"אופק חדש", רפורמה רעה לישראל

Thank you for rating this article.

מערכת החינוך בישראל נמצאת במצב קשה כשהיא סובלת מבעיה אחת מרכזית שמשפיעה על המערכת כולה- השחיקה במעמד המורה- שאינה מטופלת כראוי בגלל רפורמות כושלות שלא נותנות מענה ישיר לבעיה. מעמד המורים שממשיך להישחק בהשוואה למקצועות ומגזרים אחרים, הוא מדד ברור לכך שמערכת החינוך הולכת ומתפוררת, כשרפורמת אופק חדש לא מביאה בשורה למערכת החינוך. היום, לאור התנגדות המורים לרפורמה, מתברר שהרפורמה היא רק ניסיון להרדים את המחאה הציבורית, כלפי המצב האבסורד, שבו מורה בישראל בעל וותק של שנים, מרוויח פחות מעובד מתחיל במשרד ממשלתי אחר, או מעובד זוטר בסקטור הפרטי.

נתונים השוואתיים לגבי שכר המורים מצביעים על כך שמצבם של המורים בישראל הוא אכן עגום. השכר של מורה בארץ, בהתחשב בנתוני התמ"ג לנפש, הוא מהנמוכים בעולם, כאשר שכרו נמוך ב-39 אחוז, במונחי יכולת קניה, ממוצע השכר של מורים במדינות ה- OECD. בעיקר בולטת בישראל השחיקה בשכר של המורים הוותיקים, ששכרם קטן ב-49 אחוז ממוצע השכר של מורים וותיקים במדינות המערב. המורה בישראל גם נאלץ לעבוד יותר שעות ממורה במדינות המערביות,  כאשר בבית ספר יסודי המורה עובד למעלה מ-1000 שעות, בעוד הממוצע במדינות המערביות עומד על 800 שעות בלבד, ובתיכון ובחטיבות הביניים הוא עובד 800 שעות, בעוד הממוצע העולמי הוא 709 שעות.

רפורמת "אופק חדש" הייתה אמורה לשדרג את מעמד המורה, אך בימים אלו משרד החינוך כופה על המורים את ההצטרפות לרפורמה. השאלה המתבקשת, כתוצאה מתהליך הכפייה הזה, היא מדוע יש צורך להכריח מורים להצטרף לרפורמה, שנועדה לחזק את מעמדם, ולהעניק להם תגמול גדול יותר על עבודתם. התשובה היא שהמורים מתנגדים לרפורמה, כי בניגוד מוחלט למטרתה המוצהרת, היא פוגעת בהם. הרפורמה מחלישה יותר את מעמד המורה, אינה מגדילה את משכורתו, ואף פוגעת בזכות האזרחית הבסיסית של המורים להתארגן ולשבות. "אופק חדש" פוגעת במשכורתם של מורים וותיקים, מבטלת תגמולים שונים, מגדילה משמעותית את מספר שעות העבודה של המורים, ומפחיתה את שכרם הריאלי לשעה. הרפורמה גם פוגעת בפנסיה של המורים, בשעות החופשיות שלהם, ומעטה את מסלולי הקידום שלהם.  

ההשלכות הקשות של הפגיעה במורים נראית בשטח, וישנם סימנים מדאיגים, שצריכים לעורר את תשומת הלב שלנו. המחסור במורים הוא בעיה בולטת, כאשר על פי נתונים שפרסמו, ישנה ירידה במספר הנרשמים למקצועות ההוראה. העובדה שהרפורמה פגעה יותר במעמדו של המורה, הובילה לירידה חדה במספר הסטודנטים במקצועות ההוראה, כאשר תחזיות צופות שעד שנת 2013 יחסרו בארץ 13,000 מורים. בנוסף על המחסור במורים ישנה גם ירידה משמעותית באיכות המורים, שנובעת מכך שהרפורמה פגעה בתגמול על תארים גבוהים, ולכן גרמה לבעלי תארים גבוהים לעזוב את מערכת החינוך, לטובת מקצועות מתגמלים יותר, וגרמה למורים שנשארו במערכת לוותר על השכלה נוספת.

הפגיעה מעמדו של המורה, קשורה בצורה ישירה גם לירידה בהישגים ולהתדרדרות המוסרית של התלמידים. המורה הוא הדמות המשפיעה ביותר על חינוך התלמידים, כי הוא זה שנמצא באינטראקציה היום יומית איתם. מורה ממורמר ומפוחד בעל השכלה בסיסית בלבד, שעובד שעות רבות  ואינו זוכה לתמורה הוגנת,  יהיה מורה חסר סבלנות, שהמוטיבציה שלו ללמד ולחנך כיתה עמוסה בתלמידים, תהיה נמוכה. מכאן שלא צריך להיות מופתעים מכך שישראל "זוכה" להיות מדורגת בין שלושת המדינות הנמוכות ביותר מבחינת הישגים במבחני המדעים (PISA), וכן מדורגת בין האחרונות במדינות המערב, באחוז המסיימים לימודי תיכון.

רפורמת "אופק חדש" נכשלה, כי היא פוגעת במורים, ולכן צריך לקבל החלטות אופרטיביות תקציביות, שישפרו את מעמדם של המורים, ויבטיחו גם חינוך טוב יותר עבור ילדינו.                

"הצבא איננו ארגון דמוקרטי זה הארגון הבלתי-דמוקרטי היחיד שהדמוקרטיה שומרת כדי להגן על עצמה"
שמעון פרס, ראיון ב-YNET יולי 2005

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי