הבמה הרעיונית של מפלגת העבודה

הרצוג חייב להצטרף לממשלה

Thank you for rating this article.

יסלח לי יצחק בוז'י הרצוג, אבל בעת הזאת בעל הברית שלו הוא בנימין נתניהו. הוא ולא אחר. אף על פי שהכריז בלשון רפה בליל ההכרזה על הפסקת האש, כי הוא רואה את עצמו ראש ממשלה אחרי בחירות, הצעד המנהיגותי והאחראי שלו יהיה להצטרף לממשלת נתניהו — במקוםהבית היהודי.

אין מחסור במבקרים נחושים, מהירי חימה ומחרחרי מלחמה פוליטית מימין, שלגבי דידם נתניהו לא הכה די בחמאס, לא הפציץ די, לא ניווט את החודשים האחרונים לכיוון ריסוק מוחלט של עזה, או היה מתון מדי וניהל משא ומתן תחת אש. משמאל, ובמידה רבה לבדו, עומד הרצוג.

הרצוג נוטה לדבר בסיסמאות. אלה אינן הופכות אותו למנהיג. לפני ימים אחדים, למשל, אמר בערוץ 2: "הייתי מנחית מכות על חמאס כאילו אין משא ומתן עם אבו מאזן, ומדבר עם אבו מאזן כאילו אין מכות על חמאס". ההצטעצעות הלשונית הזאת העידה לא רק על העדפה של ביטוי קליט על תוכן ממשי, אלא גם על אי הבנה מסוימת של האמירה החשובה של דוד בן גוריון בשנות מלחמת העולם השנייה: "עלינו לעזור לצבא [הבריטי] כאילו לא היה ספר לבן, ועלינו להילחם בספר הלבן כאילו לא היתה מלחמה".

אילו היה הרצוג אומר, שיש להילחם בגילויי הגזענות, שנאת האחר והקיטוב בתוך החברה הישראלית כאילו אין מלחמה בעזה, ניחא. אבל הפארפרזה שלו החטיאה את המטרה פעמיים — כי מי שצריך להילחם בישראל כאילו אין חמאס ולהילחם בחמאס כאילו אין ישראל הוא אבו מאזן, או תומכי הרשות הפלסטינית בקרב תושבי רצועת עזה. אבל הרצוג ממילא איננו היועץ של אבו מאזן. זהו עוד ביטוי לניסיונו להיראות גם קשוח וגם רודף שלום בעת ובעונה אחת.

והנה, הוכרזה הפסקת אש. בשבוע האחרון ללחימה זיהה הרצוג סוף סוף את חשיבות תמיכתו האישית בקיבוצי הדרום, אשר היסטורית ומעשית קשורים לבית הפוליטי שלו. עכשיו זמנו לעשות מעשה.

אל לו להסס ולחכות, אל לו להסתבך במענה לגינויים מהמחנה שלו על אי־שמאליות מספקת שלו בעת הלחימה. על הרצוג לפעול לכניסה לממשלה. מובן שעל נתניהו עצמו להבין, כי האינטרס הישראלי המובהק בעת הזאת הוא ממשלה רחבה בשיתוף מפלגת העבודה.

בחירות כעת לא יביאו למהפך התודעתי, המדיני וההיסטורי שמדינת ישראל זקוקה לו כדי לשרוד כדמוקרטיה פלורליסטית לצד שכניה הפלסטינים. לעומת זאת, ממשלה בשיתוף העבודה תתרום ליציבות בישראל ותמנע הידרדרות והקצנה. החסרונות של הרצוג כיום הם גם יתרונותיו. העובדה שתמך בנתניהו במקביל לתמיכה בחיזוק אבו מאזן ובלגיטימיות שלו בעת הלחימה מאפשרת לו לכהן בממשלה.

המשמעות של הקמת ממשלה קיצונית וימנית יותר מזאת של נתניהו אחרי הבחירות תהיה התמוטטות הדמוקרטיה בישראל. ישראלים רבים מבינים זאת. על הרצוג, אם להשתמש בהקבלה שלו עצמו, לפעול לכניסה לממשלה כאילו אין שמאל, ולהיפך.

============================================

הטור המלא באתר עיתון הארץ.

"ביטחוננו תלוי בשלום בין יהודים לערבים בארץ ישראל ובינינו לבין מדינות ערב ... ולשם כך מוצדק לשלם מחיר כבד"
ברל כצנלסון, 1938

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי

הבהרה: זהו אינו אתר רשמי של מפלגת-העבודה | דוא"ל Info@labor.org.il | הצהרת נגישות | תנאי שימוש