הנאום האחרון בכנסת של יצחק הרצוג

Thank you for rating this article.

נאומו האחרון של ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג בכנסת ולקראת פרישתו ממנה ומינוי ליו"ר הסוכנות היהודית:

herzogז'בוטינסקי עמד בצורה בלתי מתפשרת על אידיאולוגיה ביטחונית-ניצית מחד וליברלית-דמוקרטית מאידך.

הוא זה שטבע את המשפט - "שם ירווה לו משפע ואושר בן ערב, בן נצרת ובני...", והוא שכתב: "לעולם לא נפר שוויון זכויות".

היום ז'בוטינסקי ודאי היה סולד מהפגיעה בעיקרון השוויון בין יהודים וערבים שעולה מטיוטת חוק הלאום שנידון בימים אלה בכנסת.

צדק נשיאנו היקר ראובן רובי ריבלין, חניך אמיתי של זאב ז'בוטינסקי ותורתו, שמחה נגד הטיוטה הנוכחית וכתב: "אני חושש שהאופן שבו נוסח סעיף זה עלול לפגוע בעם היהודי, ביהודים ברחבי העולם ובמדינת ישראל ואף יכול לשמש כנשק בידי אויבנו [...] האם בשם החזון הציוני אנו מוכנים לתת יד להפליה והדרה של איש או אישה על רקע מוצאם?".

העליתי היום הסתייגות נוספת לטיוטת החוק - הקביעה לפיה המדינה תפעל רק בתפוצות לשימור הזיקה בין המדינה ובין בני העם היהודי, ואולם בתוך גבולותיה ומסגרותיה הפנימיים לא תהיה מחויבת לפעול לשימור הזיקה בינה לבין בני העם היהודי ברחבי העולם. זהו אבסורד בכל קנה מידה, הפניית עורף לבני עמינו בתפוצות ובמיוחד פגיעה בפסיפס הקבוצות והזרמים של העם היהודי ברחבי תבל.

לא בחוקים בומבסטיים תממשו את החזון הציוני ואת חזונו של ז'בוטינסקי. אלא בביטחון ובשלום, בשוויון מלא, בצדק חברתי ובמיוחד בשמירה על הדמוקרטיה, שלגביה קבע ז'בוטינסקי כי "העיקרון הדמוקרטי יקר יותר מתועלת זמנית כלשהי".

ובנימה אישית –
התרגשתי היום במיוחד כי זהו גם נאומי הרשמי האחרון מעל בימת הכנסת לאחר 15 שנות שירות בכנסת למען עמי, מולדתי ותנועתי, מתוכן כ-5 שנים שימשתי כראש האופוזיציה בכנסת.

פניי מועדות כעת לשירות העם והמדינה בזירה חשובה, מאתגרת ומרתקת בצומת דרכים גורלי בהיסטוריה של העם היהודי כיו"ר הסוכנות היהודית לישראל. היה זה ז'בוטינסקי שכתב ללא הרף על סכנת אבדן הזהות היהודית, על סכנת אבדן ההמשכיות של בני ובנות עמנו ועל סכנת הפילוג המאיימת על עמינו. וכאז כן עתה – האתגרים דומים אך שונים ואני אכנס לתפקידי החדש מתוך תחושת שליחות עמוקה.

מוזמנות ומוזמנים לצפות בנאומי לזכרו של זאב ז׳בוטינסקי ז״ל.

יהי זכרו ברוך.

=====

מעמוד הפייסבוק של ח"כ הרצוג