חובת הצבעת חברי העבודה בבחירות מוניציפאליות

Thank you for rating this article.

רקע כללי

תושבי המדינה בניהם חברי מפלגת העבודה אינם מיחסים חשיבות יתר לבוא ולהצביע‚ ובכך להשפיע‚ בבחירות מוניציפאליות ומאחר שבמדינת ישראל לא קיים חוק חובת הצבעה מכך שבמקרים רבים רואים בהצבעה זו פעילות של "פוליטיקה מקומית" שאין בה חשיבות ולפעמים טורדנית ומיותרת. (חוק חובת הצבעה הראשון בעולם חוקק ב-1892).

ברצוני לסתור תיאוריה זו בהסבר קצר ולהדגיש את חשיבותו של הרעיון ולהציע "חוק חובת ההצבעה" לבחירת אלו אשר יקבעו וישפיעו יום יום שעה שעה על רמת ואיכות חייהם של התושבים‚ סדר יומם‚ איכות חינוך ילדיהם מהפעוטון ועד האוניברסיטה בכל הזרמים‚ יצירת אמצעי תרבות‚ ניקיון עירם‚ נגישות תחבורתית ורגלית‚ גינון ויצירת "ריאות ירוקות" השארת בני המקום בעירם ע"י יצירת פתרונות מידיים בבניה על שטחים עירוניים של דירות נאותות במחירים נוחים‚ מתן שרותי דת מתאימים‚תכנים וסיוע לספורט המקומי‚ תשתיות נאותות של מים‚ ביוב‚ ניקוז מי נגר ותאורה מקומות חנייה עירוניים ליד מרכזים מסחריים ו"לב העיר"‚ תרומה למאמץ הארצי במיחזור‚ והתייחסות מקצועית ונאותה לגמלאיה וקשישה ועוד.

חשיבותן של הבחירות המוניציפאליות

כל מערכת חייהם היום יומית מושפעת ונקבעת ע"י נבחרי הציבור והעומד בראשם‚ ראש העירייה!

מכך‚ שאין צורך להוסיף למידת החשיבות והרצינות של בחירות מוניציפאליות‚ רק התושבים קובעים בהצבעה חופשית ודמוקרטית מי יהיו האחראים שינהלו את המערכת המסייעת‚ התומכת‚ והמבצעת לשגרת יומם 24 שעות ביממה 365 ימים בשנה!

בעולם הרחב מצאו מדינות (25) לנכון לחוקק חוק המחייב את התושבים להגיע ולהצביע בקלפי כדי להשפיע. צורת ואמצעי אכיפת חוק שכזה‚ והסנקציות המוטלות על אלו שאינם מקיימים אותו שונה ממדינה למדינה.

חובת ההצבעה אומרת שחובה על כל תושב‚ בעל זכות הצבעה‚ לבא ולהצביע בהצבעה חשאית ודמוקרטית.

בעד ונגד חובת ההצבעה

בעד: הרהורים בעד או נגד חוק שכזה עולים לפרקים במדינות השונות בהן הוא קיים ובאחרות‚ והם נבדקים ע"י ועדות ציבוריות בהם משתתפים מומחים מן האקדמיה והמשפט ומיכך עשויים להעשות שינויים בחוק אך עד היום לא ניפסל חוק זה בארצות בהן הוא קיים.

התפיסה של הדמוקרטיה‚ "שלטון העם" קובעת כי קיימת אחריותו של הציבור לבא ולהכריע בבחירות אלו ובכך לקבוע את נציגיו. החובה להצביע חוסכת כספים רבים מהוצאותיהן של המפלגות והגופים העומדים לבחירה בכך שהיא משחררת אותם מהפקת "אמצעי" שכנוע המבקשים מהאזרח לממש את זכותו האזרחית‚ ולהצביע. אכיפת חוק שכזה תגרום לעלייה מיידית ב% ההצבעה‚ יתקיים חוק השוויון‚ ותחגוג הדמוקרטיה. מצב זה יגביר את "חוקיותם" של הנבחרים בהגדלת שיעור % הבחירה וצמצום אפשריות ההשפעה של קבוצות מינוריות קיצוניות והצבעה "חמולתית". השתתפות של מפלגות פוליטיות וגופים עצמאיים בבחירות הוא ערך חינוכי- דמוקרטי חשוב ביותר התורם לרב שיח ציבורי בנושאים הרלוונטיים העומדים על סדר היום המקומי.

אי השתתפות בבחירות מחד גיסא תתפרש כאדישות הציבור והצבעה בפתק לבן מביעה מסר של הסתייגות מגוף זה או אחר ומאידך השתתפות ערה מביעה את רצונו של הציבור להשפיע ולחוות את דעתו.

נגד: יש הסוברים בארצות בהן קיים חוק זה כי אכיפת חוק שכזה פוגעת בעיקרון החופש שהוא הבסיס לדמוקרטיה בריאה באפשרות של הפרט לבחור או לא לבחור. יש ה הסוברים כי חוק שכזה יתיר מן המפלגות והגופים העצמאיים את אחריותן ליזום ולנהל "מסע עידוד" למצביעים לבא ולהצביע וחובת העידוד נופלת על המדינה‚ ןהצבעה מכח חוק עלולה לפגוע ביחסם של התושבים לגופים הפוליטיים מאחר והם מוצאים את עצמם נאכפים ע"י חוק. חוקיותו של הגוף הנבחר לא תועמק מסיבת השתתפות גבוהה בהצבעה מאחר שלפעמים השתתפות הציבור מנוגדת לרצונו התוצאות.

במדינות בהן חל החוק מסתבר כי עולה כמות פתקי ההצבעה הלבנים המביאה להצבעה סתמית.המבטאת‚ אילוץ או מחאה ובכך תוצאות הבחירות אינן משקפות את רצון הציבור ‚ אמנם חובת ההצבעה מעלה את שיעור המצביעים בכ-15 % ובכך הוכח כי אמצעי זה הוא יעיל ביותר להעלאת שיעור ההשתתפות בבחירות מוניציפאליות שבהן בד"כ שיעור ההצבעה נמוך יותר מבחירות כלליות.

הצעה לסיכום

ההסתברות של תוצאות חיוביות כתוצאה מחקיקת "חוק חובת הצבעה" בבחירות לרשויות המקומיות היא גבוהה ביותר וגורמת ללגיטימציה רחבה של הנבחרים ומנטרלת את הרגשת ההחמצה של הבוחרים ויכולתם להשפיע. לפיכך אני פונה אל כל חברי מפלגת העבודה להם יש השפעה על שרינו וחברי הכנסת מטעמינו להשפיעה ולסייע בהעברת הצעה זו להצבעה ולחוק.

על הממשלה הנוכחית לגשת לחקיקת החוק של חובת ההצבעה בבחירות מוניציפאליות ולהגישה לאישור הכנסת.

יש לחייב את מי שלא מימש את זכותו להצביע ע"י קנס כספי‚ ולמי שלא מציית לחוקת הבחירות.

בכך נגדיל את אחוזי ההצבעה בבחירות המוניציפאליות וזה לטובת הרשות והתושבים.

הכותב לשעבר סגן ומ"מ ראש העיר רעננה מועמד לבחירה לראשות העיר בחירות 2008.

"לעולם לא אסלח לערבים על שלימדו אותנו להרוג את בניהם"
גולדה מאיר

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי