התכונות הנדרשות לראש עירייה בישראל

Thank you for rating this article.

הבחירות המוניציפאליות כבר בפתח, מה הם הסמכויות והתפקידים של ראש עירייה בישראל? לאיזה כישורים תכונות אופי ואחרות נדרש ראש העירייה? ומה מניע את המתמודדים להיבחר? מדוע אחוז ההצבעה נמצא בירידה? קיים צורך במחקר על כך.

רקע לבחירות המוניציפאליות הקרבות

לקראת הבחירות הכלליות הצפויות בקרוב, במקביל נערכים המתמודדים לתפקיד ראשי עיריות ומועצות מקומיות בכל ברחבי הארץ לבחירות המוניציפאליות שיערכו קרוב לוודאי ב 11 לנובמבר 2008.

עדיין לא הגישו כל המתמודדים את מועמדותם ,חרף הזמן הקצר עד הבחירות, ומן הסתם יגישו, אך זו העת לדון בכישורים ובתכונות אופי הנדרשות מראש עירייה בישראל.

ראש עירייה (מכונה לעתים ראש עיר) הוא תוארו של בעל תפקיד העומד בראש מועצת העירייה- הגוף הנבחר על ידי תושבי העיר לשם ניהול ענייניה.

ראשי עירייה בישראל נבחרים אחת לחמש שנים, כאשר הבחירות הן חשאיות, אישיות, כלליות, ישירות ושוות. כאשר הבחירות לעירייה ולראשות העירייה נערכות באותו יום, בשתי מעטפות הצבעה נפרדות,פתקים לבנים למועצת העירייה ופתקים צהובים לראשות העירייה, הבחירות נערכות לפי החוק, בכל חמש שנים, למעט בשנים בהם השנה שלפני שנת הבחירות היא שנה מעוברת

חוק הבחירות בישראל קובע, כי במקרה ורשימת המועמדים בראשה עומד ראש העירייה הנבחר אינה זוכה למושב במועצת העירייה, מתווסף באופן אוטומטי מושבו של ראש העירייה במועצת העירייה לסך הקבוע של המושבים אותם קבע שר הפנים.

שר הפנים בעיתוי מתמיה, הקטין באחרונה - באמצעות צו מיוחד - את מספר חברי מועצות הערים במדינה.כך, לדוגמה, הופחת מספר חברי מועצת העיר בחיפה מ-31 ל-25. כל זאת כדי להפחית"לחץ קואליציוני" אפשרי על ראשי העיריות בארץ. אך מי אמר שזה טוב?

חברי מועצות הערים נבחרים כדי לפקח על הרשות המבצעת של העירייה; כלומר, על ראש העירייה. לראש עירייה יש כידוע סמכויות נרחבות מאוד בתחום המוניציפאלי.מה גם, שהוא היחידי במערכות השלטוניות בישראל הנבחר בבחירות אישיות של תושבי עירו.אך במקום לחזק את מעמדם של חברי מועצות הערים יש מגמה לצמצם את סמכויותיהם.

סמכויותיו ותפקידיו של ראש עירייה

קיימת חשיבות רבה למידע שימצא בידי התושבים כולם, על תפקידיו וסמכויותיו של ראש העירייה שייבחר .

סמכויותיו ותחומי פעילותו של ראש העירייה כפופים לשלטון המרכזי–משרד הפנים או הממונה על המחוז. ועל ראש העיר לנווט, ולנהל את ענייני העיר ולהתאים את המדיניות העירונית לצרכים המקומיים ובהתאם להנחיות הגופים הממשלתיים.

במסגרת תפקידו, על ראש העיר להקפיד על ביצוע שוטף ותקין של מטלות העירייה כפי שנקבעו ע"י הנהלת ומועצת העיר, לתת שירותים חיוניים לתושבי העיר וליצור שיפור תמידי באיכות החיים בתחומים עליהם היא אחראית למען תושביה, איכות חיים המורכבת הן מתחושת ביטחון פיזית והן מטיפוח מורשת העבר – לקהילותיו הרבות, לעדותיה המגוונות ולמסורות השונות. כראש עירייה עבודתו מתפרסת על תחומים רבים,ביניהם פיתוח רציף של שכונות המגורים ,אזורי תעשייה, מוסדות ציבור, שיפור קליטת עליה והתשתיות, שמירה על הקיים ופיתוח מערכות החינוך על כל זרמיה , ועוד'.

המתמודדים כיום על כיסאו של ראש העירייה ברעננה, במבחן הראשון, נדרשים עתה לפשפש היטב במעשיהם ולהחליט אם יש להם מה להודיע לציבור התושבים -לפני שהם מבקשים את אמונו. אחרת העירייה תתערער אם כל יום שני וחמישי יהיה עליה להתוודע להתנהגות מפוקפקת של ראש העירייה, המולידה חקירות ובירורים משפטיים וזה לבטח לא יקדם את העיר ,נהפוך הוא.

מי הם המתאימים לעמוד בראשות העירייה?

מעבר ליושרה ולניקיון כפיים הנדרש הפעם יותר מתמיד מהמועמדים לתפקיד ראש עירייה בישראל, דווקא בעת הזאת, לאור השערוריות הרבות שנחתו עלינו בשנים האחרונות, חשוב מאד ולא פחות מכך עניין היכולות והכישורים האישיים.

כאשר התושב העומד מאחרי הפרגוד בקלפי, וצריך לעשות את החשבון הכולל של ההתאמה לתפקיד לפני הטילו את הפתק לקלפי.כי להחלטה על הבחירה יש לכך חשיבות רבה לכל תושב בעירו , כי הדבר למעשה משפיע על חיי היום יום, חינוך ילדיו, ביטחונם האישי של התושבים וילדיהם וחיי התרבות, ואיכות החיים שלו ושל בני ביתו.

לגבי עניין סמכויות ותפקידים, הרי הכול כתוב, ברור ונהיר והן מפורטות בחוזרי משרד הפנים ,המרכז לשלטון מקומי ובפקודת העיריות, אך מה עם תכונות האופי והכישורים האישיים הנדרשים לתפקיד ראש עירייה? על כך לא מצאתי דבר בכתובים, לכן, חשוב שנבהיר לעצמנו מה היינו רוצים ומצפים מראש עירייה בישראל ויותר נכון באיזה תכונות הוא צריך להיות ניחן?

ראשית ולפני הכול, ראש העירייה הוא קודם כל נבחר של הציבור למען לשרת אותו וככזה הוא קשוב לקראתו ועליו להנחות את כל עובדי העירייה להיות משרתי ציבור

יכולות תכונות וכישורים אישיים נדרשים

ראש עירייה בישראל צריך להיות לפחות בעל 18 תכונות נוספות שאינן מפורטים בכללים הכתובים, אך בלעדיהן יקשה על כל מועמד לתפקיד לבצע את תפקידו לטובת הפרט והקהילה והן:

1.יכולת מנהיגות ויכולת ניהול וניווט של העיר בשעותיה הקשות והיפות.

2.אמינות, יושרה וניקיון כפיים ובריאות פיזית ונפשית כאחד.

3.יכולת של עמידה והתמודדות בלחצים ושאין לחץ הגדול מעל מידותיו.

4.יכולת לשנות ,לקדם ולהוציא לפעל עניינים חשובים בעירו –בעל תבונה מוניציפאלית.

5. בעל ידע נרחב בתכנון עיר,חוקי האדריכלות הממשלתיים והמקומיים כפי שנקבעו ע"י ועדה לתכנון ובניין עיר. הבנה רחבה בתוכניות ת.ב.ע מקומיות ו.ת,מ,א ארציות הבנה בתוכניות אב לתחבורה, לבנין עיר, לחינוך, ולתשתית (החסרות ברעננה) , יכולת גבוהה בקביעת סדר קדימויות, ועמידה קפדנית במעקב ביצוע ולוחות זמנים ועוד'

6. יכולת למנף ולקדם עשייה מוניציפאלית ולאו דווקא על חשבון כיסם של התושבים.

7.יכולת לשמר קואליציה עירונית חזקה ויציבה שלא נשענת על הסכמים הבאים על חשבון כיסו של הציבור ושבלעדיה לא ניתן לקיים ניהול עירייה תקין.

8.יכולת מניפולטיבית, כן, כי בלעדיה לא ניתן לשרוד כראש עירייה

9. יכולת, ידע והבנה לעמוד בראש המערכת הכספית של הרשות והבנה עמוקה בתוכניות בלתי רגילות ויחידות המתנהלות כ"משק סגור".

10.יכולת וידע לניהול ובקרה של החברה העירונית וגופים ואגודות עירוניות.

11.יכולת של קשר ואינטראקציה בין ציבור עובדי העירייה וציבור התושבים .

12.יכולת לעורר אמפתיה ותחושה בסביבתם של בני ברית.

13..ניסיון בעבודה מוניציפאלית כן, גם זה דרוש וחשוב.

14.לא להונות את הבוחרים בהבטחות שלא ניתן לקיימן ובעל משמעת-עצמית גבוהה

15.יכולת לאפשר סבר פנים ופתיחות לדלת פתוחה לכל אזרח בעיר אצלו ובאגפי הרשות,ומתן שירות ומענה מהיר לכל קריאה ומפגע, וחשוב מאד הבקרה על ביצוע ההנחיות.

16.יכולת הסברה רהוטה לתושבים על פעולות העירייה, הן כלפי פנים והן כלפי חוץ , לצורך שיתופם במודעות לנעשה בעירם.

17,יכולת לגייס כספים לפיתוח ולרווחת העיר, בעל קשר וקשרים נרחבים לכך.

18. מאוהב בתפקיד, בעל רצון עז להגשים את המטרות שהציב לעצמו כדי להצליח.

לסיכום

אכן תפקיד ראש עירייה הוא קשה מנשוא. ונבחר הציבור מוצא עצמו ב"כוננות" גבוהה ומתמדת העשויה להיות מעיקה, מעייפת ושוחקת.

מעניין היה לעשות מחקר כדי לדעת מדוע רבים עטים על תפקידים קשים ובעייתיים ואפילו משקיעים ממיטב כספם כדי להיבחר לתפקידים שעיקרם שהם כפויי טובה ?(אמנם אם הם נבחרים, הרי שהם מקבלים שכר נאה ולא מבוטל של כמה עשרות אלפי שקלים בחודש ורכב צמוד ונהג ועוד) אך בכל זאת חשוב לדעת.

חוקרים בתחום הפסיכולוגיה יכולים באמצעות מחקרים למצוא הסברים בתחומים מגוונים ובכללם תכונות אישיות של אנשים. מרתק יהיה לתת דגש על המניעים של הפעילים המתמודדים לראשות עירייה,ולנסות לאתר את הסיבות המיוחדות הגורמות לתושב, בעל משפחה לרוב, להפוך לפעיל ציבור המקדיש חלק משמעותי ומכובד מעתותיו לפעילות ציבורית מתסכלת . האם מדובר בריפוי בעיסוק?או שאולי זהו פורקן לעודפי אנרגיות שלא באות לידי ביטוי במסגרות אחרות? האם מדובר בצורה של רצון לקבלת הכרה או שמא רצון לביטוי עצמי וכוחניות?או סתם דאגה כנה לעתידה של עירו או לאיכות החיים והסביבה בה?

עניין נוסף שצריך להדאיג ורצוי לחקור גם אותו, הוא,מדוע יש ירידה מתמדת באחוז המצביעים בבחירות לרשויות המקומיות בכלל ?ומדוע יש וריבוי הרשימות המקומיות הקטנות המתבססות על אישים ולא על חזון עבור העיר בהתאם למאפייניה.

ועד אז, בתקווה לבחירות מוצלחות ובחירת הטוב והמתאים ביותר לראשי עיריות ומעצות מקומיות, כי זה יהיה טוב לכולנו התושבים.

"העזה ורומנטיקה בשאיפה ובמחשבה, וריאליזים גמור בהגשמה"
יוסף שפרינצק, ועידת היסוד של מפא"י 6-7.1.1930

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2015

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי