מכתב הפרידה של הגזבר מחברי העבודה

Thank you for rating this article.

לשכת  גזבר  ה"עבודה"

09 יולי 2007

כ"ג תמוז‚ תשס"ז

לכבוד

חברי/חברות מרכז מפלגת העבודה

חברי/חברות לשכת המפלגה

ידידים וידידות יקרים‚

לפני מספר ימים הודעתי ליו"ר המפלגה ושר הבטחון אהוד ברק על החלטתי להחזיר לידיו את הפיקדון - תפקיד "גזבר העבודה" אותו קבלתי מכם לפני 18 שנה.

כבר בחודש נובמבר אשתקד הודעתי בכתב ליו"ר המפלגה היוצא‚ עמיר פרץ‚ על כוונתי להחזיר פיקדון זה‚ אך לא לידיו‚ אלא לידי היו"ר החדש שיבחר. באותו מכתב(הרצ"ב)‚ פרטתי שורה ארוכה של כשלים חמורים הגובלים אף בחוסר טוהר מידות לכאורה‚ בניהול כספי מערכת הבחירות האחרונה (לה לא הייתי שותף) ואשר בין השאר הביאו את מפלגתנו לשבר הכלכלי הנוכחי הקשה בתולדותיה ואל סף קריסה כלכלית.העובדות המפורטות במכתבי‚אומתו ע"י מבקר המפלגה  והנושא כולו נמצא בטיפול מוסדות אכיפת חוק במדינה.

מהלך סיום תפקידי נעשה בתאום מלא עם אהוד ובעקבותיו‚ ביחד עם מזכ"ל המפלגה ויו"ר ועדת הכספים (חברי מזכירות הלשכה) מינינו במקומי‚פה אחד‚ את משה עמית (לשעבר מנכ"ל משותף של בנק הפועלים). משה הינו אדם ראוי ומתאים מאין כמוהו ואני מאחל לו הצלחה ועומד לרשותו ככל שיידרש.

לא אכחד כי בהחלטה זו שזורים עבורי סנטימנטים עמוקים וכי מחד‚ אין זה רגע קל ופשוט עבורי לאחר תקופה כה ארוכה‚ אך מאידך‚ זהו רגע מאושר של הקלה והתחלה חדשה‚ עם מבט של סיפוק רב על עשייה עצומה עד כה.

כשמונה עשרה שנה נשאתי בנטל כספי התנועה וניהולם‚ משא כבד‚ מסובך‚ מורכב‚ מסוכן ורב אחריות מאין כמוהו‚ בו ברגעים מסוימים‚ חשתי כי גורלה ועתידה של תנועה שלמה מונח על כתפי. חוויתי מצבים בהם‚ מפסגות של חוסן והבראה כלכלית‚ אליהן עמלתי להגיע ימים ולילות‚ מתרסקת המפלגה לקרשים כלכליים (אחרי מערכות בחירות) בשל אובדן מנדטים (הכנסות) ו/או החלטות פוליטיות על הוצאת כספים שאינם בנמצא - ונקלעת למשברים כלכליים בלתי אפשריים.

בתקופה זו הייתי חלק מליבתה של ההוויה הפוליטית של תנועת העבודה ותפקדתי בצומת ההכרעות המרכזית - הכלכלית פוליטית.

בשנים אלו ידעה המפלגה רגעי זוהר ופסגות‚ אך גם ימים ציבוריים קשים ואפורים של שפל וליקוי מאורות. לאורך תקופה זו כהנתי גם כחבר מזכירות הלשכה‚ המוסד האינטימי והמיוחד ביותר במפלגה‚ והייתי שותף להתלבטויות והחלטות משבריות שאת יריעתן לא ניתן לפרוס במלואה.

במסגרת שליחותי כגזבר ה"עבודה" הובלתי‚ לאחר מערכות בחירות‚ 4 תוכניות הבראה קשות ומכאיבות‚ אשר סוד הצלחתן היה:

אנושיות מול עובדי המפלגה‚ יצירתיות‚ התמדה ונחישות בהשגת המטרה.

לצערי‚כמעט כל תכנית הבראה שהושלמה בהצלחה‚ התנפצה אל מול גלי מערכת הבחירות הבאה‚ ביום שלאחריה.

ברצוני לפרוס ‚לחשוף בפניכם אחת מהן:

בשנת 96‚ מיד לאחר הכישלון בבחירות‚ המשך קיומה של העבודה כמפלגה פוליטית וכגוף סטטוטורי היה נתון בסימן שאלה ועל חוט השערה.

למחרת הבחירות הגעתי לבית מרכז המפלגה המיתולוגי ברח' הירקון 110‚ עמדתי שם לבד - הבניין היה ריק מפעילים ופוליטיקאים‚ מטה הבחירות נעלם‚ נפוץ לכל רוח לאחר שיצר גרעון של 21 מיליון ₪‚ בניגוד לדעת מזכ"ל המפלגה דאז ניסים זוילי ולדעתי.

המפלגה איבדה כשליש מכוחה האלקטוראלי וכשליש מהכנסותיה‚ הסדרי פריסת חובות המפלגה אשר היו מבוססים על הכנסות קבועות מן הכנסת התמוטטו‚ אלפי ספקים חיכו לכספם שלא היה בנמצא והידפקו על דלתות המפלגה‚ ו-250 עובדי המפלגה דאז ציפו למשכורתם החודשית לה לא היו מקורות – הכל נראה אבוד.

בעבודת ימים ולילות ממושכת ובפעולות דרסטיות מיידיות של: בלימה‚ רה-ארגון מבנה המפלגה‚ פיטורים וקיצוצים מכאיבים‚ פריסה מחדש של ההלוואות וההתחייבויות‚ מכירת מספר נכסים וגיוס משאבים‚ יוצבה המפלגה וכשנה וחצי לאחר מכן בסוף שנת 97 תחילת 98 נכנסה לאיזון ולהבראה. כך נצלה המפלגה‚ יצאה לדרך חדשה והחלה להיערך חסונה יותר כלכלית לבחירות 1999.

תפקיד גזבר העבודה‚ המופקד על התחום הרגיש ביותר בפוליטיקה – הכסף‚ הינו תפקיד עדין ומסוכן מאין כמוהו. המכשולים והפיתויים עומדים בפתח בכל רגע נתון.

הנושא בתפקיד רב עוצמה ואחריות זה חייב לקבוע לעצמו כללי ברזל ולנהוג עפ"י אמות מוסר אדוקות אותן מחייב התפקיד - שמירה קפדנית על החוק‚ הגינות וצניעות רגישות ואנושיות- בהתנהלות מול החברים והעובדים‚ נחישות ויכולת עמידה מול לחצים בלתי אנושיים‚ שהרי

בדיני ממונות ולפעמים בדיני נפשות עוסק התפקיד‚והעיקר החשוב מכל-מתן דוגמא אישית.

לפיכך‚ עפ"י השקפת עולמי‚ את 18 השנים (כמעט 1/3 מחיי) בהן שרתתי את התנועה‚ עשיתי בהתנדבות מלאה‚ גם כדי לתת דוגמא אישית.

לאלה שאינם יודעים אגלה - מעולם לא בקשתי‚ לא קבלתי ולא לקחתי לעצמי דבר ולו גם שקל אחד‚ לא כנגד הוצאה או קבלה כלשהי‚ ללא שכר או שווי תמורה.

עשיתי תפקיד זה כשליחות טהורה לשמה‚ אשר היוותה את מקור סמכותי המוסרית.

בבואי לקבל החלטות או לעמוד מול חברים מן השורה‚ או מול מערכות ענק ומטות בחירות ו/או לחלוק על בעלי תפקידים ושררה‚ או מנהיגים וראשי ממשלות‚ בכל הקשור להוצאות ושימוש בכספי התנועה‚  עמדו לצידי תמיד כללי הברזל הנ"ל וגם וסמכותי המוסרית‚   כי  לא בקשתי לעצמי דבר.

למעלה ממיליארד ₪ של כסף ציבורי ופוליטי נוהלו בתקופתי‚ עפ"י העקרונות הנ"ל‚ ללא רבב תוך ניקיון ציבורי וטוהר מידות.

כך עבדתי יד ביד בשיתוף‚ בחברות ובאמון מלא עם 5 יושבי ראש המפלגה (חלקם ראשי ממשלות) לדורותיהם: יצחק רבין ז"ל ויבדלו לחיים ארוכים אהוד ברק‚ שמעון פרס‚ בנימין (פואד) בן אליעזר ועמרם מצנע. ועם 5 מזכ"לים: עוזי ברעם‚ מיכה חריש‚ ניסים זוילי‚ רענן כהן ואופיר פינס-פז.

ראיתי בתפקיד זה תפקיד אמון אישי‚ אך לא של מנהיג‚ מזכ"ל או יו"ר‚ אלא של התנועה‚  דהיינו – נאמן חברי המפלגה ומוסדותיה. ככזה‚ נאלצתי לא פעם להתעמת עם חלקם‚ אך תמיד בחברות אמת‚ תוך כבוד הדדי ושיקול דעת עניני‚ תמיד עם מחשבה איך עוזרים ומסייעים אך גם‚ איך שומרים על חוסנה הכלכלי של התנועה ליום שאחרי המערכה‚ כי המפלגה חייבת להמשיך ולהתקיים.

בחירות אינן סוף דרך (ולא משנה תוצאתן) אלא תמיד תחילת דרך אחרת‚ חדשה‚ לטוב ולרע . לא פעם חשתי כשומר החותם העומד בפרץ‚ לא פעם במערכות בחירות‚ הייתה דעתי במיעוט‚ אך תמיד הייתי שם‚ גם כדי להיאבק ולשמור על הקיים‚ וגם כדי לסייע‚ לייעץ‚ לתקן וכשנדרש - להציל.

משחר נעורי כיהנתי בשורה של תפקידים ציבוריים ומפלגתיים‚ כולם בהתנדבות מלאה כדרך חיים (נשיא התעשייה המתוחכמת בישראל במשך כ-10 שנים‚ מזכ"ל ארגון הסטודנטים חברי המפלגה‚ יו"ר ארצי של המשמרת הצעירה‚ יו"ר "דור ההמשך" בעבודה‚ מחזיק סמכויות המזכ"ל [מזכ"ל העבודה בפועל] במהלך שנת 2005 וגזבר ה"עבודה") ובכוונתי להמשיך בדרך זו.

אני נפרד משליחות זו בסיפוק רב‚ ומתחיל דרך חדשה בתנועת העבודה‚ משוחרר מנטל התפקיד‚ אך לא ממחויבותי להמשיך ולתרום לתנועה.

אני עומד לרשות יו"ר המפלגה‚ לרשות התנועה ולרשותכם בכל דבר ועניין ומתכוון להשתלב בהובלת המפלגה בדרכי החדשה.

אשמח להיות אתכם בקשר בכל שתמצאו לנכון ולעמוד לרשותכם כפי שעשיתי עד עתה.

אני מודה בהזדמנות זו מקרב לב לכל אלו שעשו את שליחותי הקשה אך המרתקת לאפשרית‚ הלכה למעשה ועמדו לצידי לאורך כל הדרך.


משה כהן

גזבר ה"עבודה" - היוצא

 

הערה: מכתב זה אמור היה להישלח כמקובל‚ע"י המפלגה. מאחר ולמזכ"ל  היו השגות על חלק מתכניו‚אשר סירבתי לקבל ולשנות‚אסר איתן כבל על שליחתו ע"י המפלגה.לפיכך‚החלטתי לשלחו באופן פרטי(וגם לצרף את מכתבי בעניין ניהול כספי הבחירות)‚זאת מכיוון  שלאחר  18 שנות שליחות‚ראוי לא רק שאפרד כראוי‚אלא גם שאומר את דברי ובחופשיות.כל קוד התנהגות או סוג פעולה אחר‚לרבות "משטרת מחשבות"‚ אינו מבית מדרשה של תנועת העבודה.

 ---------------------------------------------------------------

הבהרה -

המכתב מובא ככתבו וכלשונו ובנוסף מצורף אליו המכתב המקדים שנשלח בנובמבר 2006 (עמוד 1עמוד 2עמוד 3)

 

"דמוקרטיה זה לפעמים כואב, אבל עד היום לא נמצאה שום שיטה טובה יותר"
שלי יחימוביץ׳, ועידת העבודה, 4.4.2013

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014 B

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי