אחד במאי של סולידאריות

Thank you for rating this article.

האחד במאי הוא יום הסולידריות של המעמד העובד ועל מפלגת העבודה להניף נס זה בלא חשש ובלא מורא.

דגל אדום

מדינת ישראל בהכרזת העצמאות שלה, בחרה לאמץ עקרונות אלו וקבעה כי "... תְּקַיֵּם שִׁוְיוֹן זְכֻיּוֹת חֶבְרָתִי וּמְדִינִי גָּמוּר לְכָל אֶזְרָחֶיהָ בְּלִי הֶבְדֵּל דָּת, גֶּזַע וּמִין ...". חוקים כמו "חוק חינוך חובה", "חוק הביטוח הלאומי" ועוד אכן התוו את הדרך ובהובלת תנועת העבודה ההיסטורית.

אבל כיום, תמונת המצב של המצביעים בישראל, מראה כי ערבות-הדדית וסולדריות בין-מעמדית אינה קיימת עוד. אזרחי ישראל מצביעים על פי מעמד חברתי וכלכלי וכל אחד ואחת על פי סיבתו וסביבתו (מקור הנתונים: דגל אדום בטוויטר). מאפייני הצבעה אלו הולכים ומעמקים ובהתאם לבחירתה של המדינה להתנער מאחריות זו ולעניין שיש למרבית המפלגות, שרובן מגזריות, לפלג ולערער כל ערך של ערבות-הדדית וכך לשמר מגמה זו.

על כן הניפו את דגל אחד במאי, בגאווה ולא בפחד. כי סולידריות חברתית, אינה רעיון ארכאי כי אם כורח המציאות במדינה שבטחונה הפיזי נסמך על אחדות השורה וערבות הדדית. לכן, חג הפועלים, אינו אופנה חולפת ואחריות המדינה לרווחת אזרחיה הנה חובה ולא זכות.

מפלגת-העבודה אינה מפלגת מגזרית, ומהיותה שואפת שלטון היא מבקשת לייצג את כלל המגזרים החברתיים, הכלכליים, המגדרים, העדתיים, הדתיים ואחרים. לכן, עליה החובה לקחת בחזרה את האחריות על אותה ערבות-הדדית, כי אנחנו "ישראלים, ציונים, סוציאל-דמוקרטים עם חמלה חברתית ללא הבדל דת, גזע, מין ולאום" (דגל אחד במאי, 2016).

תנועת העבודה איבדה את אחיזתה בקרב הערבים אזרחי-ישראל, במגזר החרדי וחובש הכיפה ובמעמדות הנמוכים ועליה החובה לחזור ולזכות באמונם ובקולם. תהליך זה יתרחש רק באמצעות דחיית השיח הלאומני-משיחי המדיר, מקטב והמייצר שיח שנאה לעומתי. רק מפלגת העבודה יכולה וצריכה להכיל בתוכה זרמים, רעיונות ומגזרים שאינם מיצגים את מרכז המפה הפוליטית והרעיונית, מעמדות חברתיים וכלכליים שאינם מייצגים ועדים חזקים או תאגידים גדולים ודעות וקולות הדחויים במקומות אחרים. השיח הפנים מפלגתי צריך וחייב לאפשר ביקורת, רעיונות חדשים ושונים וגם אם אינם נתפסים כאמצע-הדרך.

האחד במאי, הוא חג של ערבות הדדית בה עובד אחד ערב לרעהו והאינטרנציונאל, בנוסח המקור של שלונסקי או המאוחר של חיים חפר מפיח רוח מחודשת בשאיפה לחברה טובה וצודקת יותר ובחזון המניפסט הקומוניסטי שחזה את המציאות שלנו בדיוק מדהים וטור אחד במאי 2017.

חג פועלים שמח - פועלי כל העולם התאחדו!

"שלום יבוא כשהערבים יאהבו את הילדים שלהם יותר משהם שונאים אותנו"
גולדה מאיר

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי