היהודים שהם עלוקות ונעשתה להם דמוניזציה בכל מקום שאליו הם רצו לברוח. קנדה אוסטרליה בלגיה ובריטניה ואפילו ארה"ב, דחו את כניסתם של יהודים שניסו לברוח "מידיו" של השלטון הנאצי, ובכך גזרו את דינם של אלפי יהודים שנרצחו בגרמניה או במדינות אחרות שהנאצים כבשו. אבות הציונות לכן חרטו על דגל ישראל שישראל לעולם תהיה פתוחה לקבל מבקשי מקלט ומדינת ישראל הייתה זאת שייזמה את הסכם הפליטים שבו ישראל ומדינות רבות בעולם התחייבו לקבל לארץ אנשים שנמלטים מדיכוי במדינתם.  

שנאת שחורים

האמירה של אלי ישי על ארצו של "האדם הלבן" מאותת לנו שכנראה לא למדנו כלום מההיסטוריה שלנו כיהודים נרדפים, כי היום אנחנו בעצמינו הפכנו לרודפים. צודקים מי שאומרים שמדינת ישראל לא צריכה לקבל לכאן מאות אלפי מהגרים לא חוקיים, אבל ההתעסקות שלנו דווקא בפליטים השחורים שהם נרדפים היא גזענית. ישנם מאות אלפי מהגרי עבודה לא חוקיים בישראל, כאשר רובם הם דווקא "לבנים" שהגיעו לכאן רק כדי לעבוד. המדינה אפשרה לחברות כוח האדם להביא לכאן מאות אלפי עובדים שעליהם הם הרוויחו הון, אבל אף אחד לא ממש פועל כדי לגרש את העובדים הלא חוקיים האלה שהגיעו לכאן אך ורק לעבוד, שלא כמו הפליטים הסודנים והאריתריים שהגיעו לכאן בלית ברירה. מבחינת מספרים ישנם מעל 200 אלף מהגרי עבודה שנשארו בארץ בניגוד לחוק ואף אחד לא מגרש אותם, בעוד סך כל המסתננים מאפריקה שעליהם קמה המהומה הם 60 אלף. זה נכון שהסודנים והאריתריים סובלים מעוני והורסים את השכונות בדרום תל-אביב, אבל מי שאשם בכך זאת המדינה שלא מנסה לפתור את בעיות התעסוקה שלהם. במידה והמדינה היית עוצרת את הבאת העובדים על ידי חברות כוח האדם והייתה מגרשת מהגרי עבודה לא חוקיים אז היה ניתן לאפשר לפליטים האפריקאים לעבוד ולהתפרנס עד שהמצב במדינה שלהם ישתפר.

יהודים שחורים

האמירה של אלי ישי היא אבל גזענית לא רק כלפי שחורים לא יהודים, אלא גם כלפי יהודים אזרחים שצבע עורם שחור. לישראל הגיעו הרבה יהודים עם גוון עור כהה מאפריקה- יהודי אתיופיה, התימנים ואפילו המרוקאים והתוניסאים (שם נולדו הוריו של ישי) שצבעם הוא לא לבן. האם ישי סבור שזאת גם לא המדינה של השחורים היהודים האלה שהחליטו לבוא ולחיות כאן, כי אם כך הוא באמת חושב אז אולי כדאי שלא ידרוש מהם לעשות צבא ובכלל יבחן מדוע מדינת ישראל הביאה אותם לכאן. במדינת האדם הלבן של ישי אין זכות קיום לאף אחד, גם למשפחתו של ישי שהגיע מאפריקה בעצמה. 

האמירה של ישי היא אמירה קשה כנגד יהודים וכנגד שחורים באותה מידה, כי היא לא רק נוגדת את הערכים וההיסטוריה של העם היהודי הנרדף, היא גם פוגעת בכל היהודים "השחורים" שלא הגיעו ממדינות המערב.   

"לעולם לא אסלח לערבים על שלימדו אותנו להרוג את בניהם"
גולדה מאיר

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - סניף מודיעין לא שוכח 2010

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי