ציפי לבני - ותרי על הרוטציה

Thank you for rating this article.

גברת לבני שלום,

יש לך הזדמנות נדירה. לא לכל פוליטיקאי נקרית בחייו הזדמנות כזאת של פעם בחיים. הזדמנות לחזור מאי המתים של הפוליטיקאים. ותרי על הרוטציה. ביוזמתך, בלי לחצים, בלי שייכתב שראובן אדלר תימרן אותך ויצחק (בוז'י) הרצוג שתק, והסקרים הראו, בלי כל זה. ותרי מיוזמתך כי זה נכון וצודק, ועל הדרך גם יחזיר אותך ממעמד הפוליטיקאית שכולם נהנים להסתלבט עליה — ואנשי הפרסום עושים מאמצים מתוחכמים להסתיר אותה בלי שיראו שמסתירים — למקום של שליחת ציבור אמיתית, שמוכנה להקריב את האינטרסים האישיים שלה לטובת משהו שגדול יותר ממנה.

הרוטציה הזאת נולדה בחטא. אי אפשר לספסר בתפקיד ראש הממשלה ולגזור אותו לחתיכות. ראש ממשלה לשנתיים זו המצאה נוראה. ספק אם ראש ממשלה, בטח בקדנציה ראשונה, יכול להשלים משימות מורכבות בארבע שנים. ראש ממשלה שיודע מראש שיש לו רק שנתיים נידון מלכתחילה לרדוף רק אחרי סקר הפופולריות של מחר. מה הטעם לנסות להניע מהלך מדיני דרמטי אם ממילא רוב רובו יקרה אחרי שהוא יעזוב את השלטון? מה רמת הביטחון של מי שיסגור משהו עם ראש הממשלה הזה בכך שהדבר אכן יתממש? יו"ר הסתדרות, בעל שליטה בחברה בינלאומית גדולה או מנהיג פלסטיני — האם הם יעזו לעשות פשרות גדולות בהסכם עם ראש ממשלה שעוד שנייה עוזב?

אני מכיר את הטיעון שלך. רעיון הרוטציה, את טוענת, שימש כשובר השוויון, שגרם להרצוג פתאום לזנק בסקרים ולהוות תחרות לבנימין נתניהו.

אני חולק עליך. מה שקרה הוא שכל בוחרי "רק לא ביבי" חיפשו אלטרנטיבה. לא ממש שינה להם איך קוראים לה, העיקר שיהיה לה סיכוי להביס את נתניהו. ברגע שהצטרפת להרצוג אכן סימנת להם — פה זה המקום. גם אם היית מצטרפת ללא רוטציה — כמו שהוכיחו הסקרים באותה עת — היה קורה אותו אפקט. מאז, הרוטציה הפכה לנטל אלקטורלי, וגרוע מכך, מבחינתך, את הפכת למשקולת, לדמות הקרטון שנכפית על מי שהזמין פיצה בוז'י. הפוליטיקאית שבאמצע שנות האלפיים נראתה כאחת הענייניות שיש, עם אגו מהמתונים והנשלטים ביותר, נראית פתאום כמגלומנית, שעושה את דרכה לפסגה באמצעות עסקאות פוליטיות מפוקפקות. עוד לא התאוששנו מבחירות 2013, שבהן רצת על הכרטיס של "אני הכי נגד ביבי שיש", רק כדי לקפוץ ראשונה לממשלתו תמורת תפקיד שרת המשפטים. באותן בחירות את לבדך היית זו שמנעה אפשרות לייצר אלטרנטיבה לנתניהו. בהתעקשותך להקים מפלגה משלך, בסירובך לחבור לשלי יחימוביץ' (היא לא הסכימה לתת רוטציה), יצרת את המבנה התלת־ראשי, שאיפשר לנתניהו קדנציה שלישית. עכשיו יש לך אפשרות נדירה לתיקון. נכון, תצטרכי לוותר על ההזדמנות להיות ראש ממשלה בעוד שנתיים. זה לא דבר של מה בכך. זו הסיבה שכנראה לא תרימי את הכפפה, אבל ברור שבתרחישים הפוליטיים שמסתמנים כרגע, ספק רב אם תהיי ראש ממשלה אחרי הבחירות, ודי בטוח שתישארי אחת הפוליטיקאיות הכי פחות אהובות במדינה.

בעבר הודית בכנות שמה שהפך אותך לפתע משרת קליטה די אלמונית למועמדת לראשות ממשלה ולאחת הפוליטיקאיות הפופולריות זו התקשורת, שציירה אותך כשפויה, עניינית ומי שפועלת לטובת העניין. עכשיו תדמייני את זרמי החשמל שתחוללי בכל המחנה שלך, אם פתאום תוותרי על האגו, ותראי שלמען המטרה הגדולה יותר את מוכנה לוותר על האינטרסים שלך. תחשבי איזו הבעת אמון זו תהיה במנהיגות של הרצוג. זו יכולה להיות ההחלטה שתפריד בין עוד קדנציה של נתניהו למהפך, וזה רק בידיים שלך.

============

פורסם באתר הארץ

"... אין לפרולטוריון מה להפסיד מלבד כבליו יש לו עולם ומלואו להרוויח. פועלי כל העולם התאחדו!"
קארל מרקס, המניפסט הקומוניסטי

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי