פריימריס פתוחים בבחירות ליו"ר מפלגת העבודה

Thank you for rating this article.

הבוקר שלחתי מכתב ליו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ'. ביקשתי לכנס מייד בתום המאבק נגד התקציב את ועידת מפלגת העבודה כדי לקבוע תאריך לבחירות לתפקיד היו"ר. הצעתי כי לראשונה בתולדות הפוליטיקה הארצית נקיים פריימריז פתוחים שיאפשרו לכל אזרח להצהיר על תמיכה במפלגת העבודה, לשלם סכום סמלי ולהצביע. זו שיטה שתפתח את המפלגה לקהלים רחבים, תצמצם את תופעות מפקדי הארגזים ותצעיד את המפלגה לעידן חדש שמתכתב עם הרצון של הציבור לקחת חלק פעיל ומשפיע יותר בפוליטיקה. את הנימוקים במלואם ועל היתרונות מול החסרונות תוכלו לקרוא במכתב המלא:

לכבוד
ח"כ שלי יחימוביץ'
יו"ר האופוזיציה

שלום רב,

הנדון: בקשה לכינוס ועידת מפלגת העבודה לקראת הבחירות לראשות המפלגה

מפלגת העבודה תתכנס בטווח 14 החודשים הקבועים בחוקה על מנת לבחור את יושב/ת ראש המפלגה. עובדה זאת מקובלת על כל חברי המפלגה והמועמדים הפוטנציאליים ולמיטב הבנתי גם עלייך. אי לכך אני דורש לכנס בתום המאבק על תקציב המדינה את ועידת מפלגת העבודה על מנת לקבוע תאריך יעד לבחירות אלו ולהיערך אליהן בצורה הטובה ביותר.

בוועידה זו בכוונתי להציע כי לראשונה בתולדות הפוליטיקה הישראלית הארצית נקיים את הבחירות לראשות המפלגה במתכונת של פריימריז פתוחים. על פי מתכונת זאת יוכל כל אדם בעל זכות בחירה בבחירות הכלליות להצהיר על תמיכתו במפלגת העבודה, לשלם סכום סמלי עליו נחליט במשותף ולהצביע. חשוב לציין כי בעבר נוסתה שיטה זאת בהצלחה גדולה בהתמודדות בין מצנע לגוראל בחיפה.

לשיטה זו יתרונות עצומים עבור מפלגת העבודה: בראש ובראשונה היא תחבר אליה קהלים רחבים ותיצור זיקה בינם לבין המפלגה. אני סבור כי כל אדם שיחליט לצאת מביתו, להגיע לקלפי לשלם ולהשפיע על זהות יו"ר המפלגה ירגיש מחויב אליה גם בהמשך הדרך. זו הזדמנות אדירה עבורינו לחבר אל המפלגה רבים שרוצים להשפיע על הנעשה בה אך נרתעים מלהתפקד באופן מלא. ברגע שנפתח עבורם את הדלת אני בטוח שהם יבואו בהמוניהם ויעצימו את כוחינו בציבור. אם ברצוננו להוות אלטרנטיבה שלטונית חובה עלינו לפתוח את השורות ולחבר כמה שיותר אנשים לדרכנו.

בנוסף, תצמצם שיטה זו את השפעתן של תופעות פסולות כמו מפקדי ארגזים שהשחיתו את שיטת הפריימריז הקיימת והפכו אותה לסחר-מכר בין מועמדים לקבלני קולות. תדמיתה של מפלגת העבודה נפגעה בצורה קשה כתוצאה משיטת הפריימריז הקיימת והחולאים הרבים שהביאה איתה. הפריימריז הפתוחים יאפשרו לנו להיפטר באחת מהחוליים הללו ולשמור על מפלגת העבודה כמפלגה הדמוקרטית ביותר בישראל.

שיטת הפריימריז הפתוחים תמקם את מפלגת העבודה כמבשרת השינוי בהנגשת הפוליטיקה המפלגתית אל הקהל הרחב והיא תצעיד אותנו אל עבר עידן חדש שמתכתב עם המעורבות העמוקה של הציבור בתהליכים פוליטיים. הציבור הישראלי יודע להעריך יוזמה וחדשנות ואני מצפה ממפלגת העבודה להיות פורצת דרך בכל נושא שנמצא על סדר היום, ולא פחות מכך בנושא הפוליטיקה המפלגתית.

בעידן הרשתות החברתיות והמעורבות הציבורית הגבוהה ועל רקע העובדה שמפלגות רבות קובעות את מועמדיהן לכנסת על ידי העומד בראשן או ועדה מסדרת מטעמו, תעמוד מפלגת העבודה כמגדלור זוהר של דמוקרטיה פתוחה המחוברת לעם.

אין ספק כי לשיטה זו יש גם חסרונות. הבולט שבהם הוא הפגיעה בהשפעה של מתפקדי המפלגה על זהות היו"ר. עם זאת חשוב לציין כי מתפקדי מפלגת העבודה ימשיכו לקבוע באופן בלעדי את סדר יומה של המפלגה, יבחרו את חברי מוסדותיה ואת רשימתה לכנסת ויהיו זכאים לבחור ולהיבחר בה.

הקדשתי מחשבה רבה לנושא בטרם החלטתי להציע את שיטת הפריימריז הפתוחים ובחנתי לעומק את יתרונותיה מול חסרונותיה. לעניות דעתי יתרונות השיטה עולים לאין שיעור על חסרונותיה ויציבו את מפלגת העבודה כפורצת דרך אל עידן חדש בפוליטיקה הישראלית. אבקש להעלות הצעה זאת בפני חברי ועידת מפלגת העבודה בכינוס הקרוב.

בברכה,

ח"כ איתן כבל

----------------------------------------------

פורסם במקור בעמוד הפייסבוק של ח"כ כבל

"צריך להיות אדם שכל הזמן פועל למשהו ואני אומר אתה תמיד גדול כגודל העניין שאתה משרת ואתה נהייה קטן אם אתה משרת רק את עצמך"
שמעון פרס, ראיון ב-YNET יולי 2005

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - לא נשכח

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי