נילחם בריכוזיות, נחזיר הכוח לעובדים

Thank you for rating this article.

בשנים האחרונות עמדה ההסתדרות מהצד בזמן ששוק העבודה בישראל הפך לג'ונגל נצלני ומבזה. ההסתדרות מעדיפה לסגור עסקות עם נציגי הממשלה ועם בעלי ההון ונציגיהם מאשר למלא את שליחותה. אין יעד פוליטי ראוי יותר מאשר ההסתדרות.

יצאנו לדרך הארוכה בסיומה נחזיר את ההסתדרות לידיים של האדם העובד. אני מציג בפניכם את האני מאמין שלי:

תפקידה הבסיסי ביותר של ההסתדרות הוא לדאוג לזכויות האדם העובד. פשוט, אבל חשוב מאין כמותו. להסתדרות יש את הכלים לכך: היא מאגדת לא פחות מ-600 אלף עובדים, מכל התחומים במשק כמעט. כל ישראלי תשיעי חבר בהסתדרות. זה כח עצום. ובכל זאת, משהו יסודי בהסתדרות לא עובד.

בשנים האחרונות עמדה ההסתדרות מהצד בזמן ששוק העבודה בישראל הפך לג'ונגל נצלני ומבזה. לו ההסתדרות הייתה ממלאת את ייעודה לא היינו זקוקים למחאה החברתית, מפני שזכויותיו של מעמד הביניים העובד היו נשמרות. שורשי מצוקת מעמד הביניים הישראלי מצויים בשוק העבודה: בשכר הנשחק, בביטחון התעסוקתי שנעלם, בזכויות שמקוצצות. ישראלים עובדים יותר, מרוויחים פחות, ומשלמים על שירותים שפעם ניתנו בחינם או במחיר סמלי. ההסתדרות הופקדה על שמירת הזכויות שלנו, ונכשלה. כך לא ניתן להתקיים בכבוד, כך לא ניתן להקים כאן משפחה, כך לא ניתן להגשים חלומות.

בנושאים רבים במשק קולה של ההסתדרות אינו נשמע. ההסתדרות מעדיפה לסגור עסקות עם נציגי הממשלה ועם בעלי ההון ונציגיהם מאשר למלא את שליחותה. להסתדרות הכוח לעמוד מול התאגידים הגדולים, מול בעלי ההון ומול בעלי בריתם בממשלה - אבל חברי הסתדרות רבים מרגישים שהם מופקרים לבדם. תשאלו את העובדים הסוציאליים, שהעניקו להסתדרות את המנדט לדון בשמם, ואז מצאו אותה נאבקת נגדם בבית הדין לעבודה.

יותר ויותר עובדים מאבדים את אמונם בהסתדרות. רבים מאמינים שהם יוכלו להיאבק על זכויותיהם טוב יותר לבדם. זו טעות וזה לא מוסרי. ההסתדרות היא מהמוסדות שהקימו את המדינה, והיא גם מסוגלת לתקן אותה היום. אבל לשם כך, עלינו להחזיר את ההסתדרות למעמדה כנציגת העובד הישראלי. עלינו ליצור הסתדרות שלא מפקירה ועדי עובדים בשטח, אלא מהווה משקל נגד להפרטה, לניצול, ולמדיניות האנטי-חברתית של משרד האוצר. העם רוצה צדק חברתי, וההסתדרות צריכה לייצג את העם.

לכן החלטתי לרוץ לראשות ההסתדרות בבחירות הקרובות. אני רואה בריצה לראשות הסתדרות המשך לפעילותי הפרלמנטרית, והזדמנות אמיתית להשפיע על דמותה של מדינת ישראל ברגע הקריטי הזה. אין יעד פוליטי ראוי יותר מאשר ההסתדרות.

אני רץ בשם ציבור גדול של עובדים ואזרחים שרוצים לעשות שינוי חברתי. יחד נחזיר את ההסתדרות למעמדה כארגון החברתי-כלכלי החשוב בחברה הישראלית. יחד נילחם בריכוזיות ונחזיר את העוצמה לכל עובד ועובדת. אני רואה בבחירות האלה מבחן כוח ראשון לשינוי שחל בישראל בקיץ האחרון וביחד נצלח את מבחן הכוח הזה.

עבורי, צדק חברתי זה לא רק סיסמה. זו תוכנית עבודה. בכוונתי לשתף פעולה עם קבוצות ואישים מכל המפלגות ומכל הוועדים, ועם כל מי שהנושא יקר ללבו, על-מנת להפוך את ההסתדרות לארגון המרכזי בהגנה על זכויות חברתיות בישראל. מבחינתי זוהי תחילת הדרך ואני מזמין אתכם ואתכן להמשיך את הדיון במסגרות משותפות דרך האינטרנט ובקבוצות דיון. המחאה החברתית ששטפה את רחובות ישראל צריכה גם לטלטל את ההסתדרות.

המאמר המקורי והמלא, התפרסום באתר NEWS1 - בקרו באתר האינטרנט הרשמי של איתן כבל.

"גרעון מינימלי ... לא צריך להיות יעד כלכלי. היעדים הכלכליים הם צמיחה, צמצום פערים והורדת היקף האבטלה"
ד"ר אסתר אלכסנדר

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014 B

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי