עוני, אסונות, חושך ברחובות, וכבישים לא סלולים- החלום האמריקאי הניאו- ליברלי

Thank you for rating this article.

פעילים חברתיים הזהירו, ארגוני איכות הסביבה מחו, קבוצות סוציאל-דמוקרטיות ניסו לשכנע, ופוליטיקאים, שתומכים במדינת הרווחה, ניסו למנוע את ההתדרדרות של ארה"ב למצבה הנוכחי, שנובעת בעיקר ממדיניות כלכלית ניאו-ליברלית חסרת אחריות. המדיניות הליברלית הקיצונית חסרת האחריות הזאת שהנהיגה ארה"ב, במשך העשור האחרון של שלטון בוש, מתפוצצת היום בפנים של כל האזרחים האמריקאים כשההשלכות הם בכל תחומי החיים של החברה האמריקאית. מדיניות זאת לא גרמה רק משבר כלכלי עצום שכולל פשיטת רגל של חברות ובנקים, אבטלה גוברת ופגיעה במעמד הביניים, אלא היא גם גרמה לכך שהשלטון הוחלש משמעותית מבחינה כלכלית והוא לא יכול להתמודד, עם שורת בעיות חברתיות וסביבתיות, שכולן הן תוצר שח המדיניות הזאת. 

המדיניות הכלכלית של ארה"ב בשנים האחרונות הייתה עקבית, כאשר הממשל האמריקאי בתקופת בוש בחר באופן מתמשך להקטין את המיסוי, להפחית את ההתערבות הממשלתית והרגולציה, והעניק חופש מוגבר לפירמות כלכליות ולבעלי ההון. בעלי הון אלה נהגו בחוסר אחריות על חשבון טובת הציבור, והובילו את ארה"ב למשבר כלכלי וחברתי, שדומה יותר למשברים שמתרחשים בעולם השלישי. פשיטת רגל של בנקים וחברות, אחוז עצום של אזרחים שלהם אין ביטוח רפואי ושירותים בסיסיים, אנשים שביום אחד נשארו ללא קורת גג ואיבדו את חסכונות הפנסיה שלהם, הונאות כלכליות בהיקפים אדירים שלא מביישים מדינות באפריקה, אסונות טבע בסדר גודל אדיר, ובעיקר הרבה חוסר צדק הם כולם תופעות שקשורות לאותה מדיניות שגרמה לאימפוטנטיות של השלטון ולהפקרת טובתו של האזרח הקטן .

המשבר בארה"ב כל כך חמור, שדיווחים מתחילים לצאת על אזורים שלמים, שבהם נאלץ השלטון המקומי להפסיק את אספקת החשמל לתאורה בשעות הלילה, להפסיק את הסלילה של כבישים ולהפחית בצורה משמעותית את כל השירותים הציבוריים, מאחר ואין ביכולתו לעמוד בתשלומים, עבור הוצאות בסיסיות אלה. הרפובליקנים בארה"ב לא למדו את הלקח וגם כיום כשהאזרחים סובלים, הם מונעים מיסים גדולים יותר, שנחוצים להבטיח צרכים בסיסיים, ולכן המצב בארה"ב רק הולך ומחמיר.

 קשה להתעלם מכך שישראל צועדת בצעדי ענק לכיוון החזון הזה המפוקפק הזה, כאשר מגמת ההפרטה והיחלשות מדינת הרווחה הולכת ומחריפה, מבלי שיש חשיבה לטווח ארוך על ההשלכות שתהיה להפרטה זו על כל תחומי החיים. הפרטה של ביטוחי הפנסיה, הפרטה של משאבים טבעיים כמו מים וגז, הפרטה מתמשכת בשירותי הרפואה והחינוך, וניסיון הפרטה אפילו של בתי כליאה הם רק חלק מהמדיניות הזאת שמנהיגה בשקט ממשלתו של ביבי שמנסה להתחבא מאחורי מסכה של ממשלה שמגנה על העניים והמסכנים.

לא נחוץ כבר שיעור בהיסטוריה כדי להבין שהכלכלה הליברלית במופע הקלאסי שלה היא מסוכנת ועלולה להוביל לאסונות ולשבר חברתי, ולכן מוטלת האחריות עלינו להלחם במגמות ההפרטה והפגיעה בשירותים הציבוריים, שהולכים ומחריפים ועלולים בשנים הקרובות למוטט את הכלכלה הישראלית, ולהחזיר אותה עשרות שנים אחורה. מדינת הרווחה היא הערובה היחידה למניעת אסון כלכלי וחברתי, כדוגמת זה שמתקיים בארה"ב, ולכן עלינו לפעול בהקדם לקדם תנועה פוליטית או מפלגה פוליטית, שתפעל בראש ובראשונה למען שימורה.                       

"לציונות הגעתי מתוך יהדות; לסוציאליזם הגעתי מתוך הגינות"
זלמן ארן

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי