דברי לועידה ה9

Thank you for rating this article.

מיקי רוזנטלשלום חבריי, חברי ועידת מפלגת העבודה,

לצערי הרב נבצר ממני להגיע לוועידה, בשל העובדה שאנחנו בישורת האחרונה של ההצבעות החשובות על תקציב המדינה וחוק ההסדרים בוועדת הכספים של הכנסת. התכוונתי לשאת דברים בוועידה וכאמור מפאת מחויבות אחרת הדבר לא מסתייע,   ולכן מצאתי לנכון לחלוק אתכם את מחשבותיי:

א. שוב מכנסים את חברי הוועידה כדי לדון בענייני פרוצדורה לכאורה, ולא חלילה בשאלות יסודיות או מהותיות. יש להודות על האמת ולתקנה לאלתר: מזה שנים רבות המפלגה שלנו מקרטעת ביצירת סדר יום רלוונטי לציבור הישראלי. העבר שלנו מפואר – ההתיישבות, הביטחון, העבודה העברית ומדינת הרווחה – כולם נולדו ברחמה הרעיוני של תנועת העבודה. לצערי, מזה עשור אנחנו תקועים בלומר "לא" לימין ו"לא" לדרכו, ברם מתקשים לייצר אתוסים חדשים משלנו, רעיונות מקוריים וסוחפים, אקטואליים ורלוונטיים נוכח השינויים הדמוגרפיים שעוברת החברה הישראלית ואל מול המציאות המשתנה. במקום להוביל דרך אנחנו נגררים. במקום לייצר מושכלות יסוד אנחנו הפכנו למקהלת מגיבים מהיציע. אנחנו בקושי על מגרש.

ב. בשתי מערכות הבחירות האחרונות כשלנו. אפשר להתנחם בהישגים – והיו כאלה – ברם יש להסתכל באומץ לב על שאירע ולהודות: נכשלנו בהשגת המטרה המרכזית להחזיק במושכות השלטון ולנווט את החברה הישראלית לחוף מבטחים. עד היום לא הפקנו לקחים מן הכישלונות הללו, לא התקיים דיון יסודי בסוגיה במוסדות המפלגה המרכזיים ולא נערך בירור נוקב. לעניות דעתי גוף שאינו יודע להפיק לקחים, לא מסוגל באמת גם לתקן ליקויים. כמעט ודאי שנחזור על שגיאות העבר גם בבחירות הבאות.

ג. ולא בכדי. אין למפלגה מוסדות דמוקרטיים נבחרים ומתפקדים. במקום לבחור לאלתר ועידת מפלגה, מצרפים עוד ועוד חברים לוועידה הקיימת. הצירופים ההמוניים הללו מעוותים את רצון הבוחר ופוגמים באופייה הדמוקרטי של הוועידה ושל המפלגה. אם חפצי דמוקרטיה וחיים אנחנו - יש לבחור במהרה ועידה חדשה ולפזר הנוכחית ויש לחדש ולהשיב חיים גם ללשכת המפלגה וליתר מוסדותיה הדמוקרטיים ולא לדחות שוב ושוב את בחירת המזכ"ל. אני מכיר לא מעט חברים מרשימת הצירופים הנוכחית. רבים מהם ראויים מאוד, אבל ראוי שבעתיים שהיו מגישים את מועמדותם ונבחרים בבחירות דמוקרטיות ולא כמומלציו או פקודיו של מאן דהוא. נכון, אין מניעה משפטית לצירופים והועידה הקודמת כבר הכריעה בסוגיה – אלא שהטיעון שלי בא ממחוזות המוסר, אבל לא רק.

ד. בחירת מוסדות חדשים למפלגה חיוניות לא רק כדי לשמר את מעמדה של מפלגת העבודה כמעוז דמוקרטי אל מול הגל העכור השוטף את המדינה. הבחירות הן הכרחיות כדי לאפשר לחברים להשפיע באופן אמיתי על דרכה של המפלגה ועל זהותה הרעיונית. רק כך תתקבל הכרעה דמוקרטית לאן דרכנו. העיסוק האובססיבי והכמעט יחידי לצערי הוא בזהותו של  יו"ר המפלגה והאם פלוני או אלמוני הוא זה שיביא את נזר השלטון. לא ננצח ללא דרך. לא נגיע לשלטון אם לא נשרטט לחברה הישראלית חזון חדשני. לא ניתן לעשות זאת במפלגה שמעסיקה את עצמה לדעת בבחירות פנימיות, בצירופים ובשולי הדברים. 

ה.   אני קורא לכם להצביע בעד פיזור הועידה ובעד קיום בחירות חדשות במהרה, וזאת כדי לקדם את העיקר – להשיב חיים למפלגה ודרך לתנועת העבודה.

=========

נשלח כמסרון לחברי הועידה

"אין הצבא קובע על דעת עצמו אפילו את מבנהו סדריו וקווי פעולתו ... ארגון הצבא ועיצוב דמותו כל אלה הם בסמכותם היחידה של הרשויות האזרחיות: הממשלה, הכנסת והבוחרים."
דוד בן גוריון, צבא ובטחון עמודים 141-142

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי