אין היגיון ביציאת מפלגת העבודה מהממשלה כעת

Thank you for rating this article.

קצת רקע

מרכז מפלגת העבודה צפוי להתכנס בקרוב מאד‚ כדי לדון בהמשך השארותהּ של המפלגה בממשלה לאחר פרסום הדו"ח הסופי של ועדת וינוגרד. המרכז יתכנס בעקבות החלטה קודמת שהתקבלה לפני הבחירות לראשות המפלגה‚ שעל פיה יש לדון בהמשך השותפות בקואליציה תוך שלושה שבועות מיום בחירתו של היושב ראש החדש.

בישיבה צפוי יו"ר העבודה‚ השר אהוד ברק‚ להציג בפני החברים הצעת החלטה המבוססת על הדברים שאמר במסיבת העיתונאים בקיבוץ שדות-ים במאי השנה‚ ועל הסיכום שאליו הגיע עם ח"כ אופיר פינס לפני הסיבוב השני בבחירות לראשות העבודה.

אם תאושר ההצעה ותמומש‚ יש לה משמעות עצומה על כל המערכת הפוליטית וכתוצאה מכך השפעות מרחיקות לכת על המדינה ולכן צריך לבוא באומץ ובכנות את הדברים מטה.

כמה שאלות הכרחיות לצורך הדיון.

א.מדוע שמפלגת העבודה לא תמתין לפרסום המסקנות הסופיות של ועדת וינוגרד ולאורם לקיים דיון?

ב.מה המשמעויות המיידיות ליציאת מפלגת העבודה מהממשלה?

ג.באיזה מקרים רצוי שמפלגת העבודה לא תצא מהממשלה?

ד.ובסופו שלדבר‚ מה טוב למדינה ולא רק למפלגת העבודה.

לחכות לפרסום הסופי של ועדת וינוגרד.

לא ברורה כלל וכלל הבהילות  והצורך לדון דווקא כעת‚ מה אי אפשר לחכות כמה חודשים עד לפרסום הדוח? נכון שאופיר פינס לוחץ חזק מאד לצאת מהממשלה מהר ככל הניתן  גם לפני פרסום המסקנות‚ אפילו גם סינדל את אהוד ברק כתנאי לתמיכה בו.אך אסור לנו להיות שבויים בקונספציה זו שאין לה מניעים הגיוניים.

אין מחלוקת על כך‚ שסכום מסקנות ועדת וינוגרד לעינינו טומנים בחובם את האפשרויות העיקריות הבאות:

- הטלת האחריות המלאה במפורש של כשלי הממשלה על אהוד אולמרט ולהמליץ על התפטרותו.

- הטלת אחריות כללית ולא מפורשת על ראש הממשלה תוך המלצות לתיקון הכשלים ולהשאיר  את ההכרעה על פיטוריו לדין הציבור.

- אי הטלת אחריות אישית על ראש הממשלה.

לאור זאת‚ באפשרות השנייה‚ אהוד אולמרט לא יהיה חייב להתפטר אלא אם ירצה זאת‚ או הלחץ הציבורי לא יפשר לו למשול.

באפשרות השלישית‚ אהוד אולמרט  לא יתפטר וידוע‚ שגם אין לו כל כוונה כזו.

אז למה למהר כעת וכד היום ולהחליט על יציאה מיד עם פרסום דוח וונגרד ולפני שהגיע לידינו?‚ נמתין בסבלנות עוד כמה חודשים ואז נדון ונחליט לאור המצב.הממשלה כעת מתפקדת ויותר זהירה מלקחי דוח הביניים‚ אז מה יש למהר?

סיבות הגיוניות נוספות למה לא להחליט כעת.

אני לא יודע אם חשבו היוזמים על יציאת מפלגת העבודה מהממשלה על נסיבות נוספות שיכולות  להתעורר משך הזמן והם:

- למשל על האפשרות:שועדת וינוגרד בפרסום המסקנות הסופיות לא תמליץ על סיום כהונתו של ראש הממשלה‚ הרי  הוא נתן בפניה עדות שנייה‚ שמן הסתם יתכן ותסתור את קביעותיה בדוח הביניים‚ אז למה שיגיש את התפטרותו ?

- או‚ אם תהיה החרפת המצב הביטחוני או מלחמה נוספת בצפון או בדרום האם זו העת הנכונה להחליף ראש ממשלה או ללכת לבחירות?

- ואם בכל זאת ממשלת אולמרט השהייה תצליח  להזיז בכוחות משותפים מהלך מדיני רציני‚  האם זה באמת הזמן המתאים להביא לפטורי ראש ממשלה מכהן ? או ללכת לבחירות כלליות טרם זמנם? הרי לא יהיה מי שייקח ברצינות את מפלגת העבודה וגרוע יותר‚הדבר יחליש אותה.

- ומה יחשוב הציבור בישראל  על היציבות השלטונית במקום כל שנה וחצי או שנתיים ללכת לבחירות המשתקות את המשק מבלי דעת מה נקבל אחריהן.

- ואם המפלגה תיזום מהלך של הקדמת הבחירות טרם זמנם‚ אולי בכל סקרים צודקים  והליכוד בראשות ביבי נתניה יעלה לשלטון ומפלגת העבודה תשקע שוב במדבר האופוזיציה. לעולם לא נסלח במקרה זה ליוזמי הקדמת הבחירות הכלליות.

- ובכלל‚ אם תתקבל ההחלטה על פרישה מההמשלה‚ אז לשם מה כל הצרמוניה של צרוף אהוד ברק  כעת לממשלה כשר ביטחון במגמה לחזק את ההמשלה ואת הביטחון‚ אם תיפול החלטה כעת שבעוד כמה חודשים נצא מהממשלה‚ ספק אם מישהו  ייקח את החלטות המפלגה הרצינות יתרה. ומה באמת טוב למפלגה בהחלטה זו?

הפתרון המוצע.

א.לא לקיים כל דיון בנושא ולחכות לפרסום מסקנות וינוגרד  ורק לאורם להחליט.

ב.באפשרות שועדת וינוגרד תמליץ על פטורי אהוד אולמרט באופן ברור ונחרץ‚ זי נגמר הסיפור‚  יש לאפשר למפלגת קדימה להעמיד מועמד מוסכם אחר לראשות הממשלה‚ כתנאי לפתיחת ההסכמים הקואליציוניים וחיזוק מפלגת העבודה בממשלה ובפרט לא להסתכן בהליכה לבחירות כלליות טרם זמנם.

ג.בתקופה זו של התארגנות מחודשת ומשותפת של הממשלה ועד מועד הבחירות במועדן‚ תיערך מפלגת העבודה ‚תשקם את מוסדותיה‚ תגבש את מצעה ותכין את עצמה כמפלגת שלטון בבחירות הכלליות במועדן. במטרה לנצח - והמלאכה עדיין רבה.

"עם שאינו מכבד את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל"
יגאל אלון, “מסך של חול”

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2013 שלום עכשיו

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי