אתר מפלגת העבודה - סימפטום לעיוורון?

Thank you for rating this article.

1977‚ בחירות. ה"מהפך". מפלגת מפא"י מאבדת לראשונה זה עשרות שנים את השלטון במדינת ישראל. בהסתכלות לאחור קובעים פרשנים כי הסיבה העיקרית לאיבוד השלטון הייתה עיוורון - חוסר היכולת להבחין בתהליכים המתרחשים במציאות הדינאמית של החברה הישראלית. מאבקים פנימיים‚ שחיתויות‚ ובעיקר התעלמות מקבוצות רבות בחברה הישראלית‚ הובילו למפלה חסרת תקדים בתולדות המדינה.

1999‚ בחירות. 22 שנה לאחר ה"מהפך"‚ מוביל אהוד ברק את מפלגת העבודה ואת "ישראל אחת" לניצחון סוחף בבחירות לכנסת. ברק זיהה את הלך הרוחות בחברה הישראלית‚ סימן באומץ מטרות‚ והציג בפני הציבור בישראל תקווה. הוא הציג בפניו מציאות חדשה‚ אותה ביקש ליצור. ההבטחה להוציא את צה"ל מלבנון בתוך שנה מכניסתו לתפקיד‚ יחד עם העמידה המרשימה בהבטחה זו‚ היו‚ נכון להיום‚ הפעם האחרונה שמפלגת העבודה יצרה מציאות חדשה במדינת ישראל.

כיום‚ 31 שנים לאחר ה"מהפך"‚ ו-9 שנים לאחר שניצב ברק בפעם הראשונה כיו"ר מפלגת העבודה ומועמדה לראשות הממשלה‚ עומדת מפלגת העבודה בפני פרשת דרכים. חבריה הולכים ומזדקנים‚ מסריה הסוציאל-דמוקרטיים לא נשמעים‚ ומאבקים פנימיים מאיימים שוב ושוב לקרוע אותה מבפנים. ובתוך כל הבלגאן הזה‚ נמצאת המפלגה בחובות אדירים‚ ומוכרת רבים מנכסיה. היא מגיבה למציאות לה הייתה עיוורת במשך שנים רבות‚ של סניפים ריקים‚ של חשבונות מצטברים‚ של שוקת שבורה.

ובמקביל‚ התחלף הדור‚ השתנה. מהפכת המידע‚ למי שעדיין לא שם לב‚ בעיצומה. מחשבים‚ פלאפונים‚ אינטרנט‚ היי-טק‚ אלו הם מאפייני הדור הזה. כלים חדשים של עידן חדש. כלים אשר מי שישכיל להשתמש בהם יוכל ליצור מציאות חדשה.

מפלגת העבודה יכולה לשנות גישה. לא רק להגיב למציאות הנוכחית של חילופי הדורות ומהפכת המידע‚ אלא ליצור בעזרתה מציאות חדשה. את מקומם הפיזי של הסניפים הנמכרים יכול לתפוס המרחב הווירטואלי של רשת האינטרנט. "דור המידע" נפגש במרחבים האינסופיים של הרשת‚ מתקשר‚ משוחח‚ מחליף דעות‚ ואף פועל. אתר האינטרנט של מפלגת העבודה‚ אשר מזה מספר חודשים איננו פעיל כלל‚ מהווה פוטנציאל ל"סניף" חדש ואדיר מימדים של המפלגה‚ בכמעט כל בית ובית בישראל. על "סניף" זה לאפשר לחברי המפלגה ליצור קשרים חברתיים‚ להיחשף זה לדעותיו של זה‚ להתעדכן ממידע רב ושקוף אודות פעילות נבחריה‚ ולהתארגן יחד לפעילות פוליטית. דבר נוסף‚ חשוב לא פחות- על אתר מפלגת העבודה לאפשר לאנשים חדשים להתפקד למפלגה און-ליין‚ ללא ניירת‚ פקסים‚ פקידות וקלדניות. שתי דקות מול המחשב‚ כמה לחיצות עכבר‚ ואתה חבר מפלגה. דור שקונה מוצרים באשראי באלפי דולרים דרך האינטרנט לא יתקשה להתפקד למפלגה בעלות של 50 שקלים לשנה.

מפלגה שרוצה לרענן את שורותיה‚ במדינה בה עשרות אלפי עובדי היי-טק יושבים רוב שעות היום מול המחשב‚ בה 250‚000 סטודנטים מתחברים יום-יום לאינטרנט‚ בה כמעט כל נער ונערה יודעים מה זה בלוג‚ ICQ‚ ורשת חברתית‚ יותר טוב מאשר איפה מדביקים את הבול על המעטפה כאשר רוצים לשלוח דואר‚ חייבת להחליט באומץ על שינוי גישה.

מפלגת ה-New Labor עושה זאת בהצלחה באנגליה‚ ועכשיו תורנו כאן. אתר האינטרנט החדש של מפלגת העבודה‚ לכשיעלה מחדש‚ הינו מבחן קטן אך משמעותי למנהיגות מפלגת העבודה. מבחן אשר יעזור לנו‚ ציבור חברי המפלגה‚ להבין האם מפלגתנו עיוורת למציאות‚ מגיבה למציאות‚ או יוצרת מציאות.

------------------------------------------------------------------------

יובל אדמון - סטודנט שנה א' בתכנית המשולבת לפילוסופיה‚ כלכלה ומדע המדינה - משמש כיו"ר תא אופק באוניברסיטה העברית בירושלים.

"... אין לפרולטוריון מה להפסיד מלבד כבליו יש לו עולם ומלואו להרוויח. פועלי כל העולם התאחדו!"
קארל מרקס, המניפסט הקומוניסטי

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין 1922-1995

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי