סיבות לתוצאת הבחירות ורעיונות לפעולה

Thank you for rating this article.

כמי שעוקב עשרות שנים אחר הפוליטיקה הישראלית ובעל דעות שמאליות, חשבתי ובדקתי מה הסיבות לתוצאות הבחירות האחרונות (ואלו שקדמו) ומה יש לעשות כדי לשנות המצב לראת הבאות:

סיבות להצלחת הליכוד / נתניהו לעומת המחנה הציוני / העבודה:

1. הפעלת ועידוד רגשות הפחד

ההפחדות והאיומים שנתניהו ואנשי ליכוד אחרים השמיעו עבדו על רגש בסיסי ביותר השולט בכל אדם מלידתו. בודאי אתם יודעים את כל ההפחדות שאני מתכוון אליהם. היה מאמר מצוין בנושא זה של פרופ' אווה אילוז ב "הארץ" ביום 13/2/15. ההפחדות הן במישור הבטחוני. התמקדות קמפיין ביוקר המחיה והדיור מפספסת את רגשות הרבה מאד מצביעים.

בהמשך אציע כיצד להתמודד עם זה.

2. מסורת עם שורשים בשנות ה 50

אנשי ועד עובדי כי"ל בנגב שקרעו את פנקסי החבר בליכוד אמרו בראיונות ברדיו כי הצביעו מחל משום שזאת מסורת מדורות אצלם ובסביבתם! לשאלת המראינים – 'אבל הודעתם שלא תעשו כך' ענו – אבל ביבי הודיע שיעזור לנו.

לדעתי שורשי מסורת זאת בתחילת שנות ה 50 כאשר מפא"י הייתה השלטון (לאחר שהיוותה הכח הפוליטי העיקרי שהקים המדינה). ה 1.5 מליון עולים שהגיעו לארץ חיו בתנאים גרועים מכורח הנסיבות: מעברות, תנאי מחיה דלים. זאת לעומת ה 0.6 מליון הותיקים שחיו אז במצב טוב בהרבה יחסית, ורובם מזוהים עם מפלגות השמאל אז. רוב העולים, בעיקר אלו מארצות המזרח, קינאו בותיקים בשל זאת ,והקנאה הופכת בקלות לשנאה – שעוברת מדור לדור.

מפלגות ימין ידעו לנצל זאת. גם לכך אציע מה לעשות.

3. "שמאל" הפך להיות מילת גנאי – "סמול".

בזמן "צוק איתן" אפשר היה להיווכח בכך באופן ברור. זה בא כתוצאה של ההפחדה שמפלגות הימין הפחידו – אילו אסונות השמאל הביא (אוסלו, התנתקות מעזה ועוד) ויביא בהמשך (נסיגות נוספות חלילה ועוד).

רעיונות מה לעשות

1. "לחבק" את התושבים בריכוזים של מצביעי ימין, לא לדבר על "מנשקי קמעות".

2. "להפחיד" באגרסיביות ע"י נתוני אמת של הדמוגרפיה: כבר כיום בין הים לירדן יש ערבים פלשתינאים במספר כמו יהודים! לא נוכל לחיות במדינה אחת. במדינה אחת היהודים יצאו והרוב יהיה מיד ערבי. לתת בכתב ובע"פ את המספרים. לנמק מדוע הזמן לרעתנו.

להראות עובדות כמו הדה לגיטימציה שיש יותר ויותר לישראל בעולם, החלטות פרלמנטים שונים, וכו' להמחיש ולהדגים איך חי העם בצפון קוריאה בשל הדה לגיטימציה העולמית ואיך נכנעו ללא תנאי הלבנים בדרום אפריקה כתוצאה מחרם בינלאומי.

לא להתחמק וכן להציג מדוע המשך הכיבוש הינו סכנה קיומית בשל הדה לגיטימציה ובשל העלות הכלכלית לכל אדם בשכבות היותר עניות. יש מספרים (למשל של "ישראל יוזמת") כמה זה עולה לכל אזרח ומה יהיה הרווח מהסדר שלום עם מדינה לפלשתינאים.

בין השאר להראות כי ירושלים עליה מכריזים כולם, כולל מנהיגי "המחנה הלאומי" כי "תשאר מאוחדת" אינה בעצם ירושלים עיר הקודש. הרוב הגדול של השטח וכל התושבים הערבים זה כ30 מחנות פליטים וכפרים פלשתינאים שלא היו אף פעם חלק מירושלים!. האזורים הפלשתינאים כמו שועפת, וולג'ה ועוד עשרות זה רק עול ותוספת פלשתינאים למדינה היהודית!

לומר כי משם יוצאים רוב המפגעים.

לזכור "במלחמה כמו במלחמה" (מלחמה במובן – לחיי שלום ושלווה)

3. שיהיו יותר "מזרחיים" בצמרת מפלגות השמאל. לפעול לשם כך ולתת להם לקחת חלק גדול בהפחדות ובהסברה על הנזקים שהיו ושיהיו משלטון הימין מהיבט הכלכלה, הדמוגרפיה והדה לגיטימציה.

4. לפעול לאיחוד כל הגופים הפועלים למען הסדר עם הפלשתינאים – יוזמת ג'נבה, קול אחד, ישראל כחול לבן, ישראל יוזמת ואחרים. כמו גם איחוד העמותות שהתארגנו להחלפת השלטון בבחירות. כל אחת בנפרד אמצעיה והשפעתה מוגבלים. איחוד כוחות ואמצעים יעזור לחדור אל יותר שכבות ויותר אנשים בכל הארץ.

5. לשאת בגאון את הכינוי "שמאל" עם מסעות פרסום ויחסי ציבור שזה הנכון למדינת ישראל ולא "ימין".

6. להלחם כנגד טענות הימין המציגים כנקודת מוצא כי הסכמי אוסלו, פינוי עזה, מו"מ על רמת הגולן היו משגים ואף הביאו לרצח הרבה יהודים:

הסכמי אוסלו – היו שלב הכרחי לכיוון הסדרים שיאפשרו עתיד בטוח למדינת ישראל. אילולא רצח רבין התהליך היה נמשך ועשוי היה להניב תוצאה טובה.

פינוי עזה: נעשה ע"י ממשלת ליכוד, עד הפינוי נהרגו הרבה יהודים (חילים ואזרחים) מדי שנה ברצועה. הפינוי נעשה בצורה שגויה מאד: ללא תאום עם הפלשתינאים ותוך הפקרת ציר פילדלפי.

רמת הגולן: גם נתניהו שלח שליחים לנהל מו"מ על הסדר ברמת הגולן. הסכם עם הסורים בזמנו היה מנתק אותם מאירן, מביא אותם לחסות המערב / ארה"ב ומכאן בידוד והחלשה משמעותית של חיזבללה, יתכן גם שהיה מחזק את משטר אסד ומונע המרידה בסוריה שהביאה את דעא"ש!

7. להקטין משמעותית את הדמוניזציה של הערבים – שכולם שואפים לחסל את ישראל, לפגוע ביהודים. ראש הרשימה המשותפת איימן עודה ואחרים ברשימתו הציגו במערכת הבחירות גישה

של אינטרסים משותפים עם השכבות החלשות אצל היהודים, ללא התלהמות לאומנית אפשר לחבור אליו בקידום אינטרסים כאלו. אפשר לפרסם שוב ושוב דברים שאמרו אבו מאזן ואחרים בזכות הסדר כגון – שאינו חושב לחזור לבית משפחתו בצפת.

יש לפעול בהתאם כבר מעכשיו עם הגברה כמובן לפני הבחירות הבאות.