מה קורה בחינוך, האם העבודה תשב מן הצד?!

Thank you for rating this article.

בהקמת קואליציית אולמרט עשינו צעד נבון ולקחנו עלינו את תיק החינוך. אך משהו לא טוב קורה שם: הישגי התלמידים‚ שכר המורים והסגל האקדמי‚ הייתה ועדת שוחט(?)‚ וכפועל יוצא הכול (כמעט) שובת.

מהי אחריותנו כתנועה פוליטית בכאוס הזה?

יש לנו‚ כמפלגה‚ דרך ורעיון בנושאי החינוך וההשכלה‚ אנחנו הרי יסדנו והקמנו‚ ואחריות הרי הייתה לנו תמיד. אלא שבנסיבות הזמן והפוליטיקה היינו רחוקים מעמדת הביצוע שנים רבות. כך ראינו מנגד איך שרי-חינוך רבים מדי אינם מצליחים להרים את המשא הזה‚ הן מבחינה ארגונית והן מבחינה ערכית. התייחסות לא מתאימה של ראשי ממשלות ושותפי קואליציה "אפשרה" לשרי-אוצר לקצץ באופן הזוי במשאבי החינוך‚ במעמד המורה‚ ובעצם בעתיד הילדים‚ שהם עתידה של המדינה. התדרדרות הישגי תלמידי ישראל במבחני ההשוואה הבינלאומיים תעיד על כך. מכאן שדעת רבים היא שמערכת החינוך נזקקת לתהליך של שיקום‚ לא פחות מכך. תשאלו את חתן פרס נובל הפרופסור אהרון צ'חנובר.

כאמור‚ בממשלה הזו הביצוע עבר אלינו. שרת החינוך שלנו‚ המנכ"ל (היה) שלנו. אני אומר "שלנו" כי אנחנו רצינו בתיק הזה‚ באחריות הזו‚ ואנחנו העמדנו את טובי אנשינו לנהלו. ואז באה מציאות ההזנחה של שנים רבות‚ הטופחת על פנינו כמי שמנסים‚ ולא מצליחים‚ לעת עתה‚ לשקם ולקיים.

כמפלגה‚ איננו יכולים לשבת מן הצד ולתת לשליחת המפלגה‚ יולי תמיר‚ לעמוד לבדה בפרץ המורכב הזה. אומנם האחריות היא על תמיר כנושא/ת המשרה‚ אולם לא פחות על התנהלות הממשלה שאנחנו חברים בה ואחראים קולקטיבית לכלל מעשיה. בנוסף‚ אחריות רבה מוטלת עלינו‚ כמפלגה‚ כמי ששלחו את יולי תמיר לשאת בשמנו וע"פ מצענו לבוחר‚ באחריות לחינוך. כלל הוא‚ שאחריות השולח איננה פחותה אף פעם מאחריות השליח. ולכן‚ בכישלון אם יקרה‚ חלק מן הציבור יאשים את האוצר‚ חלק גדול יותר את שרת החינוך‚ אך בבוא יום הבחירות לכנסת תואשם בעיקר מפלגת העבודה. זה לא יישאר כישלונה של השרה.

אני משוכנע שפרופסור יולי תמיר יכולה להצליח להצעיד קדימה את חינוך ילדי ישראל. אך לא אם נשאיר אותה לבדה מול משרד האוצר‚ ארגוני המורים וההורים‚ שלבנו איתם‚ וגם מול אלה שרואים במשבר דרך לחבל בסיכוייה של מפלגת העבודה בבחירות הבאות לכנסת. הבה נפנים כי הצלחתו של כל שר במשרדו מקרינה על הצלחת מפלגתו ששלחה אותו לתפקיד. וכך גם להיפך.

למפלגת העבודה ישנם כלים ואנשים להתמודדות בעת משבר. עליה לכנס פורום מצומצם שיעמוד לימינה של שרת החינוך‚ יסייע לה במו"מ עם האוצר‚ עם ארגוני המורים והמרצים באוניברסיטאות. יסייע למימוש הפוטנציאל הטמון בילדי ישראל. בהמשך‚ להעלות הנושא בלשכת המפלגה ובמרכז‚ לתת ולקבל גיבוי לשרת החינוך אשר מייצגת את מפלגת העבודה‚ את חבריה ואת המצע החינוכי שלה. אנחנו חייבים זאת‚ ראשית‚ לילדי ישראל‚ אך גם לשמה של מפלגת העבודה בציבור.

ולסיום נזכור‚ כי מי שאינו פותר בעיה עלול להפוך ולהיות חלק מהבעיה.
"עשבים שוטים, גדלים ליד שיבר מטפטף."
תומר פינס יור המשמרת הצעירה - 2019

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2015

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי