מצע למדינה מצוינת עבור אזרחיה

Thank you for rating this article.

"ישראל מנצחת" - קווי היסוד שלי למדינה מצוינת עבור אזרחיה.

אבי גבאילפני כשנה נבחרתי לתפקיד יושב ראש מפלגת העבודה ומועמדה לראשות הממשלה. בסיומה של שנה אינטנסיבית זו, אני גאה לשתף אתכם ב"ישראל מנצחת" - שמהווה את תמצית החזון והדרך אליה אני אוביל אחרי הניצחון בבחירות הבאות. אומר מיד - אין מדובר במצע מפורט, אלא בחיבור תמציתי המתאר את מדינת ישראל כפי שאני רואה אותה בחזוני, כפי שאני רוצה שתהיה ואאבק שתהפוך להיות. המסע שלנו רק התחיל. אנחנו ממשיכים בכל העוצמה ולא נעצור עד שנגיע לשלטון ונשנה את הכיוון אליו צועדת מדינת ישראל.

אני קורא לכם לקרוא את המסמך ואני לרשותכם, לשאלות ומחשבות.

וכמובן מזמין אתכם ואתכן להצטרף אלינו למסע. כוחנו הוא במספרנו – ובעיקר בחזוננו לעתיד טוב יותר, ובאמונה שאנחנו יכולים להצליח להוביל אליו.

1. מדינה ששומרת עלינו

הביטחון שלנו, מבית ומחוץ, הוא אבן היסוד לקיום שלנו כאן. ביטחון אסור שיהיה רק הבטחת הביטחון שלנו, מבית ומחוץ, הוא אבן היסוד לקיום שלנו כאן. ביטחון אסור שיהיה רק הבטחת בחירות או מקור להתנגחות פוליטית. הביטחון הוא בסיס קיומי שמחבר את הצרכים של כל הישראלים. הביטחון שלנו מחייב אותנו להיות המעצמה החזקה ביותר במזרח התיכון, ולשמור על יתרוננו הצבאי והביטחוני בכל עת. אך הביטחון שלנו הוא גם האופק המדיני והבינלאומי שלנו. השותפות שלנו עם מדינות העולם ועתידנו עם שכנינו במזרח התיכון. ביטחון הוא גם החוסן החברתי שלנו, הערבות ההדדית בינינו, והיכולת לשמור על לכידות, גם בשעות מבחן לאומיות וגם בימי שגרה. את הביטחון שלנו עלינו לשאוב מעצמנו, לזכור את עוצמתנו ולהאמין בכוחנו, ולא להיתלות באיומים והפחדות כבסיס לבניית דוקטרינת הביטחון.

"אנו מאמינים במדיניות של חתירה להסכם מדיני לצד אגרסיביות ביטחונית. ההחלטה לא להחליט, איננה אופציה של מדינה חפצת חיים. באמצעות נקיטת יוזמה, בניית אמון, הדדיות והדרגתיות עלינו לנסות להגיע למתווה לסיום הסכסוך תוך שמירה הדוקה על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל".

אני מתחייב:

  • להמשיך ולשמר את כוחה של ישראל כמעצמה החזקה במזרח התיכון ולעמוד על זכותה להפעיל את כוחה כדי לשמור עלהאינטרסים שלה ככל שתידרש.
  • להמשיך לחזק ולפתח את צה"ל, מפקדיו וחייליו ולקדם מתן הטבות ותמריצים למשרתי צבא, שירות לאומי ושירות אזרחי.
  • לחתור בכוונה אמיתית להסכם מדיני ולהיפרדות מהפלסטיניםעל בסיס עיקרון שתי מדינות לשני עמים. וזאת תוך ראייה ריאלית ומפוכחת של המציאות ודרך צעדים מדודים המשמרים ביטחון.
  • לפעול לביצור מעמדה הגיאו-פוליטי של ישראל במזרח התיכון, המבוסס על בלימת האיום האיראני על כל צורותיו, וחיזוק הקשר מול המדינות הערביות המתונות.
  • לממש צעדים מעשיים לעידוד הכלכלה הפלסטינית כחלק מבנייה של אמון בין הצדדים.
  • לבדל את גושי ההתיישבות המרכזיים משאר היישובים והמאחזים. לפעול לפיתוח גושי ההתיישבות המוסכמים ולעצוראת ההשקעה והמימון להתנחלויות ומאחזים מבודדים.
  • שקם את שירות החוץ בישראל, ולייצר דיפלומטיה ישראלית אפקטיבית ברחבי העולם, לביצור מעמדנו הבינלאומי ולפיתוח קשרי ידידות עם מדינות העולם. ידידות שאינה תלויה בממשל זה או אחר, אלא ברית אמת בין עמים
  • להבריא את מערכת היחסים עם יהדות התפוצות, בעיקר בארה"ב, ולהחזיר לישראל את התמיכה חוצת המפלגות המבצרת את ביטחוננו.

2. מדינה שמספקת לנו ביטחון כלכלי

מדינת ישראל היא מדינה עם כלכלה חזקה ומשגשגת - אבל רק מעטים נהנים ומרגישים את הפירות של השגשוג. מדינה טובה היא מדינה שהכלכלה החזקה שלה מחלחלת מטה ומגיעה לאזרחים, מדינה שבונה מערכת של שירותים חברתיים מצוינים שמספקים לכולם - צעירים, גמלאים, משפחות עובדות וגם לחלשים ביותר בחברה - רשתות הגנה וביטחון כלכליים. כמעט כלל הציבור בישראל חשוף לחששות כי חייו ידרדרו ברגע אחד ממצב של ביטחון כלכלי למצב של קושי והישרדות. המדינה חייבת לשחק תפקיד מרכזי בלהבטיח לכל אזרחיה את ההזדמנות להיעמד על רגליהם, ובמקרה של כישלון לקבל הזדמנות לחזור ולהצליח. את רשתות ההגנה עלינו למקד בנקודות הקריטיות והחיוניות במסלול החיים, ולפתח בהן את השירותים הציבוריים והממלכתיים הטובים ביותר.

"היינו פעם מדינה ענייה עם אזרחים שלא חשו מחסור. היום אנחנו מדינה עשירה עם אזרחים שבקושי שורדים כלכלית. הגיע הזמן שמדינת ישראל תחזור לדאוג בראש ובראשונה לאזרחיה".

אני מתחייב:

  • לדאוג לבריאות של כלל הציבור דרך בניית מערכת רפואה ציבורית מצוינת ותוך צמצום הרפואה הפרטית.
  • לבצע שינוי מקיף במערכות הרווחה והביטוח הלאומי, הבריאות והדיור הציבורי המותאמות למגמות התארכות החיים.
  • לממש אחת ולתמיד את חוק הסיעוד הממלכתי ולהבטיחו לכל אזרח.
  • לחזק את מנהלי בתי הספר, המורים ועובדי ההוראה, ולהעניק להם סמכויות וכלים המותאמים לעידן המידע.
  • לעשות מהפכה בהכשרה המקצועית בישראל ולהבטיח לכל אזרח הכשרה מקצועית אמיתית שמתאימה למקצועות הנדרשים במאה ה-21.
  • לתקן לאלתר את מבנה הקצבאות ולהגדילן באופן המבטיח קיום בכבוד לקשישים ולנכים.
  • לשקם את הדיור הציבורי בישראל ולהגיע למצב של אפס המתנה בתור לזכאים.
  • למגר את תופעת עובדי הקבלן בדגש על המגזר הציבורי, ביטול מעמד מורי הקבלן ומודל ההעסקה הפסול המכונה 'כתף אל כתף'.
  • לפעול לחיזוק החקלאות והחקלאים, ולחזק את החקלאות כערך לאומי וציוני.

3. מדינה שעובדת בשבילנו

למדינת ישראל יש את כל המשאבים להצליח. יש בה אנשים נפלאים, מוכשרים ויצירתיים, יש בה ידע עצום, יש בה תעוזה ואומץ ויש בה גם כסף - הרבה מאוד כסף. אך השלטון הנוכחי לא מנהל נכון את המשאבים הנפלאים האלה.

במקום לתרגם אותם למערכת ציבורית יעילה ומתפקדת, מערכת שעובדת בשביל האזרחים ומייצרת עבורם את השירותים הכי טובים, ההנהגה הנוכחית עסוקה במקרה הטוב בהתכתשות והישרדות פוליטית בלתי פוסקת, בספינים ובסיפורים, ובמקרה הרע בדאגה לקבוצות של מקורבים וסחטנים. מדינה טובה היא קודם כל מדינה שבה המנהיגים קמים בכל בוקר ושואלים את עצמם איך דואגים לכלל הציבור - מהן הבעיות והמצוקות העיקריות של האזרחים ואיך אפשר לפתור אותן.

"למנהיג טוב יש שתי משימות עיקריות. הראשונה היא מינוי אנשים טובים תחתיו. והשנייה היא אחריות ליצירת תרבות שלטונית שרואה את הציבור. ממשלה בראשותנו, תייצר מהפך ניהולי ותוביל מהלך של שינוי התרבות השלטונית בישראל".

אני מתחייב:

  • ליישם במלואה את התכנית שלנו למאבק בשחיתות, הכוללת ביטול כל חוקי השחיתות של הממשלה הנוכחית ואת חקיקת חוק יסוד השירות הציבורי.
  • לחוקק חוק קציבת כהונה לראש ממשלה לשתי קדנציות בלבד, כדי להבטיח ריענון שלטוני ומניעת סיאוב והשחתה.
  • לבטל את תופעת המינויים הפוליטיים ולהתחייב למינוי האנשים הטובים ביותר למשרות הבכירות בשירות הציבורי.
  • לחזק את הכלים והאפקטיביות של מערכות המשפט והאכיפה ולהטמיע ערכי שקיפות ואחריותיות במערכות הציבוריות.
  • להילחם מלחמת חורמה בבירוקרטיה המטרטרת אזרחים ועסקים, ולהפסיק אחת ולתמיד את הצורך של הציבור לרדוף אחר המערכת כדי לקבל שירות.
  • לבצע מהפכה במתן שירותים לאזרח בכל המוסדות הציבוריים ולהתאים אותם למאה ה-21, תוך הטמעת תרבות של שירות מתקדם, באמצעות כלי טכנולוגיה ודיגיטציה חדשניים.

4. מדינה ששייכת לכולם

המדינה הזו שייכת לכולנו: לאנשי המרכז ולאנשי הפריפריה, לדתיים ולחילוניים, לשמאלנים ולימנים, ליהודים, לדרוזים ולערבים, לצעירים, לגמלאים, לעולים החדשים – לכולם. אבל למרות שהמדינה הזו היא שלנו ביחד, הממשלה הנוכחית עובדת קשה כדי לשכנע אותנו לשנוא זה את זה. הפוליטיקה המפלגת והמשסעת של ממשלות נתניהו חלחלה עמוק לתוך החברה הישראלית ויצרה בה שבר של ממש.

את התפרים העדינים שמחברים את כל חלקי החברה הזו חייבים לחבר מחדש. כדי להגיע לשם עלינו לעבור דרך מה שמחבר בינינו, דרך המאחד והמלכד - דרך כבוד, הדדיות וגם דרך ממלכתיות. כי מדינה טובה היא מדינה ממלכתית, מאחדת, מלכדת ומכבדת. מדינה ששייכת לכולם. הנהגה אמיתית פועלת רק לטובת המדינה ואזרחיה, ולא משסה אותם זה בזה לצורך שרידות פוליטית. הנהגה אמיתית רואה ופועלת למען כל אזרחי המדינה, לא רק למען אלה שבחרו בה.

"הסיפור שלי הוא סיפור של גשר. גשר בין זהויות רבות בחברה הישראלית. זה סיפור עם מורכבות גדולה אבל עם הזדמנות ענקית. הזדמנות לאחדות ולחיבור, לשיח שבונה ולא מפלג".

אני מתחייב:

  • להפסיק את שיח השיסוי וההסתה הפוליטיים ולהטמיע תרבות שלטונית ממלכתית הרואה בכל אזרחי ישראל שווים.
  • ליזום וליישם תכנית לאומית לפיוס בין קבוצות וסקטורים בחברה הישראלית. לתמרץ ולעודד תכניות חברתיות וחינוכיות הפועלות למען חיבור וגישור בין חלקי החברה הישראלית, ליצירת לכידות והיכרות בין המגזרים השונים.
  • לשמור על מעמדן ועוצמתן של מערכות המשפט, אכיפת החוק והביקורת ולגונן על עצמאות וחופשיות התקשורת וגופי החברה האזרחית.
  • לאפשר לקהילות מקומיות להשפיע על אורח חייהן לרבות באמצעות הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ופתיחת מסחר בשבת.
  • ליישם תכנית לאומית לטיפול כלכלי-חברתי בחברה הערבית, המתמקדת בפתרונות דיור,ביטחון אישי וחינוך.

5. מדינה שדואגת לצעירים שלה

הצעירים שלנו הם לא רק ילדינו ונכדינו. הם העתיד שלנו, העתיד של המדינה והעתיד של קיומנו כחברה משגשגת. אבל אחרי שנים שבהן ידענו לייצר רצף של צמיחה ושגשוג בין הדורות – הרצף הזה נתקע והשאיר אותם מאחור. הצעירים שלנו נפלאים. הם יצירתיים,אינטליגנטיים, אכפתיים וחדורי רצון לקחת חלק בבנייה של העתיד – כאן בבית שלהם, במדינת ישראל. אבל כשיוקר המחייה, הדיור, החינוך והבריאות מכבידים כל כך, כשהחיים מלאים באי ודאות ביטחונית וכלכלית, - הם עלולים לאבד את התקווה ולחפש מקום אחר לבנות בו את ביתם ועתידם. אסור לנו לתת לזה לקרות. כמי שמבין לעומק את הקשיים והחששות שלהצעירים שלנו, אני מתחייב לפעול למענם, למען כולנו.

"המבחן הכי חשוב של הממשלה הוא היכולת לאפשר לדור הבא להרגיש שהמקום הזה הוא הבית שלו. לתת לצעירות ולצעירים את האפשרות לדמיין כאן עתיד, לבנות קריירה, להקים משפחה, להגשים חלומות".

אני מתחייב:

  •  לבנות 300,00 יחידות דיור בבנייה ממשלתית כדי לאפשר לכל משפחה צעירה להתחיל את דרכה בקניית דירה במחיר שפוי.
  • לטפל טיפול שורש בבעיות יוקר המחייה בישראל ולפרק את השיטה שהופכת את החיים ליקרים לצעירים ולמשפחות.
  • להחיל סוף סוף את אחריות המדינה על הגיל הרך ולהבטיח חינוך חינם מגיל 0, על מנת לצמצם מהיסוד את אי-השוויון במערכת.
  • להשקיע השקעה חסרת תקדים בקידום תחבורה ציבורית כדי לספק מנוע כלכלי למשק הישראלי, לצמצם פערים חברתיים ולבלום את קטסטרופת הפקקים.
  • להשקיע במערכות אנרגיה מתחדשות, בפיתוח גז טבעי ובפתרונות ירוקים ונקיים, ולבחור בטובת הציבור על פני זו של חברות הענק והמונופולים.

 לעותק מלא של התכנית HAVODAלחצו פה.

"על מקורה של המסורת וההיסטוריה הלאומית כבסיס לדור הנוכחי לבנות, לשנות ולתקן. נזכור את נפילת העם היהודי ובית מקדשו פעמיים, פעם שניה בגלל שנאת חינם. נזכור - נשנה - נתקן"
ברל כצנלסון, "דבר" 1934

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי