שיפור הקשר עם הציבור

Thank you for rating this article.

נעים מאוד, נא להכיר – המשרד לשיפור הקשר עם הציבור. שמעתם עליו? הכרתם אותו ? הרגשתם שהקשר השתפר, נעשה אדיב יותר, מזמין יותר?  אני עד לפני שבוע וחצי בכלל לא ידעתי שיש משרד לשיפור הקשר עם הציבור. בראש המשרד, אגב, עומד לו שר. כן כן, שר אמיתי, כזה עם חליפה, לשכה ומזכירה. יש לו גם מכונית שרד ואבטחה ותקציב משרדי. שר עם פלומבה, אז מה אם בהגדרה שלו הוא שר בלי תיק. בכלל, כל המשרד הזה הוא סטארט-אפ, המצאה חדשה של ממשלת נתניהו. הממשלה ה-32 אמנם סיימה את תפקידה, אך עם בחירתו של נתניהו להרכיב את הממשלה ה-33, סיכוי גדול שההמצאה הנ"ל תקרום עור וגידים גם בה.

מהו שורש יצירת המשרד המוזר הזה? בישראל, כידוע, קשה למשול. על ראש הממשלה העתידי מוטל להרכיב את הממשלה. על מנת לעשות זאת הוא זקוק לקואליציה. בישראל, קואליציה הייתה מאז ומתמיד מורכבת ממספר מפלגות אשר רוצות תמורה להצטרפותן ולתמיכתן בממשלה. התמורה מגולמת בכספים וכוח. כספים הם סעיפים שיוכנסו לתקציב המדינה וכוח הוא תפקידי מפתח, משרות שר וכדומה. בשנת 2009 הקים נתניהו קואליציה עם 6 סיעות. משום כך אולץ, או אולי יש לומר נכנע לסחטנות, לחלק תפקידי מפתח רבים לכלל הסיעות. נתניהו, שהרגיש כנראה בצורך לרצות עוד כל מיני אישים בליכוד ומחוצה לו, החליט על הקמתם של כל מיני משרדי ממשלה שונים ומשונים תוך שהוא יוצר סמכויות ותחומי אחריות יש מאין. כך קמו להם משרדים כמו המשרד להגנת העורף, המשרד לענייני גימלאים, המשרד לענייני מודיעין, המשרד לשיתוף פעולה אזורי וכמובן איך אפשר בלי – 3 משרדים של שרים בלי תיק.

מרבית המשרדים החדשים אוישו על ידי חברי כנסת מסיעת הליכוד וזאת על אף שבסיעת הליכוד נשארו משרדי מפתח רבים:  משרדי החינוך, האוצר, הגנת הסביבה, התקשורת, התחבורה והבריאות. כך נבנתה לה הממשלה הגדולה ביותר בתולדותיה של מדינת ישראל – בשיאה מנתה 30 שרים ו – 9 סגני שרים. את מימונה שילמנו אנחנו.

ונחזור לאותו משרד לשיפור הקשר עם הציבור. מי שמונה לעמוד בראשו היה חה"כ מיכאל איתן, אדם ערכי והגון, אשר נראה כי באמת ובתמים האמין כי יוכל לבצע רפורמה כלשהי בתחום הקשר עם הציבור. משנכנס לתפקיד אלו המטרות שהציב: הקמת היחידה לשיפור השירות לציבור, פיתוח מדד השירות הממשלתי, בניית קטלוג השירות הממשלתי ומוקד טלפוני ממשלתי מרכזי, שיתוף הציבור בקבלת החלטות ובפרויקטים ממשלתיים, הגברת השקיפות והאחריות של הממשלה, ייזום הקמת היחידה לחופש המידע במשרד המשפטים, ייזום מטה התקשוב הלאומי במשרד האוצר, הגנה על הפרטיות: מאבק במאגר הביומטרי ועוד.

אין לי כל כוונה לבדוק האם כל יעד בוצע, אבל במילה אחת אפשר לומר שהאזרח הקטן, הרגיל, לא מרגיש כי הוא הפך לאזרח מחלקה ראשונה שזוכה לשירות מעל למצופה. נכון, הוקם אתר שיתוף (http://shituf.gov.il/) ונעשו כמה דברים ע"מ לשפר את הקשר עם הציבור, אבל בשורה התחתונה – רוב היוזמות נמצאות כרגע בהקמה, או הקפאה, ואני מטיל ספק אם גם הן תשפרנה את איכות חיינו. למען האמת וזו הנקודה העיקרית, אני מטיל ספק רב האם צריך עבור זה משרד שלם ושר על כל הכספים הנלווים לשם מימונם. השר איתן אמר בעצמו: "זה לא סוד שמינו אותי להיות שר ללא תיק בממשלה כי ראש הממשלה היה בטוח שאם יקים ממשלה רחבה היא תוכל לשרוד". עוד אמר "אני מודה שאני חושב שאין טעם ואין צורך להחזיק משרד ממשלתי לצורך שיפור השירות לאזרח. את כל הפעילויות שלי מול משרדי הממשלה יכול היה לבצע יועץ".

קח את דברי השר איתן ותכפילו ב5, ב-6, ב-7. חישבו מה אם כל אותם שרים משונים היה אומרים זאת והמשרדים על משרותיהם היו מתבטלים. את מאות מיליוני השקלים שמושקעים בשרים ללא תיק ובשאר המצאות משונות, אפשר היה להשקיע למשל בסל התרופות שהוא לא פארסה, לא בר חלוף ואין חשוב ממנו – זה למשל, ישפר בצורה הטובה ביותר את הקשר עם הציבור.

עד הפעם הבאה.