שוויון חברתי ומדינת הרווחה המודרנית

Thank you for rating this article.

תנועת העבודה חייבת לחזור ולדבוק בעקרונות הסוציאליים ולחתור למימוש מדינת הרווחה המודרנית. כך, שמדינת ישראל תשאף להיות מדינה סוציאל דמוקרטית ותפעל בנחרצות על מנת להגשים מטרה זו. מכיוון, שהיא רואה בדאגה לפרט את הדאגה להתפתחותו של משק כלכלי וסוציאלי גם יחד.

על התנועה לחזור לתפיסת עולם מגובשת ושלמה המתבטאת באופנים הבאים -

  • מדיניות רווחה: תנועת העבודה תפעל ברוח כזו המבטיחה לכל אזרח את מרב השירותים החברתיים ומכאן רמה ואיכות חיים כאלו המאפשרים התקיימות בכבוד. מתוך התחייבות 'לגבי המטרות הנרחבות של פיתוח כלכלי, תעסוקה מלאה, סיכויים שווים לבני הדור הצעיר, בטחון סוציאלי ורמה מינימאלית של הכנסה, תזונה, שיכון,בריאות וחינוך לכל אדם בכל מקום ובכל שכבה חברתית' (יצחק קנב, 1962).
  • עבודה:תנועת העבודה רואה בעילוי ערך העבודה והאדם העובד נדבך בעל חשיבות רבה בהגשמת העיקרון הראשון של העם היהודי ומדינת ישראל. תוך בניין הארץ, והחזון הסוציאליסטי. כל אזרח בחברה נדרש לפעול כפי יכולתו ולתרום את חלקו ביצירת המשאבים שיאפשרו את הגשמת החזון האמור.
  • רוח: עם זאת, תנועת העבודה מכירה בחשיבות ההיבט הרוחני אצל האדם. בהתאם לכך,תפעל התנועה לאפשר לכל פרט להביא לידי מיצוי מרבי את שאיפותיו ויכולתו הרוחנית. התנועה תעודד פיתוח השכלה ותרבות ישראלית בכלל ועברית בפרט. מבלי לפגוע בצורך הבסיסי להגשמת רעיון העבודה ומטרתו.

 בכך,תנועת העבודה איננה פוסלת את הרווחה האישית, התחרות והשוק הפתוח. עם זאת, היא נותנת עדיפות למערכות יעילות המיועדות לספק שירותי רווחה זולים, זמינים וראויים ולאו דווקא להפקת רווחים כלכליים.

"טייקון עצמו צריך לשלם מחיר. אני מסייע קודם כל לחוסכים שבצורה לא אחראית מצאו את חסכונותיהם אצלו בתאגיד. אני מסייע לתאגידים שיחזיקו מעמד ולא יפטרו עובדים. אבל אני כמדינה מסייעת רוצה לקבל נציגות בזה העיקר צריך לעשות".
אהוד ברק, גלובס
על המשבר הכלכלי וחילוץ הטייקונים 26.12.2008

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2015

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי