הכול עומד במקום

Thank you for rating this article.

במלאת שנתיים למלחמת לבנון השנייה‚ אני מעריך שאם נעשה סקר רחוב נקבל תשובות פסימיות. אין לדעת עד כמה הטוקבקים משקפים את מצב הרוח הלאומי‚ ספק אם אפשר להתייחס אליהם כמדד מקצועי‚ אבל ללא ספק הם מבטאים רחשי לב מיידים‚ מעכשיו לעכשיו. מה שנקרא "תחושת הציבור".

הטוקבקים מבטאים דאגה רבה בקרב הציבור בנושאים שונים. בעיקר במדד חוסר האמון למנהיגים. שנתיים של פרשיות משפטיות וציבוריות שלא הגיעו לסיומן. זה מעייף לחזור ולהזכיר אותן. בעוד שבצילן של אותן פרשיות‚ מתנהלת מדינה שציינה 60 שנה לקיומה.

דאגתו של האזרח הישראלי איננה נחלתם של מקבלי ההחלטות. הם מסבירים לנו שמעולם לא היה מצבנו הביטחוני טוב יותר‚ הפקנו את כל הלקחים בעקבות הכשלים של מלחמת לבנון השנייה‚ או בלשון אחרת – צה"ל מוכן לכל תרחיש בטחוני.

הזדמנתי השבוע לבית הנבחרים. ראיתי את מליאת הכנסת באחד מרגעי החסד שלה‚ מליאה מלאה למספר דקות בשל הצבעת אי אמון. כולם נראים זכוכי דעת ומלאי שביעות רצון‚ כולל ראש הממשלה‚ שר הביטחון‚ השרים ועד אחרון חברי הכנסת. אני סקרן לדעת למה?

יש משהו שאתם יודעים ואני לא יודע? האם ייתכן שכל הפרשיות בהם נחשדים נבחרי הציבור הן עורבא פרח או אולי הן חסרי משמעות לקיום ממשלה ושלטון בישראל? האם אתם מאמינים באמת ובתמים שאתם הטובים ביותר ובלעדיכם הכל יקרוס?

חושבים שיש לכם תשובות?

כן‚ שנתיים אחרי מלחמת לבנון השנייה וכלום לא השתנה. אותה ממשלה‚ אותן הבטחות ואותם סיפורים. רק הזמן לא עומד מלכת‚ המחירים מאמירים‚ הדלק‚ המזון‚ חומרי הגלם לתעשייה‚ החשמל‚ המים. הכנרת מתייבשת‚ ים המלח נעלם. החינוך וההשכלה הגבוהה מצפים בכיליון עיניים לרפורמה המיוחלת‚ וחוץ מזה - הכל בסדר.

אני לא אבקש לעצמי את התפקיד של המתריע הלאומי‚ לכל אחד ואחת יש דאגות אישיות: הסטודנט מהיכן יממן את שנות לימודיו? המשפחות המשתכרות פחות מהממוצע במשק מהיכן ישלמו את מחירי מוצרי היסוד המתייקרים?

מעמד הביניים שהתרגל לאורח חיים סביר‚ שמתקשה היום למלא מיכל דלק.

מה נאמר לצעירים בוגרי הצבא‚ שהעולם הגדול מזמין אותם להיכלי ההשכלה ולמנעמי השפע נטולי הדאגות. ללא צבע אדום‚ ללא חיזבאללה וחמאס שמאיימים על קיומנו כאן. עוד שאלה קטנה‚ אולי קצת מפחידה‚ אך הכרחית: האם העורף במדינת ישראל‚ שנתיים אחרי המלחמה‚ בטוח?

אני חוזר אליכם מנהיגנו‚ אם אתם חושבים שיש לכם תשובות מרגיעות לכל השאלות‚ תשובות שאתם נותנים לבני משפחותיכם מתוך אמונה פנימית‚ תודיעו לי. אני לא יודע למה אני ספקן.

המאמר פורסם במקור באתר עיתון מעריב.
"אבל העיקר הוא העם. תחיית העם קודמת לגאולת הארץ. אנחנו מעמידים את הכל על העם"
א.ד. גורדון, עם אדם

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי