אין עבודה בפריפריה!!!

Thank you for rating this article.

עם פרסומן של תוצאות הבחירות האחרונות (מרץ 2015) נחשפו תושבי מדינת ישראל לשתי עובדות מרכזיות.

האחת, שהמחנה הציוני שבמרכזו עומדת מפלגת העבודה ניכשל במאמץ להחליף את השלטון. השני, שמפלגת העבודה אינה נוכחת כלל וכלל ביישובי הפריפריה.

בישובים כמו קריית שמונה (9.7%), קריית גת (7%), שדרות (7%), או מעלות תרשיחא (8.5%) ועוד ישובים רבים בפריפריה המחנה הציוני לא צלח את מחסום ה 10%. גם בערים גדולות בפריפריה כמו כרמיאל (17%) ובאר שבע (12%) התוצאות לא היו מרנינות.

הדוגמאות שלעיל חוזרות על עצמן כמעט בכל יישובי הפריפריה ובחלק מהמחוזות המרוחקים ממרכז הארץ מה שמעלה את השאלה כיצד מפלגה ששואפת להיבחר להנהגת המדינה אינה קיימת ביישוביי הפריפריה באופן משמעותי ואינה מעמידה משקל נגד למתחרה המרכזית שלה, מפלגת הליכוד.

הסיבות לכך רבות. חלקן נעוצות בתהליכים היסטוריים מתמשכים שתקצר היריעה מלפרטן. אולם ישנן מספר סיבות בולטות לעין כל, שקשורות קשר ישיר להחלטות שנתקבלו לאחרונה ע"י הנהגת המפלגה שלהן השפעה ניכרת המבליטה את הריחוק בין הבוחרים בפריפריה ממפלגת העבודה.

רשימת העבודה לכנסת אינה מייצגת כלל וכלל את יישובי הפריפריה ומחוזות המפלגה המרוחקים ממרכז הארץ.

מ- 18 חברי הכנסת שנבחרו במפלגת העבודה יש מיעוט שנבחר במשבצת שמייצגת סקטורים, ואף לא אחד שמייצג את המחוזות או את הפריפריה. דבר שאינו מאפשר לבוחר הפוטנציאלי החי את חייו הרחב ממרכז הארץ להזדהות עם הרשימה, וכפועל יוצא לשלשל את הפתק אמת לקלפי.

תוצאות הבחירות לכנסת הדליקו לרבים המפלגה ומחוצה לה אור אדום המעיד על מצבה העגום של המפלגה בפריפריה, ולרבים היה מובן מאליו כי צריכה להיעשות פעולה עמוקה ושורשית כדי לשנות את המצב. אולם, יותר מחצי שנה חלפו מאז הבחירות ודבר לא נעשה כדי לשנות את המצב לקראת הבחירות העתידות להתרגש עלינו בעוד זמן קצר.

כדי לתת מענה לנושא על המפלגה וחברי הועידה להבין את הצורך והחשיבות לתת ייצוג הולם לכל הזרמים והאזורים, רק כך ניתן לתת פתרון הולם לבעיית הייצוג הקיימת.

אשר על כן צריכה ועידת העבודה להכליל שורה של תיקונים בחוקת המפלגה אשר יאפשרו לחברי המפלגה לבחור רשימה ייצוגית יותר הכוללת נציגים מהמחוזות במקום ריאלי, והפחתת סכום האגרה שנדרש מי שבוחר להתמודד לכנסת לשלם שעומד כיום על 10,000 ש"ח. רק כך ניתן לחזק את הקשר בין הבוחרים לנבחריהם וכפועל יוצא מזה לזכות בקולותיהם של חלק מתושבי הפריפריה.

ברור הוא שאין מדובר בתרופת פלא שתחזיר את המפלגה לשלטון אולם הגדלת הייצוג הפריפריאלי והתייחסות גדולה יותר לאוכלוסיות הפריפריה תוך תפיחת השורות תצמצם את התהום הפעורה כיום בין מפלגת מדינת תל אביב ליישובי הפריפריה.

*הכותב הינו משפטן חבר מועצת העיר קריית ביאליק לשעבר, וחבר מפלגת העבודה.

"דמוקרטיה זה לפעמים כואב, אבל עד היום לא נמצאה שום שיטה טובה יותר"
שלי יחימוביץ׳, ועידת העבודה, 4.4.2013

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי