יש תקווה למפלגת העבודה

Thank you for rating this article.

לפני כשלושה חודשים נעניתי לקריאתו של אהוד ברק לשמש כיועצו הפוליטי וכדי לסייע במאמצי השיקום של מפלגת העבודה ולחזקה. כמי שחונך על ברכיה של התנועה משחר נעוריו ופעל למענה, הפרישה של ברק וארבעת החכ"ים מהמפלגה עמדה בסתירה מוחלטת לסיבה העיקרית שבגינה בחרתי לעבוד לצידו.משכך הודעתי לו על התפטרותי מיד לאחריה שכן אינני יכול להיות שותף לפילוג ועזיבת מפלגת העבודה.

רבים מחבריי בירכו אותי על התפטרותי ושיבחו אותי שוויתרתי ביודעין על פרנסה מובטחת. אני כמובן מודה למברכים אך בחרתי לציין את סיפורי האישי כיוון שאני מאמין שאין בצעד הזה משום דבר חריג או ייחודי אלא בהחלטה מתבקשת וברורה מאליה (שחמור מאד לולא עשיתי כן) ושאיננה מצריכה הבעת מחמאות מיוחדות כלל ועיקר.

אני גם סבור שההחלטה הנ"ל מהווה דוגמה קטנה לתופעה רחבה שראוי לציינה: יש במפלגת העבודה פעילים רבים ונאמנים ברחבי הארץ היודעים ברגע האמת להציב את הערכים בראש סדר העדיפויות ואפילו לפני טובתם האישית הצרה. יש גם רבים בציבור הישראלי המאמינים בערכיה של העבודה ומבקשים לראותה חוזרת לקדמת הבמה. זה לא יקרה מעצמו.

בניית חברת מופת בארצנו

עלינו לזכור כי מימוש מטרותיה של העבודה הוא להניף ביד האחת את הדגלים המדיניים והביטחוניים ובא בעת להניף בידינו השנייה ובעוצמה לא פחותה את דגלינו החברתיים, הכלכליים והאזרחיים. בתחום המדיני נמשיך את הדרך הבסיסית של התנועה מזה שנים רבות כאשר מול סרבנות ואדישות הימין נדגיש את הצורך בנקיטת יוזמות מדיניות שיבטיחו את החזון הציוני של הקמת מדינה יהודית ודמוקרטית.

אך הבשורה אליה משוועים ישראלים רבים ובעיקר צעירים ממתינה בשדה החברתי-כלכלי-אזרחי. במשבר הכלכלי העולמי חזינו בנפסדותה של השיטה הניאו-קפיטליסטית המקדשת את כוחות השוק ומשילה לחלוטין מהמדינה את האחריות לגורל החברה ואזרחיה.העבודה חייבת לציין בגאון את היותה סוציאל-דמוקרטית ואמונתה בערך השוויון. באחריות של המדינה לפעול לרווחת האזרחים ולסולידאריות חברתית, עידוד ההשתתפות בשוק העבודה ותיקון העוולות הקיימות בו. כמו גם פתרון מצוקת הדיור, צמצום הפערים החברתיים בפריפריה החברתית והגיאוגרפית ומניעת המשך שחיקתו של מעמד הביניים.

תפקיד נוסף הוא עמידתה של העבודה כנגד גילויי הגזענות שפשטו ברחבי הארץ והניסיונות הגסים לחקיקה אנטי דמוקרטית. הגשמת החזון הציוני כרוכה גם בבניית חברת מופת בארצנו שהנה חברה שוויונית המתייחסת בכבוד לכל אדם באשר הוא אדם ומקפידה על עקרונות הדמוקרטיה.

אחריות, בגרות, עבודה קשה

המאבקים החברתיים קשים שכן באופן טבעי מתגבשת כנגדם קואליציית אינטרסים עוצמתית של גופים כלכליים חזקים וכוחות פוליטיים שמרניים המיוצגים לרוב כנסת. דוגמא לכך ראינו בלחצים הכבדים שהופעלו כנגד ועדת ששינסקי. לפיכך יש להעניק כח פוליטי למפלגה כמפלגת העבודה שתהא מחויבת בכל נפשה לעקרונות הסוציאל-דמוקרטים ולא להתפתות להעניק את המנדט למפלגות שרב הנסתר על הגלוי באשר לעמדותיהן החברתיות-כלכליות.

אולם יהיו עקרונותיה של העבודה טובים ככל שיהיו לא נצליח לזכות בקשב הציבורי ללא שנעבוד כמפלגה אחת. היומרות האישיות טבעיות אך תקומתה המחודשת של העבודה תבוא לאחר שנדע לשים נקודה בסיומו של כל ויכוח ולהציב את טובת הכלל לפני האינטרס האישי של הרגע.

אודה, בלילה שלאחר הפרישה לא עצמתי עין ומחשבותיי באשר לעתיד המפלגה לא הרפו. חששתי כי פרישה נוספת של קבוצת הארבעה תיצור כדור שלג ולפיכך אני רואה בתקווה את החלטתם להישאר.

נכחתי גם בישיבת הלשכה שהכילה אנרגיות והתלהבות שכמותן לא נראו שנים והתחברו למומנטום שנוצר ומתבטא בפניות רבות להתפקדות.

עתה הרבה תלוי בחברי הסיעה וביכולתם לפעול בבגרות, אחריות ובצוות גם אם הדבר דורש מהם ויתורים אישיים ועלינו לדעת כי תהליך השיקום של המפלגה לא ייעשה באבחה אחת אלא בתהליך ארוך טווח, סיזיפי וקשה.

ניצבת בפני העבודה הזדמנות פז לחזור לחיים. המפלגה הייתה זקוקה לזעזוע והיא קיבלה אותו. למען רבים בציבור המבקשים לראות כתובת סוציאל-דמוקרטית חזקה. אחריות, בגרות, עבודה קשה והליכה ממושכת לאור המצפן האידיאולוגי יחזירו את העבודה למקומה הטבעי. ויפה שעה אחת קודם.

 

המאמר התפרסם במקור באתר NRG.

"לציונות הגעתי מתוך יהדות; לסוציאליזם הגעתי מתוך הגינות"
זלמן ארן

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי