מבקש צדקה ומוותר על הצדק

Thank you for rating this article.

איציק שמולי יושב ראש התאחדות הסטודנטים שהיה בקיץ האחרון המנהיג של המאבק החברתי, פוגע במחאה החברתית ומקריב את המטרות החשובות שלה עבור נדבה שקיבל מבעלי ההון. הפרויקט של שמולי בלוד הוא פרויקט משפיל וציני, מאחר ואותם אנשים שממנים את הפרויקט שאמור לעזור לילדי לוד הם אותם בעלי ההון שגוזלים את הורי הילדים האלה, ומלכתחילה לא מאפשרים להם לפרנס את משפחתם בכבוד. שמולי שבעבר היה מנהיג חברתי מתנהג היום כבובה של בעלי ההון, כאשר הוא עושה הכול כדי לחסל את המחאה ויוצא נגד חבריו שלצדם הוא נלחם בקיץ האחרון. יתכן ששמולי שכנעה את עצמו שהוא עושה מעשה טוב עבור ילדי לוד, אבל ההתחברות שלו לבעלי ההון והניסיון שלו לחסל את המחאה גורמים יותר נזק מתועלת לחברה. המאבק החברתי היום הוא מאבק הרבה יותר רחב כנגד השיטה שגורמת לעוני שמתפשט, והוא מאבק נגד הפוליטיקאים שלנו שבוחרים לשרת את בעלי ההון, במקום את האזרחים שהם אמורים לשרת.

לא לנדבות

קשה להסביר את ההתנהגות של שמולי והדרך היחידה להבין אותו היא לחשוב שבמקרה הטוב שמולי כנראה לא מבין את מטרות המחאה, ובמקרה הרע הוא כנראה בוחר להתעלם מהמטרות האלה כדי להשיג לעצמו רווח פוליטי. המחאה החברתית פרצה במטרה לשנות את חלוקת המשאבים בחברה הישראלית, ולאפשר למעמד הביניים ולמעמד הנמוך לעמוד על הרגליים ולחיות בישראל בכבוד. המחאה היא לא רק מחאה של החלשים בחברה, אלא של חברה שלמה שנמצאת במצב של עוני וחוסר יכולת להתקיים בכבוד. בעלי ההון השתלטו על המשאבים של החברה הישראלית והם היום עושקים את כולנו, כשהמדינה עומדת מהצד ומאפשרת להם לעשות את מה שעולה ברוחם. הבנקים, חברות האשראי, רשתות השיווק, חברות הפנסיה ועוד שורה ארוכה של חברות, שנמצאות בידיהם של בעלי הון כמו דנקנר (התורם לפרויקט של שמולי), עושקות אותנו על בסיס יום יומי מבלי שיש רגולציה שתפקח עליהם ותגביל את השליטה שלהם על חיינו. הנדבה שאירגן לנו שמולי מדנקנר היא לכן לא מה שעליו נלחמנו ואנחנו חייבים לדרוש אפשרות אמתית לחיות במדינה שלנו בכבוד מבלי שאנחנו צריכים לבקש צדקה מבעל הון כזה או אחר. בנוסף על כך המדינה היא זאת שצריכה לעזור לחלשים בלוד ולא הנדבה של דנקנר, כי כולנו משלמים מספיק מיסים כיד שנהיה מוגנים במצב של עוני. הבעיה היא שהמדינה משרתת רק את בעלי ההון, ולכן כולנו צריכים להתחנן לחסדים של אותם עשירים שהשתלטו על המדינה ואולי השתלטו גם על שמולי.

כן לחלוקה צודקת

המחאה חייבת להימשך למרות שאיציק שמולי הפסיק לתמוך בה, כי מה שמציעה לנו יו"ר התאחדות הסטודנטים הוא להמשיך ולהיות קורבנות של בעלי ההון. הדרישה לצדק בקיץ שעבר הייתה נגד בעלי ההון, נגד הפערים החברתיים ונגד החלוקה הלא צודקת של המשאבים והמטרות היו להפוך את החברה הישראלית לחברה צודקת יותר. יצאנו להפגין כי רצינו להציל את מערכת החינוך הציבורית, לשפר את מערכת הבריאות הציבורית שקורסת, ולאפשר לאזרחים הפשוטים ליהנות מפירות הצמיחה הכלכלית שמהם עד כה נהנו רק בעלי ההון. לא יצאנו לרחובות כדי לקבל צדקה מבעלי ההון, כפי שמאמין שמולי ולכן אם כל הכבוד לדנקנר שפתאום התחיל לדאוג לתושבי לוד המחאה חייבת להמשך עד שהיא תשיג את היעדים שלה.

המחאה היא לא נגד בעלי העסקים אבל היא כן דורשת מהם להיות יותר אחראים כלפי החברה,  ואפילו אם שמולי באמת מאמין שהפרויקט שלו בלוד הוא הדבר הכי חשוב, העובדה שהוא יצא נגד המחאה לאחר שהוא קיבל מימון מדנקנר היא בעייתית ומחשידה מאוד. שמולי יכול היה להמשיך בפרויקט שלו וגם לקדם את המחאה החברתית, אבל הוא עשה מעשה לא ראוי והכניס את עצמו לניגוד עניינים כאשר הוא יצא נגד המחאה החברתית שאמורה להגן על כולנו מפני עריצות ההון שהשתלטה על החברה הישראלית.                

"בנגב ייבחן העם בישראל ומדינתו"
דוד בן גוריון, משמעות הנגב שדה בוקר 17.1.1955

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי