"קהילת עובדים" במקום ארגוני עובדים

Thank you for rating this article.

מדינת הרווחה לא יכולה להתקיים מבלי שיפעלו בה ארגוני עובדים, וארגונים חברתיים שיגנו על האזרחים מפני המעסיקים הגדולים, שבהם גם נכללת גם המדינה. בישראל קיימים מספר ארגוני עובדים, אבל הם הולכים ונחלשים כתוצאה מהתפקוד הלקוי שלהם, ומחוסר היכולת שלהם לפעול בצורה יעילה, שגם תתגמל את החברים בארגון, אך גם תקדם אג'נדה חברתית רחבה יותר. לרוב ארגוני העובדים בארץ מתמקדים רק בהטבות לסקטור מסוים, ושוכחים שתפקידו של ארגון העובדים הוא גם לקדם את המערכת שבה הוא פועל, למען האינטרס הציבורי כולו. לתפקיד הזה של ייעול המערכת והפיכתה טובה יותר, לא רק עבור העובדים, אלא גם עבור הציבור הרחב, ישנה השפעה על הדימוי של ארגוני העובדים בציבור, ולכן הזנחת התפקיד הזה גורמת לפגיעה קשה, ביכולת שלהם להשפיע על המרחב הציבורי, ולקדם את האינטרס של הסקטור שהם מייצגים.

במדינות רבות ארגוני עובדים משלבים פעילות, שנועדה להגן על העובדים ביחד עם פעילות שמגנה על הציבור כולו, ולכן הדימוי החברתי שלהם, הוא הרבה יותר חיובי מהדימוי שלהם בארץ. מעבר לכך, פעילות של ארגוני עובדים שהיא יותר מפעילות בירוקרטית להשגת הטבות לסקטור מסוים, יכולה ליצור בריתות בין ארגוני העובדים, ובריתות של ארגוני העובדים עם ארגונים חברתיים אחרים, וכך גם לחזק את ארגוני העובדים, וגם לקדם מטרות חברתיות ראויות אחרות. הדוגמאות לשיתופי פעולה אפשריים הן רבות- ארגוני עובדים של חקלאים שכורתים בריתות בנשואים מסוימים עם ארגוני שמירה על הסביבה, ארגוני עובדים שפועלים לקדם גם אג'נדה פמיניסטית, ואפילו ארגוני עובדים שמצטרפים למאבקים של אנשי עסקים קטנים, שנאבקים בגופים גדולים. על פי מחקרים בנושא, ארגוני עובדים השיגו יותר גם עבור הסקטור שהם מייצגים וגם עבור החברה, כאשר הם בחרו לשתף פעולה עם אג'נדה חברתית כוללת יותר, ולא התמקדו רק בעשייה הבירוקרטית עבור הסקטור אותו הם מייצגים.

קמפיין "הפחתת התלמידים בכיתה" (Class Size Reduction) הוא דוגמה מאלפת לאופן שבו ארגוני מורים בארה"ב, בשיתוף פעולה עם ארגונים חברתיים, ניהלו מאבק חברתי חכם ומוצלח, שבו הם הצליחו להשיג שינויים משמעותיים, במדינה בה יש מגמה של התעלמות ממאבקים חברתיים. שיתוף פעולה בין ארגוני המורים השונים בארה"ב, ארגוני חינוך שונים, ארגונים חברתיים, וארגוני הורים שונים הובילה לכך, שבלמעלה מ-20 מדינות בארה"ב עברה חקיקה, שאילצה את המדינה להפחית משמעותית את מספר התלמידים בכיתה, בבתי הספר הציבוריים. הקבוצות השונות התארגנו ביחד, הפעילו קבוצות לובי ביחד, קיימו מפגשי מחאה, והצליחו לשכנע את הציבור שהפחתת מספר התלמידים בכיתות היא אינטרס משותף. שיתוף פעולה של ארגוני המורים עם הקהילה לא נפסק לאחר מאבק זה, והוא "גלש" גם לשיתוף פעולה בנושאים אחרים, כמו למשל מאבק של ארגון המורים לשמירה על איכות הסביבה ועתידה האקולוגי של ארה"ב, פעילות למען הפחתה משמעותית בשכר הלימוד להשכלה גבוהה, ומאבק לשיפור המבנים במערכת החינוך. החיבור הזה לארגונים של סטודנטים, לשומרי איכות סביבה, והמעורבות בקהילה חיזקה את הארגון ויצרה שותפויות ובריתות, שעזרו לארגון לקדם את הסקטור שהוא מייצג, ובו בזמן שיפרו את תדמיתם של המורים ושל מאבקם, בקרב הציבור. 

הבעיה שמקשה על הקמת קואליציה חברתית דומה בישראל היא התחרות הלא בריאה על משאבים בין הארגונים החברתיים השונים, שגורמת לפיצול ולחוסר שיתוף פעולה. חייבים להתגבר על המכשול הזה, לעודד בריתות חברתיות דומות, ולקדם מעורבות גדולה יותר של ארגוני עובדים, במגוון של נושאים חברתיים. יצירת בריתות כאלה תיצור "קהילת עובדים" שהיא ארגון הרבה יותר חזק וגדול, שבאמת יוכל להשפיעה ולעשות את השינוי החברתי העמוק, שנדרש היום במדינה.    

"אבל העיקר הוא העם. תחיית העם קודמת לגאולת הארץ. אנחנו מעמידים את הכל על העם"
א.ד. גורדון, עם אדם

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - סניף מודיעין לא שוכח 2010

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי