סדנת ההתחדשות מס. 1 - בית ברל 29.1.10

Thank you for rating this article.

מזה מספר חודשים מתאספת קבוצת חברים ומקיימת בתוכה דיונים על מצבה של תנועת העבודה, וכן על הדרכים להגברת כוחה בציבור הישראלי. קראנו לעצמנו "צוות ההתחדשות" משום הרצון לקחת על עצמנו עשייה מחדשת למען תנועת העבודה.

מבוא – "צוות ההתחדשות"

א. מזה מספר חודשים מתאספת קבוצת חברים ומקיימת בתוכה דיונים על מצבה של תנועת העבודה, וכן על הדרכים להגברת כוחה בציבור הישראלי. קראנו לעצמנו "צוות ההתחדשות" משום הרצון לקחת על עצמנו עשייה מחדשת למען תנועת העבודה.

ב. הרעיון הראשון שעלה הוא זיהוי צורך של הדברות בקרב רבים מחברי התנועה, ואולי גם מחוצה לה, של יצירת שיח אידיאולוגי משותף ומשתף, נרחב ומקיף, שבו ייקחו חלק מאות ואף אלפים של חברים שהם גם מודאגים וגם מוכנים "לעשות מעשה".

ג. הקו המוביל: במצבה של מדינת ישראל יש מקום וגם צורך בתנועת העבודה כשהיא חזקה ומשפיעה הרבה יותר מאשר כיום, ומה צריכים חבריה לעשות לכך.

ד. תחילת היישום הוא בדרך של עריכת סדנאות, גופי חשיבה ומפגשים פתוחים לחילופי דעות שיביאו לעיצוב דרכה והתנהלותה של התנועה. אנו נעזרים גם בכוחות אקדמיים המצויים בתחום החברתי פוליטי.

סדנה ראשונה

א. בתאריך 29.1.10 קיימנו בבית-ברל את הסדנא הראשונה. 52 משתתפים "בילו" 6 שעות אינטנסיביות שכללו הרצאת פתיחה של פרופסור שלמה אבינרי ולאחריה קיימו דיון פתוח בשלוש קבוצות.

ב. בסדנא השתתפו צעירים רבים, חברים מדור הביניים וותיקי תנועת העבודה, ובסה"כ שילוב דורות שחשיבותו רבה.

ג. צריך לציין את האוירה ששררה: ארגון טוב, תרבות דיון והקשבה, התבטאות חופשית, סובלנות לעמדה נוגדת.

עיקרי העמדות שהועלו ע"י המשתתפים – "מכנים משותפים"

תחומים אידיאולוגיים

א. יש צורך לפתוח בהליך של בירור הקו האידיאולוגי של התנועה, בירור זהותנו העצמית, מהו הבידול שלנו מתנועות אחרות במערכת הפוליטית.

ב. מבחינה חברתית/כלכלית, הסוציאל דמוקרטיה היא הדרך המועדפת למדינת ישראל ולדרכה של התנועה. יש להמשיך ולברר את מהותה של הסוציאל דמוקרטיה, עד כמה מתאים לנו ה"סגנון" של צפון מערב אירופה.

ג. עלינו לקבוע לעצמנו קווים מנחים בנושאים החברתיים כלכליים ובתחומי השלום והביטחון, לתת להם ביטוי במצע שלנו ולהיאבק על דרכנו בגופי העשייה הפרלמנטרים והממשלתיים,

ד. לשפר את האופן בו "משווקת" תנועת העבודה, ערכיה ופעילותה, לציבור, בין השאר גם באמצעי תקשורת עכשווית מודרנית.

ה. מרבית המשתתפים רואים תקווה גדולה בעתיד תנועת העבודה, הכל מותנה בהליכים נכונים בתחומים האידיאולוגיים והארגוניים.

ו. לבחון מהי הדרך שבה מנהיגות תנועה צריכה להוביל תנועה, ומקומה של "תחושת השליחות".

ז. מודגש הצורך להמשיך בקיום של שיח עומק, במפגשים סדנאות, ובכל דרך.

תחומים ארגוניים

ח. יש צורך לשתף את החבר/ה בקביעת "סדר היום" של התנועה. לחפש דרכים איך להגביר את תחושת השייכות לתנועה. בין השאר ע"י ריבוי מפגשים שבהם החבר "מן השורה" יכול להביע עמדה ולהשפיע, והידוק הקשר בין הבוחרים לנבחרים. חובת שקיפות בפעולות ההנהגה הנבחרת.

ט. יש לחדש את פעילות מוסדות התנועה כמסגרת לקיום השיח בתוכנו וכמסגרת לקבלת הכרעות.

י. לבחור את המוסדות כך שיהיו מייצגי ציבור אמיתיים. להביא לצמיחת הנהגת התנועה מתוך החיים הדמוקרטיים שלה, כזו המסורה גם לדגליה.

יא. לקיים ייצוגיות נאותה במוסדות לקהלי התנועה.

יב. בחינה מחדש של אופן בחירת הרשימה לכנסת. האם להמשיך בשיטת הפריימריס כפי שהיא נהוגה אצלנו.

פנים להמשך

א. תנועה העבודה חייבת לשאוף, בהגדרה, לחזור לעמדת ההובלה של המדינה. כך תממש את ערכיה ומדיניותה לטובת המדינה והעם, תוך מימוש הבטחותיה לתומכיה.

ב. כיום התנועה במשבר, משבר שיכול להוליד רעיונות חדשים להיחלצות והתקדמות. תנאי להיחלצות הוא שותפות (ונחישות) של חברים רבים בעיצוב הדרך והמעשה.

ג. הסדנא הייתה בבחינת "יריית פתיחה" מצוינת למהלך שהתחלנו בו. אנו נערכים עתה לשלב נוסף שיוקדש להמשך הבירור הרעיוני ובחינת כלים ארגוניים. הכל בשיתוף ובשקיפות.

ד. חברים וחברות מוזמנים להעביר אלינו דעות, השגות ורעיונות, למען "מהלך "ההתחדשות", לטובת תנועת העבודה ומדינת ישראל.

 

במסגרת הסדנה, הציג פרופ' שלמה אבינרי הרצאה בנושא "תהליכי עומק והשפעתם על המפה הפוליטית בישראל".

"צריך להיות אדם שכל הזמן פועל למשהו ואני אומר אתה תמיד גדול כגודל העניין שאתה משרת ואתה נהייה קטן אם אתה משרת רק את עצמך"
שמעון פרס, ראיון ב-YNET יולי 2005

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי