מדוע השמאל הפך לסמול?

Thank you for rating this article.

מדוע הפך השמאל הציוני לסמול? לשמאל הציוני ההיסטורי יש זכויות והישגים רבים, במהלך השנים של המאבק להקמת המדינה ולביסוסה,בתחומי ההתיישבות, החלוציות, החקלאות, ההתנדבות, הביטחון וקליטת העלייה.

עבר בונה - ההווה ההורס

לשמאל הציוני ההיסטורי יש זכויות והישגים רבים,במהלך השנים של המאבק להקמת המדינה ולביסוסה, בתחומי ההתיישבות, החלוציות, החקלאות, ההתנדבות, הביטחון וקליטת העלייה.

השמאל מפוצל ומפולג כיום לקבוצות אחדות עם רקע, מטרות ודעות שונות. ישנו עדיין השמאל הציוני הלאומי הנורמטיבי. ואולם, השמאל האקטיביסטי שנותן היום את הטון, הוא השמאל הקיצוני, האנרכיסטי, הפרו פלסטיני והאנטי ציוני.

מאז מלחמת ששת הימים, השמאל שינה לחלוטין את עמדותיו, שמשמעותן התנתקות מהניווט המדיני, ומהאזימוט הלאומי המסורתי. השמאל אימץ את הנרטיב הפלסטיני, המאשים את ישראל באפרטהייד, בגזענות ובפשעי מלחמה. לדעתו רק ישראל אשמה בכל תחלואי האזור. כשאין שלום – ישראל אשמה. כשיש מלחמה – ישראל אשמה. לדעת השמאל הקיצוני (בגלוי) והשמאל הציוני (בסתר), העוול שניגרם לפלסטינים מקורו ב-48 ולא ב-67. השמאל הקיצוני איבד את האמונה בצידקת הדרך של הציונות. דעותיו אלה "פופולריות" בקרב חלקים באקדמיה ובתקשורת.

ישראל והשמאל בעולם

כשהשמאל בצרפת, התנגד למלחמה באלג'יר, הוא לא פנה נגד הרפובליקה הצרפתית. כשהשמאל בארה"ב, התנגד למלחמה בויטנאם, הוא לא נטש את האמונה והפטריוטיות הלאומית האמריקאית. ואולם השמאל בישראל, התחבר לאלמנטים קיצוניים של אויבינו, ומשתף איתם פעולה גלויה, נגד זכות קיומה של ישראל כמדינה ציונית ויהודית. הלחשנים של השמאל הקיצוני, בעיקר מקרב אנשי הרוח ואנשי האקדמיה, מגבירים את פעילותם בעולם, על מנת להגביר את הלחץ החיצוני, על ממשלות ישראל, כדי לרצות את התביעות הפלסטיניות. כל זאת, "כאלטרנטיבה" פוליטית לאחר הכישלון בקלפיות בבחירות האחרונות. הארגון היהודי השמאלני החדש בארה"ב (סניף של "שלום עכשיו") "גיי סטרייט", מחתים עצומה הקוראת לאובמה לנקוט גישה עוד יותר תקיפה נגד ישראל. יש בשמאל גם דעות הקוראות לפתרון כפוי.

מושגים שליליים על ערכים לאומיים

לרובם של אנשי השמאל הנאיבים והדוגמטים, יש קיבעון מחשבתי. יש להם דעות ומושגים חריגים ושליליים בעניינים נורמטיבים, המקובלים אצל כל אזרח ופטריוט לאומי של עם הנתון לאיומים קיומיים, כמו בישראל.

הם לועגים לפטריוטיזם (מפלטו של הנבל). הם בזים לקונצנזוס לאומי (מזויף). הם מתנגדים ללאומיות (פשיזם). הם מבקרים ושונאים את הגנרלים (מיליטריסטים). הם תוקפים את צה"ל (צבא כיבוש). הם מזלזלים באלה המתריעים על הסכנות (יצרני) פאניקה). הם פוסלים כל אדם וכל דעה, המוגדרים על ידם כימני, ומסמיכים את עצמם לקבוע מהו ביטחון ומהו אסון. הם חיים במושגים ןירטואלים ואידיאולוגים, מנותקים מעובדות מציאות החיים. הם מדקלמים נוסחאות אידיאולוגיות מיושנות ומטופשות לפיהן ימין זה תמיד אסון ושמאל זה תמיד חזון. הם גם אנשים מתנשאים ויהירים, שלעולם לא מוכנים להודות בכישלון. (זוכרים? סטלין אבינו רוסיה אמנו).

חוסר הסובלנות וההתנשאות של השמאל הדוגמטי

השמאל מציג את עצמו בגאווה, כתומך ומגן על "פלורליזם" של דעות, על "ליברליות" מחשבתית, על "הבנת וקבלת האחר". כל זה נכון כשמדובר בפלסטינים, ובכאלה הקרובים לדעתם בלבד. ואולם האמת היא שהם חסרי סובלנות לדעות אחרות.

הם נוהגים להטיח כינוי גנאי של "פשיסט", לכל מי שדעתו ימינה מהם, על פי שיטות התעמולה הקומוניסטיות.

במהלך השנים של המחלוקות הפוליטיות והאידיאולוגיות, רשימת המושמצים "כפשיסטים" כללה לא רק אנשי ימין כמו ז'בוטינסקי, בגין, שמיר, שרון, נתניהו והסופר א.צ. גרינברג, אלא גם אנשי שמאל כמו בן גוריון, דיין, פרס וברק. יריבים פוליטיים רבים של השמאל זוכים לכינוי גנאי זה. מסתבר ש"הפשיזם החדש", מבית מדרשו של השמאל הקיצוני בישראל, ממשיך לחפש את אויביו מהמלחמה שהסתיימה לפני 60 שנה.

החבור הריגשי והרציונלי בין האזרחים בישראל, במדינה הנתונה כל שנותיה לטרור ולאיומים קיומיים, מצד אויביה הפלסטינים, והמוסלמים, גדול יותר מכל אידיאולוגיה של שמאל פצפיסטי תיאורטי ונאיבי. לרגש הזה קוראים פטריוטיזם לאומי. השמאל הדוגמטי עדיין לא הֶפְנִים ולא הכיר בזאת, והוא ממשיך להתבדל ולהתרחק מהקוצנזוס הזה, ולכן הוא מצטמק, נכשל ומאבד אהדה ותמיכה.

חלק גדול של ההתנחלויות הותיקות, הוקמו בזמנו ע"י ממשלות השמאל של מפלגת העבודה, בימי גלילי, אלון, פרס, רבין ואנשי ההתיישבות העובדת של הקיבוצים והמושבים. ראוי לזכור ולהזכיר זאת לכל אלה מהשמאל, המנהלים תעמולת שנאה נגד הימין ונגד מפלגת העבודה, בנושא ההתנחלויות.

השמאל המהפכני הלא מציאותי

הטמפרמנט המהפכני של חלק מאנשי השמאל הדוגמטי, מחפש תמיד מטרה למאבק. לאחר שמנחם בגין ואריק שרון "הימניים" הפכו ליקירי השמאל, נתניהו וברק הפכו למטרת המאבק האישי והאידיאולוגי נגדם, בשותפות עם המאבק הפלסטיני. השמאל זקוק תמיד ליריב אידיאולוגי כדי להישאר על המפה הציבורית.

חלקים בשמאל הקיצוני "תירגמו" את הסיסמה הרוסית האנטישמית הישנה ל"שפה" פוליטית עכשווית מקורית: "הכו בציונים והצילו את פלסטין", על משקל הפסוק האנטישמי "הכו ביהודים והצילו את המולדת".

כמעט כל פעילות הגנתית של צה"ל במלחמה נגד המתאבדים, הקסאמים והטרור הפלסטיני, נחשבים בעיני השמאל כפרובוקציות לא מידתיות ולא מאוזנות. תמיד יש להם נימוקים הומנים וטיעונים מדיניים מדוע לא דרושות תגובות, כדי לא לפגוע בתהליך השלום.

ריאלייה מול אידיאולוגיה

הויכוח האמיתי כיום בנושא המדיני והפלסטיני, אינו בין ימין לשמאל כביכול, אלא בין האנשים הריאליסטים שהתפכחו מחלומות ואשליות של (מזרח תיכון חדש) לבין האנשים הנאיבים והדוגמטים של השמאל המדיני, שמתעלמים מכל מה שקרה מאז אוסלו ועד אנפוליס. פוליטיקה היא מיצוי של פשרות אפשריות והכרחיות, בתוקף נסיבות משתנות, ולא מיצוי של אידיאולוגיות טהורות ומושלמות אך בלתי אפשריות, כפי שהשמאל התיאורטי מאמין.

הריאלייה תמיד גוברת על האידיאולוגיה של השמאל הדוגמטי.

למרות שישראל מתגמשת – השמאלנות תוקפת

גם השמאל הציוני וגם השמאל הקיצוני, לא מוכנים להסיק מסקנות, להכיר בעובדות ולהודות בכישלון הקוו המדיני שלהם, בעניין השגת הסכם שלום אפשרי. הם ממשיכים להאשים רק את ישראל בכישלון, תוך התעלמות מוחלטת מהעובדות:

  • אהוד ברק הציע לפלסטינים, בקמפ דויד, מדינה פלסטינית אופטימלית וחלוקת ירושלים – הם דחו זאת!
  • ביל קלינטון הציע הצעה דומה – הם דחו אותה!
  • אולמרט הציע להם כמעט הכל ב-2008 – הם נעלמו ודחו!

הוא עצמו סיפר, לאחר התפטרותו, בגאווה, על הצעתו המכסימלית.

במהלך 8 שנים היו 4 ניסיונות אמיתיים מצדנו לסיום הכיבוש, ולהגיע להסדר ולסיום הסכסוך, כולל נכונות לויתורים כואבים – שנדחו.

החזון האוטופי של השמאל הדוגמטי והנאיבי

חלקים בשמאל הנאיבי, ממשיכים לטפח חזון אוטופי של כינון גן עדן של ביטחון, שלום ושוויון בישראל, אם רק ניסוג לקווי 67, נפנה את ההתנחלויות, נמגר את הלאומנות, הקפיטליזם והימין. כל זאת על פי האמונה בנוסח ההמנון והדוקטרינה הקומוניסטית שחלפה: "עולם ישן נחריבה – עולם חדש נקימה". השמאל מאשים את "הכיבוש" בכל הצרות. האמנם? האם לפני הכיבוש וההתנחלויות נתנו לנו לחיות בשקט? האם שכחנו את הטרור הפלסטיני של הפידאיונים מ-48 ועד 67? האם שכחנו את כל גלי הפרעות והרציחות, במהלך כל השנים, לפני מלחמת ששת הימים?

"ברית הזוגיות" של מאבק משותף

רבים מקיבוצי השומר הצעיר של הקיבוץ הארצי, שהם הבסיס האלקטורלי של מרצ, יושבים על "אדמה כבושה", ולא מהססים להפגין נגד הכיבוש. הוועדה בראשותה של פרופ' תמר הרמן, שכתבה את הדו"ח, בעניין כישלונה של מרצ בבחירות, הציעה לאחד את מרצ עם הרשימה הקומוניסטית – ערבית חד"ש, כאחד הפתרונות של החייאה ובניה של מרצ חדשה.

במסגרת "ברית הזוגיות", צועדים בהפגנות, אנשי השמאל של מרצ, שלום עכשיו, ושאר עשרות "ארגוני השלום" יחד עם פלסטינים כשמעליהם מתנוססים דגלי פלסטין. זו עוד סיבה לכישלונו של השמאל בדעת הקהל ובקלפי.

כאשר אפרים סנה (סגן שר הביטחון לשעבר מטעם מפלגת העבודה) וביבי נתניהו מהליכוד, התריעו לפני שנים על הסכנה האירנית, השמאל כדרכו לעג להם וטען שזו "יצירת פאניקה", לצרכים פוליטיים. גם היום השמאל מאשים את נתניהו וברק באותו "ההגיון", למרות שהם צדקו, ולשמאל אין אומץ להודות בכישלון.

רוב אנשי תעשיית הקולנוע, המפיקים סרטים פרו פלסטינים, במימון ישראלי הם החלק "האומנותי" של השמאל הקיצוני, היוצאים להפגנות בעד הפלסטינים ונגד "סתימת פיות" ו"המקרתיזם" הציוני. בעיני חלק מאנשי הקולנוע, התרבות והאמנות, הציונות נחשבת כ"סטייה אידיאולוגית". חלק מהפרסים שהם זוכים בעולם נובעים מהמסרים האנטי ישראלים של סרטיהם ולא מאמנות פילמאית נישגבה.

מוקדי השמאלנות האקדמית

כל הפקולטות למדעי חברה ורוח, בארבע האוניברסיטאות המובילות בארץ, הן חממות ובתי גידול של השמאל הקיצוני הפוסט ציוני. רבים מהמרצים בפקולטות הללו שייכים להגדרה זו. הביטוי האקטואלי האחרון לעובדה זו, היו מחיאות הכפיים הנלהבות של המרצים והסטודנטים, באוניברסיטת ת"א, בעת נאומו של סגן הנשיא האמריקאי, ג'ו ביידן, כאשר גינה את ישראל. מחיאות כפיים אקדמיות אלה הם ביטוי של מזוכיזם ותיעוב עצמי של שמאל קיצוני, אנטי ציוני.

פרופ'שלמה זנד,מאוניברסיטת ת"א, כתב "מחקר" לפיו העם היהודי זו המצאה מודרנית. ספרו הפך לפופולרי בכל החוגים האנטי ציונים, בקרב האינטלקטואלים באירופה. ("מתי ואיך הומצא העם היהודי"?

פרופ'נורית פלד,מאוניברסיטת ירושלים הצהירה בשידור רדיו (רשת ב', מרץ 2010) כי אין לה שום התנגדות שראש ממשלתנו יהיה מוסלמי ערבי, ב"מדינת כל אזרחיה". במאמר שפרסמה

(17.3.10) באתר NEWS1 כתבה בין השאר: אני אתאבל על פלסטין הנכחדת, ביום הנכבה. אתאבל על גיבורי בילעין ונעלין, אתאבל על הדם וההרג של הפלסטינים, בגלל הסיפור הציוני השיקרי.

פרופ'אורן יפתחאל, מאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. הוא טוען "במחקריו" כי הפתרון המדיני, לסכסוך עם הפלסטינים הוא במדינה דו לאומית. לדעתו ישראל היא מדינת אפרטהייד, כי ממשלת החמאס היא דמוקרטית, כי הדיכוי הישראלי הוא הגורם לטרור הפלסטיני.

ד"ר גורדון (אוניברסיטת באר שבע) וד"ר מטר (אוניברסיטת ת"א) הם ראשי הפעילים בסניף הישראלי של הארגון הבינלאומי המפעיל חרם על ישראל.

פרופ'נעמי חזן, לשעבר חברת כנסת של מרצ. כיום נשיאת הקרן החדשה. יום אחד לאחר תחילת "מבצע עופרת יצוקה" בעזה, פורסמה הודעת גינוי לפעולה, שהוגדרה "כפשע מלחמה", מטעם ארגון נשים בינלאומי, כולל פלסטיניות וישראליות שנעמי חזן חברה פעילה בו. היא לא הסתייגה בפומבי מהחלטת ארגון זה בו היא חברה.

מסקנות ופתרונות

השמאל זקוק לזעזוע מבריא של החולי הרעיוני והפוליטי שלו. הוא זקוק, לטובת חזרתו למעמדו ההיסטורי, להתנתק מחזיונות של אמונות נאיביות ולהתחבר לריאלייה, בכל הקשור ליחסנו עם הפלסטינים. ראוי שתיפסק האיבה האישית והמפלגתית העקרה מצדו נגד נתניהו וברק. הסיסמה של השמאל, "אנחנו מחנה השלום", המוקיעה את כל יתר חלקי העם שהם כביכול "מחנה האנטי שלום", היא שיקרית, מקוממת ומאוסה. השמאל אשם בעצמו לכישלונו,בכך שבכל צומת אירועים ביטחוניים ומשברים מדיניים, חלק ממנו התייצב תמיד בהפגנות ובתקשורת לטובת הצד הפלסטיני, ובכך איבד את אהדת הציבור, ונכשל בקלפי.

צריך לחלום ולחתור לשלום ריאלי, אבל אסור לחיות בחלום נאיבי שלום וירטואלי,נוסח השמאל הדוגמטי.

לטעות זה אנושי,גם בדרג המנהיגותי של השמאל הרעיוני והמדיני ואולם לטעות, לא להודות, להמשיך להשלות זה הרסני.

"ביטחוננו תלוי בשלום בין יהודים לערבים בארץ ישראל ובינינו לבין מדינות ערב ... ולשם כך מוצדק לשלם מחיר כבד"
ברל כצנלסון, 1938

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - שיר לשלום

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי