המלצות הצוות המדיני בטחוני לקראת גיבוש מצע המפלגה בעניינים המדינים בטחונים

Thank you for rating this article.

לכבוד יו"ר המפלגה אבי גבאי ומזכ"ל המפלגה עו"ד ערן חרמוני.

הנדון: המלצות הצוות המדיני בטחוני לקראת גיבוש מצע המפלגה בעניינים המדינים בטחונים

הצוות בראשות עו"ד יובל מור- מוסלי ואשר מונה 12 חברים, גיבש את עמדתו לאחר שקיים מספר ישיבות אליהן הוזמנו יו"ר המפלגה - חה"כ איתן כבל והאלוף במילואים יום טוב סמיה. מרבית חברי הצוות מודעים ואף בקיאים היטב בתוכניות של חה'כ עומר בר לב וחה"כ חיליק בר.

כל הנאמר במסמך זה הינו על דעת מרבית חברי הצוות.

מסמך זה יחולק לשניים ראשית נדון בענייני הביטחון השוטף ולאחר מכן נשטח את המלצתנו המדינית.

התחום הבטחוני

- למעשה מפלגת העבודה חרטה על דגלה מיום היווסדה וע"פ משנת מייסדיה את עקרון העל של הביטחון כאשר ע"פ משנתה הסדרים מדינים יבטיחו את ביטחונה של ישראל בצורה המיטבית - אלא שבהעדר ביטחון לא יכון שלום ולאחר שנים רבות של קיבעון מחשבתי בתחום המדיני - אנו סבורים שיהיה על המפלגה להתנתק בשלב זה מחזון שתי המדינות - כאשר בעת הזו האתגרים הביטחוניים הם שעומדים על הפרק ועל קברניטי המפלגה להוביל קו בטחוני נחוש ותקיף - ראשית משום שכך נכון ערכית ולאומית לפעול ושנית עמידה תקיפה על עקרונות הביטחון יש בכוחה בכדי להשיב את ביטחון הציבור במפלגה - אימון שהתערער קשות מזה שנים רבות.

לפיכך - הצוות סבור שבענייני ביטחון לא נתפשר לא על אזורי ביטחון שעלינו לשמור בידינו בכל הסדר עתידי - וכן נפעל ביד חזקה כנגד מי שינסה לפגוע בישראל ולא נהסס להשתמש באמצעים העומדים לרשותנו כדי לסכל כל איום על המדינה.

אנו רואים בחומרה כל ניסיון של איראן וחיזבאלה להשתקע בסוריה ולהוות איום ממשי עלינו מצפון.

ממשלה בראשתנו תפעל בכל המישורים כדי למנוע איום מהותי זה..בנוסף ישראל לא תבליג על כל ירי או ניסיון חדירה לתוכנו מתוך השטח הסורי כאשר היא רואה בסוריה את האחראית לכך, זאת מעבר ליד הקשה שתופעל נגד מי שיבצע את הפעולה נגד ישראל.

ישראל תעמוד על המשמר אף כנגד התחמשות חיזבאללה בנשק שובר שיוויון ולא תאפשר זאת. במידה והחיזבאלה יכנס להרפתקה נוספת נגד ישראל, הרי שישראל תחתור להכרעה ברורה ומהירה שתמנע סבל ממושך מאזרחי המדינה.

בנושא האיראני ישראל לא תסכים לעולם כי איראן תתחמש בנשק גרעיני ואנו נשמור לעצמנו את כל דרכי הפעולה שעומדים לרשותנו על מנת למנוע זאת.

ישראל תפעל בנחישות נגד כל פעילות ו/או התארגנות טרור שתצא מיו"ש ותפעל לסיכולן מבעוד מועד תוך חתירה לאבחנה בין מרבית האוכלוסיה הפלסטינית שלא מעורבת לבין גורמי הטרור.

ישראל לא תשלים עם ירי מעזה או ניסיונות פיגוע מהשטח שבו החמאס ריבון כאשר הסלמה אפשרית ברצועה תביא את ישראל לפעולה קרקעית מסיבית נגד החמאס שתכליתה הכרעה ברורה עד כדי מיטוט שלטון החמאס - דבר שיתרום לביטחון וכן יפתח אופציות מדיניות חדשות להסדר עם הרשות הפלשתינית - הסדר שבין היתר נמנע בשל הפיצול בישויות הפלשתינאיות ובשל "אימת" החמאס בנושא המדיני על הרשות. למותר לציין כי אין בכוונתנו לשלוט בעזה מחדש לאורך ימים - וצה"ל יעזוב את הרצועה תוך פרק זמן סביר לאחר השלמת המשימה והעברת האחריות הבטחונית לרשות הפלשתינאית. עוד יואר כי הגם שלישראל אין כל אחריות לנעשה בעזה - הרי שהאינטרס הבטחוני שלנו מחייב כי נפעל למניעת משבר הומניטרי ברצועה טרם שיגיע למפתננו.

בנושא המדיני

ישראל תחתור להגעה להסכמי שלום עם כל מדינות ערב בחסות הציר הסוני המתון של מצרים, ירדן וסעודיה.

יחד עם זאת לנוכח המצב בסוריה - ישראל לא תסכים לרדת מהגולן כאשר הסדר עתידי עם הסורים יתבסס על חכירת הרמה ושיתוף פעולה כלכלי נרחב בין הארצות.

ישראל תחתור לסיים את סכסוכי הגבול הקיימים עם לבנון ככל שיבשילו התנאים לכך.

בנושא הפלשתינאי ישראל מאמינה ביעד האסטרטגי של שתי מדינות לשני העמים - באופן שתישמר זהותנו כמדינה יהודית -דמוקרטית.

יחד עם זאת לנוכח הפיצול בין עזה ליו"ש - ובעיקר לנוכח המשך ההסתה ברשות הפלשתינאית כנגד ישראל ואי השלמתם עם קיומנו כמדינה יהודית דמוקרטית וויתור מצידם על זכות השיבה, הרי שבעת הזו - שאיננה מוגבלת בזמן - ישראל תפעל לשימור המצב בשטח באופן שלא יסכל בעתיד את היווצרות המדינה הפלסטינית וכן ישפר את מעמדה המדיני של ישראל בקרב אומות העולם. אין הדבר סותר את חזוננו לשלום אלא משלים חזון זה לנוכח המציאות אולם יודגש כי באם ימצא פרטנר הולם בצד הפלשתינאי שיהיה מוכן לבצע צעדים בוני אימון וויתורים על עקרונות לאומים פלשתינאים אשר מנעו עד הלום הסדר, נפעל לחידוש מיידי של המשא ומתן שכן דרך המשא ומתן היא לעולם עדיפה.

לשם יישום האמור לעיל ישראל תפעל להיפרדות אזרחית מהפלשתינאים תוך השארת צה"ל בכל השטח שבו הוא מצוי כעת עם מתן חופש פעולה מלא לפעול כנגד גורמי הטרור בערים הפלשתינאיות. ישראל לא תפנה לעולם את גושי ההתיישבות הגדולים בהם אריאל - בית"ר עילית - גוש עציון מעלה אדומים ובקעת הירדן שהיא לעולם תהא גבול הביטחון של ישראל.

במקביל יחוקק חוק פינוי מרצון לישובים שמחוץ לגושים - וכן מפלגת העבודה תפעל להכלת החוק הישראלי על גושי ההתיישבות לעיל.

במסגרת ההפרדה לא תותר תוספת בניה בישובים שמחוץ לגושים למעט מסיבות הומניטריות וחריגות ומנגד יעובו גושי הישובים דנא.

בנסיבות המתוארות לעיל לא מצא הצוות לנכון לגעת בסוגיה הרגישה של ירושלים ומעמדה יוסדר בבוא העת במשא ומתן עם הצדדים ואולם יוער כי בכל הסדר עתידי - ובצריך עיון אף במהלך חד צדדי של ההיפרדות על ידינו - השכונות הפלשתינאיות במזרח העיר לא יהיו חלק מירושלים בירת ישראל.

אנו תקווה שמסמך זה יהווה עזר לקברניטי המפלגה בבואם לקבוע את מצענו העתידי באופן שיותאם למציאות וישקף את ערכינו הלאומיים - בטחונים והמדיניים.

חג שמח.

יובל מור-מוסלי, ד"ר יצחק דגני, מאשה שינדורף, דודו סמיה, אשר גו לדשלגר, יוסי גלר, אלי רקח, צביקה מילר, רוחלה, פרחאן, מולי אורן, מלכה קליין

"האלימות היא כרסום יסוד הדמוקרטיה הישראלית. יש לגנות אותה להוקיע אותה לבודד אותה. זו לא דרכה של מדינת ישראל. בדמוקרטיה יכולות להיות מחלוקות אך הכרעה תהיה בבחירות דמוקרטיות ..."
יצחק רבין, נאומו האחרון 4 בנובמבר 1995

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי