הצעת החוק לשכירות הוגנת

Thank you for rating this article.

שכירות הוגנתהצלחנו! אחרי שנה וחצי של עבודה - התייעצויות, מסעות שכנועים ואינספור דיונים במשרדי הממשלה - ועדת השרים לחקיקה אישרה היום את הצעת החוק לשכירות הוגנת.

את הצעת החוק הזו כתבתי בעזרת מומחים לדיור, אבל חשוב בהרבה: כתבתי אותה איתכם, שוכרי הדירות. היא מבוססת על מאות פניות שקיבלתי אחרי ששאלתי אתכם מה הכי מפריע לכם כשוכרי דירות ומה הייתם רוצים לתקן במצב הקיים. זו היתה אחת מהצעות החוק הראשונות שהגשתי כשנכנסתי לפוליטיקה, ביחד עם חיליק בר ו אורלי לוי-אבקסיס, ובכנסת הזו הגשתי אותה מחדש ביחד עם רועי פולקמן שאני חייבת לו אלף תודות בקידום החוק הזה מול הכוחות בקואליציה.

איך ישפיע החוק לשכירות הוגנת על החיים שלנו? אז ככה:

• לראשונה בתולדות המדינה יוקם רשם שכירויות - יחידה שתנהל את מאגר השכירויות הלאומי. כל חוזה שכירות יעבור למאגר הזה ויהפוך את מחירי השכירות והתנאים לשקופים לציבור. זה אומר שתוכלו לבדוק כמה משלמים בדיוק בדירה לידכם וכמה שילם הדייר שגר בדירה לפניכם, מה שיעזור לכם להשוות מחירים ולחזק את כוח המיקוח שלכם מול בעל הבית.

• חוזה שכירות הוגנת - הצעת החוק מציעה לבעלי דירות מסלול מיוחד של שכירות הוגנת. כל בעל דירה שלא יעלה את מחיר השכירות שהוא גובה למשך שלוש שנים, יקבלו הטבת מס של 5000 שקל מהמדינה בשנה. הוא ייהנה מתמריצים - ואתם תיהנו מביטחון כלכלי ומשכר דירה שפוי יותר.

• רבים מאיתנו נתקלו בבעלי בתים שהפילו עלינו את כל התיקונים שהיה צריך לעשות בדירה. זה נגמר. החוק קובע לראשונה אילו תיקונים נמצאים באחריות בעל הבית ותוך כמה זמן עליהם להתבצע. כך שאם בעל הדירה מחליט לסנן אתכם ארבעה ימים בזמן שאתם שוחים במים מצינור שהתפוצץ, הוא מחויב על-פי חוק להחזיר לכם כסף ואף לשלם קנס.

• החוק קובע לראשונה מה גובה הערבות שמותר לבעל הבית לקחת. יותר לא צריך להתחנן להורים שילוו לכם כסף כדי שיהיה משהו בעובר ושב.

• החוק מגדיר לראשונה מהי דירה ראויה למגורים. נגמרו הימים שבהם אפשר היה להזניח דירות, עד שהן התפוררו על הראש של השוכרים שלהן. כל בעל דירה יחויב לדאוג לתנאים פיזיים נאותים: לפתחי אוורור ותאורה, למערכת ניקוז, לחיבור תקין לחשמל, למטבח ולחדר שירותים ורחצה.

נכון, הנוסח המקורי שהגשתי היה הרבה יותר רחב. הוא הטיל פיקוח חובה על שכר הדירה כפי שנהוג בהרבה מאוד מדינות באירופה ובארה״ב. לצערי, בהרכב הנוכחי של הממשלה אי-אפשר להעביר מודל כזה. החוק הזה הוא צעד ראשון וחשוב: זו הפעם הראשונה זה עשרות שנים שהמדינה מוכנה להתערב בשוק השכירות ולהגן על שוכרי הדירות מפני ג'ונגל השכירות שמשתולל שם בחוץ. הצלחנו לשים את הרגל בדלת, ואני אמשיך לפעול להרחבה ולשכלול של החוק, עד שנשיג את ההגנה והפיקוח המקובלים ברוב העולם המערבי.

החוק הזה הוא תוצר של שיתוף פעולה הדוק בין כוחות מבפנים ובמחוץ, מתוך המערכת הפוליטית ומהשטח, כוחות שחוזרים אחורה עד ליום הראשון של המחאה החברתית. אני רוצה להודות לכל השותפים שלי: לפעילי "ועד שוכרי הדירות" שעובדים קשה כבר שנתיים כדי לקדם את החוק והחתימו אלפי שוכרים על אמנה משותפת, ובמיוחד ל Daphni Leef היקרה שעומדת בראשם; לעיריית תל-אביב ובעיקר ל Noam Bar Levy ו Michael Vole ממאז״ה 9; להתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות בישראל, לארגון הכיכר המרכזית, לחברי וחברות תאי אופק המעולים (!) שהסתובבו איתנו בכל המדינה כדי לקדם את החוק ולכל הפעילים שחרשו איתי את הארץ במסע הזה. וכמובן, לצוות המדהים שלי בכנסת - Sivan Shur ו Ido Stossel שאין כמותם בעולם. ביחד עשינו אלף צעדים קטנים שמובילים, לאט לאט, למהפכה גדולה.

==========

מעמוד הפייסבוק של שפיר