דור חדש של סטודנטים

Thank you for rating this article.

כנשיא אוניברסיטה נפגשתי פעמים רבות עם מנהיגי הסטודנטים בתקופות שונות ובצמתים שונים. לשמחתי, הסטודנטים ומנהיגיהם בארץ מנתבים היום את כוחם האמיתי לטובת אחריות חברתית אמיתית. הם נחושים להיאבק לא רק כנגד העלאת שכר הלימוד, אלא גם למען צדק חברתי ושוויון בנטל. כך למשל, בשבוע שעבר הציע משרד האוצר לסטודנטים הצעה שחשב שלא יוכלו לסרב לה – קחו תקציב למלגות ועזבו בצד את נושא האברכים. הסטודנטים הרימו את הדגל החברתי וסירבו בנימוס.

לפני מספר ימים אירחתי בלשכתי את ראשי אגודות הסטודנטים. הם הציגו בפניי את הצעת החוק אותה הם מנסים לקדם, לפיה יונהג עיקרון השוויון בגובה המלגות בין סטודנטים מיעוטי יכולת לאברכים. הצעה זו, שזכתה לתמיכת חלק מהמנהיגות החרדית, תביא לתחושה של שוויון בטווח הקצר ותהווה שלב ראשון בעידוד האברכים לצאת לעבודה.

אינני מאמין בהתלהמות נגד האוכלוסייה החרדית בישראל, ועל כן אני תומך בהם ומחזק את ידם של מנהיגי הסטודנטים הבאים בהידברות עם חברי הכנסת החרדים. הם הולכים בכיוון הנכון, אך הדרך לתיקון נזקי ממשלות העבר עוד ארוכה ומפותלת.

מעבר לצעדים אלו, עדיין דרוש פתרון קבע לטווח ארוך. אם נחבר את גודלה של המשפחה החרדית ואת העובדה כי הכנסתה נשענת על קצבאות אלו בלבד, נגלה שתופעה זו מובילה לתרבות עוני שאין לאוכלוסייה החרדית את היכולת לצאת ממנה. על המדינה להפסיק לעודד את העוני והבטלה בקרב האברכים אשר הם הנפגעים הראשונים מתהליך זה.

אין מנוס מלהמשיך באומץ במה שהתחילו הסטודנטים. בכוונתי לקדם מדיניות לפיה תהיה קבלת הקצבה לאברכים מותנית בהשתלבותם בשוק העבודה. אני מאמין שניתן להגיע לכך על ידי קיצוץ הדרגתי בקצבאות עד להפסקתן המוחלטת, ועל ידי שימוש בכספים אלו לבניית מערכת תמריצים יעילה ולתכניות להכשרה מקצועית. התקדמות מהירה בנושא זה תחזק את הכלכלה החרדית ותהווה מנוף לכלכלת ישראל.

אסיים בדברי הרמב"ם, שכתב כבר לפני 830 שנה את המשפט: "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה, ויתפרנס מן הצדקה - הרי זה חילל את השם וביזה את התורה וכיבה מאור הדת וגרם רעה לעצמו, ונטל חייו מן העולם הבא".

====

המאמר פורסם במקור, באתר NRG.

"כדי לקיים את יסוד השבת בחיי ישראל אינני צריך להסכמים בין מפלגתיים... השבת בשבילי היא מעמודי התרבות העברית וההישג הסוציאלי"
ברל כצנלסון

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי