הבמה הרעיונית של מפלגת העבודה

נאבקת כדי שהכסף שלנו לא ישמש לקומבינות פוליטיות

Thank you for rating this article.

פרשת השחיתות הענקית שנחשפה אתמול לא הפתיעה אותי. כל מי שמכיר מקרוב את האופן שבו הממשלה מנהלת את הכסף של אזרחי ישראל לא יכול להיות מופתע גם מהמכוערות שבפרשות. יש כלל בסיסי שמוכיח את עצמו פעם אחר פעם: כשאין שקיפות, יש שחיתות.

בשנה האחרונה אני נאבקת בכל חזית אפשרית כדי שהכסף שלנו לא ישמש לקומבינות פוליטיות - בדיוק מהסוג שבו היו מעורבים לפי החשד בכירים ב"ישראל ביתנו". חשוב להבין: המצב שבו יותר מ-50 מיליארד שקל עוברים מדי שנה מתחת לשולחן, בעזרת המסלול המהיר והבלתי-מפוקח של ועדת הכספים, הוא פרצה קוראת לגנב.

חלק מהחשודים בפרשה היו אורחים של קבע - שלא לומר אורחים של כבוד - בישיבות ועדת הכספים. העובדה שהם מעורבים בסחיטת הקופה הציבורית לטובת הסקטור המצומצם שלהם או לטובתם האישית היא לא דבר חדש, למי שבחר לא לעצום עיניים.

קחו, למשל, את השקר הציני שנקרא "מענק הקפאה". כל שנה מאז 2009 מזרימה הממשלה למועצות האזוריות ביהודה ושומרון פיצוי כספי על הקפאת בנייה זמנית, שהתחילה ונגמרה לפני חמש שנים. מדובר בכ-150 מיליון שקל. כשהמענק הגיע בשנה שעברה לאישור ועדת הכספים דרשתי להבין למה ממשיכים להעביר עשרות מיליונים על הקפאה שנגמרה בעשור הקודם. לפקידי האוצר המבולבלים לא היו תשובות. למה שיהיו? הדילים האלה נסגרו מעל לראש שלהם. כהרגלו בקודש, יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי, עשה הכל כדי לזרז הליכים ולהיפטר משאלות מיותרות.

ואז נחשפה האמת. בינואר השנה חשף אמנון אברמוביץ' תחקיר של מרכז מולד, שמוכיח כי חלק גדול מהמענקים האלה כלל לא הגיע לרשויות המקומיות - אלא זרם הלאה לתקציב הפרסום של עמותת הימין הפרטית מועצת יש"ע. כסף שהיה מיועד לכבישים, תחנות אוטובוס וגני-ילדים התגלגל לתעמולה הפוליטית של מקורבים. מי היה המנכ"ל של העמותה בזמן שבו נקבע ה"הסדר" הזה? אחד בשם נפתלי בנט.

ויש, חברים, עוד עשרות מענקים מסתוריים כאלה. קחו, לדוגמה, את החטיבה להתיישבות, גוף שנמצא בשליטת אנשי "ישראל ביתנו" ו"הבית היהודי" ומתוקצב עד השקל האחרון מכספי המסים שלנו. למרות זאת, מסרבים ראשי החטיבה לחשוף מה הם עושים בו. זה לא מפתיע. לפני כמה חודשים הייתי שותפה לחשיפה - הראשונה אי-פעם - של תקציב החטיבה, שעומד על יותר מ-700 מיליון שקלים השנה, מהכסף שלנו כמובן.

מה גילינו שם? ש-74% מהתמיכה של החטיבה ברשויות מקומיות מוזרמת ליהודה ושומרון, למרות שהיא מחויבת לדאוג גם לנגב ולגליל. שההתנחלות בית-אל לבדה מקבלת מהחטיבה יותר מיישובי הנגב והגליל גם יחד. שהחטיבה מעבירה באופן בלתי-מפוקח עשרות מיליונים לעמותות המזוהות פוליטית עם הבית היהודי ולרבנים שמורים לתלמידיהם להצביע בנט. כך קורה שגוף שאחראי על פיתוח הפריפריה מזרים תקציב ציבורי לעמותה להחזרה בתשובה שפועלת ברמת אביב ג'...

התקציב של החטיבה להתיישבות התנפח ביותר מ-1,000% במהלך השנה האחרונה בחסות שרי "הבית היהודי" ו"ישראל ביתנו". בכל פעם שהגיעה בקשה לתוספת כזאת, דרשתי להבין לאן זורם הכסף ולמה. סילקו אותי מהדיון, שלחו לי מכתבי איומים וניסו להפעיל עליי לחצים פוליטיים.

אבל לציבור מגיע לדעת מה עושים עם הכסף שלו. נפגשתי עם מבקר המדינה, ובמקביל יזמתי דיון בוועדה לביקורת המדינה כדי לברר מה קורה בקופת החטיבה. במהלך הדיון גילינו שאין ממש קריטריונים ברורים לחלוקת התקציבים ושאין שום פיקוח על הזרמת הכספים. מה כן יש? ג'ובים וכסף. מלא ג'ובים ומלא כסף לחברים של ליברמן ובנט - בחסות האפילה ובהיעדר הפיקוח.

יש לי עוד עשרות דוגמאות כאלה. בשנתיים של מאבק בוועדת הכספים למדתי שכשמסתירים מאיתנו מידע, יש לכך סיבה. בדרך כלל סיבה גרועה מאוד. בשביל לטהר את המערכת הציבורית מהשחיתות יש צורך ביותר מחקירת משטרה - חייבים לשנות מהבסיס את השיטה הרקובה שבה מנהלת הממשלה את הכסף ששייך לכולנו.

===================

מעמוד הפייסבוק של ח"כ שפיר

"בנגב ייבחן העם בישראל ומדינתו"
דוד בן גוריון, משמעות הנגב שדה בוקר 17.1.1955

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2013 אוניברסיטת תל-אביב

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי

הבהרה: זהו אינו אתר רשמי של מפלגת-העבודה | דוא"ל Info@labor.org.il | הצהרת נגישות | תנאי שימוש