נטישת ברק - זה טוב לעבודה

Thank you for rating this article.

בניגוד גמור למה שאתם חושבים, אני רואה בפרישת אהוד ברק ממפלגת העבודה דבר חיובי. האיש הזה עשה טובה גדולה למפלגה ולעתידה, גם אם לא התכוון לכך.

לצערי הוא לא הראשון. תרבות הבוגדנות המפלגתית היתה קיימת לפני ברק, גם בימין וגם בשמאל. בואו לא נשכח איך הוקמה קדימה ומאיזה מפלגה פרש מקימה - אריק שרון. נתניהו מכיר על בשרו את תרגיל הפרישה של שרון מהליכוד עם אנשים כמו צחי הנגבי ורבים מתומכי הליכוד. ברק למד היטב את קפיצתו של שמעון פרס למרצ ערב בחירות 2001, ובמעבר לקדימה עם רבים ממצביעי העבודה. אני זוכר היטב מה הוא חשב ואמר על צעדו של כבוד הנשיא באותן שעות.

ברק, ככל הנראה, אינו הראשון וכנראה גם לא יהיה האחרון שיבגוד במפלגתו ויצדיק זאת לאחר מעשה. לזכותו של נתניהו, שפעל אחרת במצב דומה, ולא פרש מעולם ממפלגתו גם בימיו הקשים ביותר, לא פחד מהמושג אופוזיציה לוחמת, וחזר מהכפור לראשות הממשלה. הליכוד והעבודה שרדו את הבגידות השונות, והליכוד אף חזר לשלטון למרות הקמת קדימה. כך יהיה גם אחרי פרישת ברק.

אני מאמין שבהתנתקות מברק, טמונה הזדמנות למהלך שינוי פנים מפלגתי שיוביל להתעוררות של תומכי העבודה באלפיהם. רבים שנולדו למורשת תנועת העבודה, ושהצביעו כל חייהם עבודה, לא היו מסוגלים בשנים האחרונות לסבול את אשר עולל ברק למפלגה, בה ראו בית. דווקא עכשיו, בשעתה הקשה, הם ירגישו נכונות וצורך נפשי להירתם לקחת חלק בשיקומה ובבנייתה מחדש.

הרדומים יתעוררו

זו הזדמנות שמעטות כמוה נוצרות בפוליטיקה הישראלית. ה״מצביעים הרדומים״ בשלים ומוכנים לשוב למחוז נעוריהם. זהו רגע של משב רוח מרענן ומלא תקווה עבור אלו שבניגוד לדעה המקובלת, מאמינים שיש תקומה ויש כוח למותג שנקרא "מפלגת העבודה".

בסרט הקאלט האמריקני ״מגרש החלומות״, שומע כוכב הסרט קווין קוסטנר, קול קורא: ״אם תבנה אותו הוא ישוב״. קוסטנר המגלם את בנו של כוכב בייסבול שהלך לעולמו, לא יודע עד סוף הסרט מה כוונת הקול. בסופו, מבין כוכב הסרט, שהכוונה היא לבניית מגרש בייסבול שיאפשר לאביו, שחקן בייסבול שהלך לעולמו, להופיע כדי להשלים עם בנו, ולשחק יחד על מגרש החלומות, אליו גם יגיעו אלפי אוהדים לקחת חלק בחלום המשותף. בסצנת הסיום של הסרט נראים אלפי רכבים נעים לעבר מגרש החלומות עליו משחקים האב ובנו.

הצלחתו האדירה של הסרט הייתה קשורה במסר המרגש הפשוט, שאסור לוותר על החלום, ומימושו מביא עימו אלפים שמאמינים בו.

יש חלום במורשת ששמה מפלגת העבודה, ויש אלפים שמאמינים בדרכה ושומרים לה אמונים בליבם. זהו חלום של מדינה שחוזרת לדרך של שפיות, של ערכי עשייה ובניית חברה שומרת חוק ומכבדת תרבות. חברה שמאמינה בדו קיום ושלום עם שכנינו ללא פחד ומורא, ומחנכת את ילדיה לאהבת מולדת ורגישות ועזרה לחלשים שבינינו.

מפלגת העבודה יכולה וצריכה להיות מגרש החלומות החדש הזה: מפלגה סוציאל-דמוקרטית, פתוחה, נאורה, שלא חוששת להילחם על דעותיה מהאופוזיציה, לא חוששת להילחם למען העם ולא למען הכיסא, בה מנהיגיה מוכנים לעבוד יחד למען המטרה ולא להילחם זה בזה. היא תמלא את החסר בפוליטיקה הישראלית, והתברר שהיא גם מייצגת את רוב העם והאלפים ישובו אליה בהמוניהם.

חוזר למפלגה

אבי ז"ל היה איש מפלגת העבודה כל חייו. הוא תמיד הלך עם האמת שלו, גם כשזה לא היה נעים או פופולארי. כמנהיג כלכלי ואיש עסקים, לצד עשייתו הרבה למען הכלכלה הישראלית ועסקיו, לא חשש מעולם לקחת חלק בפעילות מפלגתית ולהשמיע את דעותיו בנושאים חברתיים ופוליטיים מתוך אמונה שזה הדבר הראוי והאחראי לעשות כאזרח אוהב מדינת ישראל. אני מאמין בדרכו של אבי, כי רק כך אפשר לחנך את ילדינו לערך של עשייה ומעורבות פוליטית, כחובה אזרחית, במקום האדישות והאטימות הרווחת בקרב מרבית הנוער היום. היום אני חותם על טפסי ההתפקדות למפלגת העבודה. הודעתי למזכ"ל המפלגה על כוונתי ורצוני דווקא בשעה זו לסייע לו ולמפלגה על מנת לסייע בשיקומה ובנייתה מחדש. זוהי חובה אזרחית של כל אחד מאיתנו ויותר מאחרים של ראשי הקהילה העסקית לגלות מעורבות, להשמיע קול ולא לפחד להביע דעה.

אני קורא חבריי בקהילה העסקית, שמאמינים ברוח ובערכי תנועת העבודה, אך לא מצאו בה בית בשנים האחרונות. להפסיק לפחד, להפסיק להתחמק ולהשמיע קולם. זה הזמן לגלות מנהיגות ולשמש דוגמה. להתפקד ולתמוך שוב במפלגה שהוריכם גדלו על ברכיה, דרכה היא דרככם. מפלגה שבנתה את המדינה ודרכה המדינית אומצה על ידי הליכוד וקדימה.

אני קורא למזכ"ל המפלגה ולראשי המפלגה לפעול במהירות לשינוי דרמטי של חוקת המפלגה. לפתוח אותה מחדש לרוח של עשייה ויוזמה, ולהוביל מיפקד בזמן הקרוב שיגייס אלפי תומכים חדשים שירצו דווקא עכשיו לתת כתף. אני מאמין שמי שרוצה ללכת - צריך ללכת. אין מקום בעבודה לאלו שאינם מאמינים. אך מי שמאמין, כמוני, צריך לחזור הביתה עכשיו.

 

המאמר פורסם במקור באתר YNET בתאריך 18.1.2011.