המפה הפוליטית: האם ייתכנו שינויים?

Thank you for rating this article.

יש הסבורים כי 2012 תהיה שנת בחירות וכי בנימין נתניהו ואביגדור ליברמן הגיעו לסיכום כזה. לכאורה, אין זה מפליא. נתניהו חושב, במידה רבה של צדק, כי מעמדו בציבור יקנה למפלגתו תמיכה רבה. גם ליברמן מוכן להסתכן במהלך כזה.

למשוואה נכנסות גם התאיידותה האיטית של קדימה ויציבותה הנוכחית של מפלגת העבודה. לכאורה אין אלטרנטיבה רצינית לשלטון הקיים. מטבע הלשון הרווח מניח שבקרב העם נושבת תמיכה בימין; תמיכה שמתעצמת והולכת גם מסיבות דמוגרפיות וגם מנימוקים מדיניים-ביטחוניים. אני מפקפק בקביעה הגורפת הזו. לו הליכוד היה הולך לבחירות עם יריב לוין, אלקין או פייגלין בראש, הוא היה נוחל תבוסה גדולה. התמיכה בהמשך עידוד ההתנחלויות, בשותפות עם הדתיים ובחקיקה הבעייתית מבחינה דמוקרטית - עומדת על בלימה.

נתניהו מצליח כי הוא מנסה לכוון לעבר המרכז, כי הכריז שהוא מוכן להסדר מדיני סביר וכי אמר שהוא נאמן לעקרונות הדמוקרטיה הישראלית. מכאן שתוצאות הבחירות לכנסת תלויות באופי רשימת הליכוד, במידת "מתינותה" היחסית וביכולתה לשמר את תמיכת הימין והימין-מרכז. אם בנימין נתניהו יצרף את ברק לרשימת הליכוד, הוא יזכה לביקורת במפלגתו אבל ינצל מהלך זה להתמרכזות יחסית.

אישית, איני חושב שהליכוד, עם נתניהו או בלעדיו, הוא מפלגת ימין-מרכז. נתניהו במשנתו המדינית, בנושאי שלטון החוק ובתפיסתו הכלכלית הבסיסית הוא איש ימין לכל דבר, אבל הוא התמקם באורח שונה בחוגים שונים של הציבור.

המחאה החברתית כאילו חלפה לידנו ועוד מעט נחוש כי היא לא היתה אלא פטה מורגנה. אבל אי אפשר לשכוח שמאות אלפים ייחלו להצלחתה והזדהו עימה. פוטנציאל המחאה האמיתית אינו שייך לימין ואינו מתקרב לשורותיו. הרבים שמשוועים לשינוי כלכלי-חברתי רוצים גם בשינוי שיטת הממשל וגם בשינוי האווירה ביחס למיעוטים, כולל ערבים.

הסיכוי לאלטרנטיבה אינו תלוי בהכרח רק במפלגות הקיימות. הוא תלוי גם בהן וגם בתנועות חדשות שיקרמו עור וגידים כשהן מאיימות למשוך בוחרים ממפלגות המרכז-שמאל. אבל יש להן פוטנציאל תמיכה בקרב גרעינים ימניים, לרבות צעירים שמצביעים פעם ראשונה או שנייה. בקרב שכבת הצעירים מצויים רבים שאינם נוטלים חלק בתהליך הבחירות. אלטרנטיבה חדשנית וקוסמת עשויה לצוד את ליבם. איני חושב שיהיה בכוחו של גוש המרכז-שמאל ליצור גוש חוסם לממשלה ימנית רגרסיבית, ובעיניי - מסוכנת. איני מדבר על ממשלה שונה בתכלית, שהרי אין זה ריאלי ואיני נותן את ידי לאשליה עצמית. אבל שותפות של נתניהו עם גורמים כמפלגת העבודה, קדימה ומפלגות חדשות בעלות סיכוי להפתיע - יכולה להביא לממשלה משוחררת מלחצי קיצונים, שאינם מיטיבים עם מדינת ישראל.

"במרכזה של ההיסטוריה העברית עומד דבר הגשמת הציונות במלוא היקפה ותוכנה ... במרכזה של ההיסטוריה האנושית עומד דבר הגשמת הסוציאליזם במלוא היקפו ותוכנו"
ברל כצנלסון

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2015

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי