הצעה לחיזוק מערכת החינוך ברוח העבודה

Thank you for rating this article.

ברצוני להציג הצעה לחיזוק הערכים המוסריים של הדור הצעיר‚ במוסדות החינוך

מטרת הכתיבה: הצעה לחיזוק ערכים מוסריים בסיסיים מהמסורת היהודית לציבור החילוני הצעיר‚ וקירוב הדור הצעיר מהמגזרים השונים. תורחב הידיעה בקיומן של אפשרויות התנהגותיות ראויות‚ שיהיו בעלות משקל ותמיכה בנער בבחירה הערכית‚ כבחירה נבונה.יתמכו ויעלו שאלות מצפוניות ולבטים בדור הצעיר עד למיזוג האישי עם התנהגות חברתית ראויה. עפ"י מוצא משותף-דת ישראל.

רעיון המכתב: הגשת הצעה ‚זניחה כלכלית ואפשרית לוגיסטית‚ שביכולתה לבצע את המטרות להעיל:

כל העצה: הוספת שעת שיעור אחת ביום שישי‚ במסגרת בית הספר.

נושא השעה: ערכים מוסריים בין אדם לחברו‚בדת היהודית

היהדות דוחפת לחשיבות הידיעה‚ חשיבות העשייה‚ פיתוח האישיות‚ התנהגות נאותה בתוך קהילה‚ וחשיבות הצדק.

דרך הלימוד‚ הסברה על ערך אחד לשעת לימוד:מה היה עד היווצרות הערך‚ הסיבה להמצאתו‚ איזו התנהגות פסולה נמנעה או מה בנו למנוע‚ חשיבות ההקפדה על קיום הערך.

ימי עיון /טיול בין נוער חילוני בין נוער דתי במסגרת בית ספרית‚ בנושא ערכים מוסריים.

להעברת החומר: שעת מחנכת באמצעות יועצת בית הספר ‚ספרות-פילוסופים והוגים יהודים.

להרחבת הדיון: עניינים אקטואליים.

השיעור מיועד לקהל התלמידים מגיל מצווה בנים ובנות ועד סיום תיכון .רמת הלימוד עפ"י שכבת הגיל.

סיבת המכתב:

הסימנים של החלשות המוסר‚ והחינוך לערכים‚ וכתוסף טבע הדברים על יכולת ההשפעה החברתי /פופולארית בגיל צעיר‚ הגררות.

החשש למאבק מוקדם בין נוער רע לבין נוער ערכי ומוסרי ‚ולמצב של הפסד במאבק‚ עוד לפני השתת הערכים -ההטמעה וההבנה של החשיבות והיתרון‚בדרכי שלום ‚מוסר וצדק ‚ "רשע וטוב לו‚צדיק ורע לו".

לכדי שכנוע שזהו המועד והמקום המתאים ולא אחר:

1. חברה עניינה בפעילות חבריה בעניינם מותרים עפ"י קוד התנהגות סביר.

2. הקניית חינוך מטרתו בין השאר לבנות אישיות ע"י אמות מידה ראויות

3. מאדם מחונך מצופה המינימום‚ערכים מוסריים

4. גילם הצעיר של התלמידים = פתיחות

5. לפתיחות משקל רב באשר להצלחה בעיצוב חינוכי


היתרון בשימוש ביהדות ברור‚שימוש בשורשים קיימים ראויים ומקומיים ‚וביכולתו לקרב בין פלגים רחוקים‚המסוגל יותר מכל יועץ‚למתק ולעדן את הדור הצעיר. המסורת הערכית היהודית תוסיף דעת ובינה. אך תכול ‚מתוך הצורך והחשיבות ללימוד שיעור שכל ענינו: בגרות‚סובלנות‚ סבלנות‚כיבוד‚ אהבת אדם לאדם‚ נתינה וקבלה‚ ועצות.


באמצעות הוספת השיעור יתוסף לרבגוניות החינוך גם חוויה מתקנת ‚שבה ‚לכל תלמיד ידיעה שווה בנושא ‚ועניין.השיעור ישמר בזיכרון וישפיע על עיצוב אישיותו של כל נער.

בשל חוסר בזמן איכות ‚זמן חינוך ‚ודוגמת הורים‚בעקבות תרבות קפיטליסטית מערבית.שימור‚ וחיזוק השורשים ‚ושיפור החינוך כתיקון פיצוי‚ לפני הידרדרות חברתית על כל מרכיביה.

והבונוסים להצעה:

1. יהיה זה השיעור האחרון ליום שישי. לכן הגיוני‚שעל שאלות ההורים מסביב לשולחן שישי בנושא

הלימודים‚יציין התלמיד את השיעור‚וכך

בשעת ארוחה תקום התייחסות חינוכית הורית -הצגת השקפת ההורים לילדיהם על חשיבות הנושא.
2. נוצרה תפיסת אנטי דת בדור הצעיר. סלידה שפירושה המינימלי משמעותו ריחוק. מדאיג כי אין אפילו ניסיון של חקירה אישית לפני שפיטה.

הערך החינוכי העליון של בדיקה לפני שפיטה ‚לא מיושם בעניין כה עמוק ומרכזי ואקטואלי ‚איבוד חשיבות הבחינה/הסקירה לפני הבעת עמדה/דעה=פירושו איבוד חינוכי מובהק ‚ואיבוד סובלנות טוטאלי.

3. יצירת דבק חברתי למימוש "רעות"בין אדם לאדם ‚למען יהיה חברו.

התחלת יצירתה של בנייה שילוב ומיזוג בין פעילויות של נערים מתבגרים מהאוכלוסייה הדתית והאוכלוסייה החילונית‚מתוקף שותפות של: סביבה משותפת-שכנות‚ מצב כלכלי זהה‚ גיל ‚תחביבים.

הוספתו של נושא לימוד היסטורי ‚מסורתי‚ משפחתי ‚מגשר ‚שיוצר דילמות ענייניות ‚מפתח מצפון ומוסר ‚ונותן דרך חשיבה בוגרת.

שווה השקעה ויניב פרי

"התורה ניתנה לישראל, ולא ישראל — לתורה; בלי ישראל אין תורה, בלי ישראל אין מדינה, ואהבת ישראל קודמת לכל"
דוד בן-גוריון, 17.10.1950

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - ידיעות אחרונות

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי