הבמה הרעיונית של מפלגת העבודה

שנה לבחירתי לראשות העבודה - סיכום שנה

Thank you for rating this article.

ביום שישי מלאה שנה לבחירת ח"כ שלי יחימוביץ' ליו"ר מפלגת העבודה. זו היתה שנה של מהפך במעמדה של מפלגת העבודה בציבור בישראל. בתהליך שיקום עקבי ונמרץ הפכה המפלגה לשנייה בגודלה. יחימוביץ' והעבודה הפכו לאלטרנטיבה השלטונית היחידה לרה"מ בנימין נתניהו ולליכוד, עם מובהקות גבוהה ומכוונת של סדר יום לאומי כלכלי וחברתי חד ומבודל.

בימים אלו מסיימת יחימוביץ' עבודה יסודית על תקציב חלופי לישראל - תוכנית כלכלית-חברתית סוציאל דמוקרטית, חלופה למדיניות נתניהו, המאופיינת בהתפוררות של המרקם החברתי, בהעמקה חדה של אי השוויון, בשחיקה קשה של מעמד הביניים, בשחיקת שכר, בהתייקרות חדה של בריאות, דיור, דלק ומזון, וכעת גם בהתרסקות הסקטור הפרטי הממונף שהתנהל בלא כל איזונים ובלמים וכל חסכונות הציבור מושקעים בו. התוכנית תציג פתרונות ישימים.

רוב מובהק בציבור מגדיר את המצב הכלכלי- חברתי כעניין המרכזי העומד להכרעה, ומפלגת העבודה בהנהגת יחימוביץ' תמשיך להציג סדר יום זה כמשימה לאומית ראשונה, לצד סדר יום מדיני  בטחוני ואזרחי.

כמה נקודות ציון בפעילותה של יחימוביץ' כמנהיגת העבודה בשנה שחלפה:

103 מטות מתנדבים הוקמו (וממשיכים לקום) ברחבי הארץ. המטות עוסקים בפעילות אידיאולוגית וארגונית, פועלים לצד הסניפים הותיקים, מגייסים ומפעילים מתנדבים, מקיימים קבוצות דיון וכנסים, ובראש ובראשונה מהווים תשתית ארגונית חינמית עתירת אנרגיה לבחירות ב–2013. מאות כנסים אידיאולוגיים התקיימו ברחבי הארץ, הועדות (מדינית-בטחונית, כלכלית-חברתית, דמוקרטית-אזרחית, חינוכית וסביבתית) מתכנסות בתדירות גבוהה, וחוגים חדשים הוקמו. גם יחימוביץ' עצמה השתפה בשנה זאת בכמאתיים מפגשים, חוגי בית, הרצאות וכנסים מול קהל בכל רחבי הארץ.


ועידה רעננה. לפני שבוע נבחרה בהליך דמוקרטי בקלפיות בכל רחבי הארץ ועידה חדשה למפלגת העבודה. היא תהיה ועידה שונה מקודמתה: 40% מהמקומות שוריינו בה לנשים ו – 20% לצעירים, אך בפועל יהיה מספר הצעירים גדול בהרבה בשל השתתפות ערה שלהם בבחירות, והם יאיישו את ספסלי הועידה לצד הותיקים.  15% שוריינו לגמלאים. בעבר אופיינו הבחירות למוסדות במיעוט מועמדים או בסגירת הסכמות מקומיות ולמעשה לא התקיימו בחירות ברבים מהסניפים. הפעם עודדה יחימוביץ' באופן פעיל הגשת מועמדויות כדי לכפות בחירות, והתקיים קמפיין פנים מפלגתי תוסס, שבו התמודדו 6000 מועמדים על 1200 מקומות בועידה. מפלגת העבודה מגיעה לפריימריס לח"כים ולבחירות כשהיא משאירה מאחוריה את העיסוקים הפנים-מפלגתיים.

צעירים. בפעם הראשונה זה שנים רבות משמשת העבודה מוקד משיכה לצעירים, והם בולטים בנוכחותם הגבוהה בכל סוגי הפעילות, ומתנדבים באלפיהם. יו"רים של אגודות סטודנטים וסיו"ר התאחדות סטודנטים מטעם מפלגת העבודה נבחרו באוניברסיטאות ובמכללות, בהן תל אביב, ירושלים ותל חי, מספר חסר תקדים של עשרה תאי סטודנטים של העבודה פועל כעת בפרופיל גבוה בכל המוסדות האקדמיים, והם לוקחים חלק במשמרת הצעירה בראשות מיכל בירן (דוקטורנטית באונ' ת"א, חוקרת פנסיה ובעבר העוזרת הפרלמנטרית של יחימוביץ'). המשמרת מקיימת פעילות ענפה, ומפגינה אקטיביזם חברתי בהגנה על זכויות עובדי קבלן, במערכה על חיזוק הדמוקרטיה וחופש העיתונות, במאבק נגד ייצוא הגז ועוד. בחודש מאי התקיימו בחירות ליושבי ראש סניפי המשמרת ברחבי הארץ, נבחרו 70 יו"רים מקומיים והם ישמשו גם צירי ועידה מתוקף תפקידם.

• התעצמות בציבור: מפלגת העבודה מתחזקת בשיטתיות בסקרים, מובילה בגוש בלא מתחרים והיא המפלגה השנייה בגודלה אחרי הליכוד, תוך שהיא מצמצמת פערים. מחקרי עומק שעושה העבודה מצביעים על פוטנציאל של 5 מנדטים בקרב מצביעי ליכוד המגדירים עצמם "חברתיים", ועל פופולאריות גבוהה של יחימוביץ' גם בקרב ציבורים שבעבר היו עוינים למפלגת העבודה.

ארגון מחדש של המפלגה עצמה ושל שתי החברות הבנות שלה (קרן ברל כצנלסון שיעודה חינוך לערכי תנועת העבודה, ובתי ארלוזורוב, חברת הנכסים של המפלגה). דירקטורים עתירי כישורים מונו לשני הדירקטוריונים, ויחימוביץ' החליטה כי כל הדירקטורים והיו"רים יכהנו בהתנדבות ובלא שכר, כדי שהכהונה תחדל מלשמש כלי לחלוקת הטבות פוליטיות.
ליו"ר דירקטוריון הקרן נבחר פסח האוספטר, מזכ"ל תנועת דרור ישראל, ולמנכ"ל הקרן מונה אלי שחף, מנכ"ל פזקר לשעבר וחתן פרס התעשייה. איש העסקים אבנר סטפק ממשיך בכהונתו כיו"ר בתי ארלוזורוב, ויחימוביץ' הרחיבה את סמכויותיו ומינתה אותו גם ליו"ר ועדת הכספים של המפלגה האמון על הניהול הכספי (גם בהתנדבות). כמזכ"ל המפלגה מוסיף לכהן חיליק בר, המשמש גם חבר מועצת העיר והנהלת העיר ירושלים ומחזיק תיק התיירות וקשרי החוץ בעירייה. כראש המטה האישי של יחימוביץ' במפלגה מכהן (בהתנדבות) יזם ההייטק עופר קורנפלד, שגם היה ראש מטה הפריימריס שלה.

מפלגת העבודה העבירה את פעילותה למשרדים צנועים בשכונת יד אליהו, צמצמה הוצאות, פועלת בהצלחה רבה לפי תוכנית הבראה קפדנית, עם הוצאות נמוכות מההכנסות, ובסוף 2014 (בהערכה מחמירה) תגיע לאיזון תקציבי. כעת עומדים חובותיה על 30 מלש"ח, כאשר בשיאם עמדו על 129 מלש"ח. דו"ח מבקר המדינה על פעילויותיה הכספיות של המפלגה השנה יהיה דו"ח חיובי.

יחימוביץ' חידשה את פעילותה של ועדת החוקה של המפלגה, הקובעת ומסדירה משפטית וחוקתית את החיים הפוליטיים הפנימיים. היא מינתה את שר המשפטים לשעבר פרופ' דוד ליבאי ליו"ר הועדה, ומינויו, יחד עם מינויים של שורה של עורכי דין חברי מפלגה כחברי הועדה -  אושר פה אחד בועידת המפלגה. פרופ' ליבאי משמש גם כנשיא הועידה ומנהל אותה כשהיא מתכנסת. בראש המוסד לברור עתירות ממשיך לכהן עו"ד אמנון זכרוני. ליבאי וזכרוני מכהנים בהתנדבות.

• אינטרנט: המפלגה עברה תהליך רישות אינטרנטי יסודי, הן בהיבט הפנים ארגוני והן בנגישות לציבור. הבחירות הפנימיות, הועידה האידיאולוגית, ההתפקדות, כל אלה ואחרים מתבצעים באמצעות האינטרנט. גם הנושאים העולים להצבעה בועידות מתפרסמים מבעוד מועד ובשקיפות באתר המפלגה. ובעמוד הפייסבוק שלה.

• יחימוביץ' עצמה ממשיכה להרחיב את פעילותה האישית ברשת, ורואה בה מכשיר חשוב להעצמת כוחה של המפלגה. אתר האינטרנט של יחימוביץ' הוא האתר הפופולארי ביותר מבין האתרים של הפוליטיקאים, עמוד הפייסבוק שלה מונה יותר מ – 30,000 אוהדים, הניוזלטר שהיא כותבת בעצמה מגיע ל27,000 ממוענים אמיתיים שביקשו באורח פעיל להיות ברשימה, וכ – 500 מתנדבים המכנים עצמם "סיירת הפייסבוק של שלי" פעילים ברשת, מתקשרים עצמאית זה עם זה, ומהווים בסיס תמיכה. בראש צוות מתנדבי האינטרנט עומד (בהתנדבות) עמיחי סרגובי, כלכלן במקצועו.

• באוגוסט היתה יחימוביץ' האישיות הפוליטית הישראלית הראשונה שנפגשה בארמון האליזה עם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד אחרי בחירתו. במהלך השנה קיימה עשרות פגישות מדיניות עם בעלי תפקידים וביניהם שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, שר החוץ האוסטרלי, בוב קאר, נציג הקוורטט למזה"ת וראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר, שר החוץ הבריטי לשעבר, דייויד מיליבנד, נשיא הפרלמנט האירופי, מרטין שולץ, נשיא גרמניה, יואכים גאוק ועוד, והיא מקיימת פגישות תכופות עם השגרירים הזרים בישראל - שגריר ארה"ב דן שפירו, שגריר בריטניה, מתיו גולד ורבים אחרים. מפגשים אלה עוסקים בסוגיות כלכליות ומדיניות, ויחימוביץ' גם מבקשת בהן את תמיכת הקהיליה הבינלאומית בהחרפת הסנקציות על איראן, במטרה להביא לסיום ההתגרענות האיראנית בלא עימות צבאי. היא גם מקיימת מפגשי עדכון עם ראשי זרועות הבטחון בעבר ובהווה.

• כנסת: במאי הובילה יחימוביץ' יחד עם כל חברי סיעתה הצעת חוק לפיזור הכנסת ולהקדמת הבחירות, העבודה היתה מוכנה לבחירות ורצתה בהן, אך הצטרפות קדימה לקואליציה מנעה את המהלך. יחימוביץ' כיהנה פורמאלית כיו"ר אופוזיציה 9 שבועות, אך גם כיום נתפסת בציבור כיו"ר האופוזיציה. היא המשיכה במקביל להיות מחוקקת פעילה ואפקטיבית, במושב האחרון עברו בקריאה שנייה ושלישית 3 חוקים שלה ונכנסו לספר החוקים. היא חוקקה עד כה 42 חוקים, מספר שיא לחבר כנסת. בראש סיעת העבודה בכנסת עומד השר לשעבר ח"כ יצחק הרצוג. חרף העובדה שמדובר בסיעה קטנה, בוודאי ביחס לכוחה של המפלגה בציבור (שמונה ח"כים) שומרת הסיעה בראשות הרצוג על נוכחות ובולטות גבוהות במליאה ובועדות, ופועלת באופן מתואם והרמוני.

--------------------------------------------------------

הסקירה התפרסמה באתר של יושבת ראש מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ'.

"על מקורה של המסורת וההיסטוריה הלאומית כבסיס לדור הנוכחי לבנות, לשנות ולתקן. נזכור את נפילת העם היהודי ובית מקדשו פעמיים, פעם שניה בגלל שנאת חינם. נזכור - נשנה - נתקן"
ברל כצנלסון, "דבר" 1934

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי

הבהרה: זהו אינו אתר רשמי של מפלגת-העבודה | דוא"ל Info@labor.org.il | הצהרת נגישות | תנאי שימוש