הבמה הרעיונית של מפלגת העבודה

מפלגת העבודה: ממפלגת אופוזיציה מקובעת למפלגת השלטון

Thank you for rating this article.

ייקבע לצורך ההקדמה, אפשר ואפשר לקדם ולקבע את מפלגת העבודה כמפלגת שלטון. ייאמר בחדות, אפשר ואפשר לקדם את יו"ר מפלגת העבודה ח"כ יצחק הרצוג כראש הממשלה הבא של ישראל כשלצידו כוורת המונה 8 – 10 שרים מבכירי מפלגת העבודה. זו לא גזירה משמיים שמפלגת העבודה "תתייבש" לאורך שנים בספסלי האופוזיציה. המכשלה הגדולה כיום בדרכה של מפלגת העבודה לשלטון זו היא עצמה. דרכה של מפלגת העבודה להגה המדינה והחברה תלוי רק בה, ביו"ר המפלגה, חבריו להנהגה ופעיליה.

כשל פנימי גדול של מפלגת העבודה בדרך לשלטון

מזה שנים מפלגת העבודה בולטת עם כשל פנים מפלגתי המרחיק אותה מהשלטון. במפלגת העבודה מאמינים שמהפך שלטוני בממשלה ובכנסת מחייב מהפך פנים מפלגתי בראשות המפלגה ובחירות אחר בחירות תרים סקאוטים מתוכה אחר "הכוכב הבא".

ייקבע, כל עיסוק בראייה צרה זו מנציח את "התייבשות" מפלגת העבודה באופוזיציה ומדלל עוד ועוד את סניפיה ושורותיה מחברים ופעילים שחוברים למפלגות חלופיות.

הדרך לחולל מהפך שלטוני: מגבשים ומקדמים שיח ודיסקט לאומי חדש

בהנחה של צורך ב 40,000 קולות לכל חבר כנסת בבחירות הקרובות, מהפך שלטוני מחייב גיוס למעלה מ 1,6 מיליון מצביעים שיציבו את מפלגת העבודה עם מעל 40 ח"כים. לצורך זה, צבורי המצביעים של מפלגת העבודה בבחירות הקרובות צריכים לבוא במסות משמעותיות וגדולות מכל אזורי הארץ, כולל ירושלים רבתי וכל מגזרי החברה הישראלית.

זה אומר, ערי גוש דן דוגמת חולון ובת ים, רמלה ולוד, ערי הפיתוח, חיילי צה"ל, זוגות צעירים, סטודנטים ואקדמאים, מגזר העולים מברה"מ לשעבר, עולי אתיופיה, מגזרי הציונות הדתית, חבלי הנגב, הגליל, בקעת הירדן, ירושלים, יהודה ושומרון, דרוזים, ערביי ישראל המוסלמים, ערבים נוצרים ובדווים. בכל אחד מהם כח העבודה לא משמעותי עת להפנים, ללא נוכחות גדלה בקרב מגזרים אלה העבודה לא תהיה מפלגת שלטון.

לצבורי בוחרים אלה יש מכנה משותף רחב וחד, הם רוצים לחיות ברמת חיים ואיכות חיים ברמה צפון אמריקאית ומערב אירופית, במדינה דמוקרטית, שוויונית, מוסרית מפותחת לרווחת כל אזרחיה ותושביה, יהודים וערבים יחד. רוב מכריע בקרב צבורי בוחרים אלה אוהבים את מדינת ישראל וגאים בה. "הוצאת דיבת הארץ רעה" היא מהם והלאה. בחושיהם הבריאים, הם מבינים גם שרשות פלסטינית כושלת במישור הכלכלי שעיקר עיסוקה בהסתה, ליבוי שנאה, והנעה לטירור ומימונו, כבר מזמן איננה פרטנר להסדר שלום והאמירות הקבועות המתנפצות כל יום מחדש לנוכח כשלי הרשות הפלסטינית על תהליך מדיני והיפרדות ל 2 המדינות ממש לא אמינים ולא מדברים אליהם.

עם צבורי בוחרים אלה אין למפלגת העבודה כל שיג ושיח והיא חסרת מענה בסוגיות החשובות להם וקובעות את דפוסי הצבעתם ותמיכתם בקלפיות ביום הבחירות. מזה שנים מפלגת העבודה מתאמצת לא לראות זאת וכך מתנתקת מצבורי בוחרים אלה עוד ועוד.

צבורים אלה רוצים לראות מפלגת עבודה מובילה אופוזיציה הקוראת נכון את מציאות הכאוס והטירור וחלקה של הרשות הפלסטינית בהצתתם ומימונם ומציגה מענה עדכני למציאות טירור כאוס זו, בעיקר כאשר גם ממשלת ישראל וראשה מגמגמים בנושא זה. בעיקר הם רוצים לראות מפלגת אופוזיציה פוזיטיבית, אחראית, פטריוטית שהם בראש מעייניה המקדמת חזון לאומי אמיתי להעצמת תושבי המדינה בכל חבלי הארץו ומגזרי החברה ושיפור "מצב האומה" שהוא לא רע אך בעל פוטנציאל להיות טוב יותר. הם לא יתנו קולם ותמיכתם לאופוזציה מתלהמת ומקובעת. מול אופוזציה ש"רואה רק שחור", רוב מכריע של צבורי בוחרים אלה מעדיפים ימין הדוגל בבניית הרבה "אלוני מורה" משמאל המנפיק כל מיני "אלוני ליאל" ובראייה זו גם כותב רשימה זורם אתם, למרות אכזבה מהממשלה וראשה. מה שכן, הם מבינים שאם לאוכלוסיה הפלסטינית ביהודה ושומרון יהיה טוב גם להם וגם למדינת ישראל בכל חבליה יייטב וב"עבודה" עוורים לכך.

מפלגת העבודה החפצה להיות מפלגת שלטון שנים רבות, מוטב שתתמקד בצבורי בוחרים אלה וכיצד מתחברים אליהם. לצורך זה אין מנוס מאימוץ דיסקט לאומי מדיני בולט עם מימד כלכלי – חברתי שידבר לצבורי בוחרים אלה ויתחבר אליהם, כזה שינפיק תהודה רבתי בארץ ובעולם. מדובר במהפך תפישתי פורץ דרך ולהלן עיקריו.

רכיב ראשון, הכרה ברצועת עזה כמדינה ויישות מדינית עצמאית

עת להודות חזון חלוקת ארץ ישראל ל 2 מדינות צלח רק בחלקו. לאחר יציאת ישראל ממנה, רצועת עזה היא כיום יישות פלסטינית מדינית עצמאית בראשות חמאס ושותפיו.אף שחמאס בחר בדרך טירור, מוצע שמפלגת העבודה תקדם מהלך מדיני להכרה ברצועת עזה כמדינה ויישות מדינית עצמאית, תוך הושטת יד ישראלית לשותפות כלכלית וקשרי שלום עמם.

רכיב שני: לקיחת אחריות בטחונית וכלכלית על חבלי יהודה ושומרון.

פרק זמן של מעל 20 שנה של נסיונות ישראלים נדיבים לקדם הסדרי שלום עמה שכשלו, דיים כדי שמפלגת העבודה תתחיל לבחון ולקדם חלופה ביחס לעתיד חבלי יהודה ושומרון. עיקרה, לקיחת אחריות ישראלית, בטחונית וכלכלית מלאה על חבלי יהודה ושומרון, הכרעה המחייבת מהלך ישראלי אמיץ להחלת ריבונות ישראל וחוקיה עליהם וחתירה ישראלית נמרצת לעיצוב חיים משותפים ועתיד משותף עם האוכלוסייה הפלסטינית ביהודה ושומרון במדינה מפותחת אחת

בניית ארץ ישראל בשלמותה כקהילייה כלכלית מפותחת. ייקבע, האתגר המדיני - כלכלי הגדול של מדינת ישראל בראייה זו, היערכות ויוזמה ישראלית מקיפה ורחבת היקף לשיפור דרמטי של נתוני רמת החיים ואיכות החיים של האוכלוסיה הערבית פלסטינית בישראל וביהודה ושומרון והבאתם לנתוני רמת חיים ואיכות חיים של ישראל ומערב אירופה.

זה מחייב את מדינת ישראל לפעול בנחישות לבניית מעמד ביניים יהודי וערבי רחב היקף שיבלוט ברמת חיים ואיכות חיים גבוהה בכל חבלי ארץ ישראל בשלמותה. בין היתר, ישראל תידרש לקדם מפעלי פיתוח לשיקום מחנות פליטים ביהודה ושומרון ומחנות הבדווים בנגב ומפעלי פיתוח כלכליים חברתיים נוספים. זאת בשיתוף עם קהיליית העסקים הישראלית, הערבית והבינלאומית ומדינות בעלות ענין במהלך זה, בראשן ארה"ב והאיחוד האירופי.

מדובר בחזון מדיני ארץ ישראלי עדכני ומקיף בולט עם מימד כלכלי, כמתחייב גם במגילת העצמאות ולפיו "מדינת ישראל תפעל להקמת האחדות הכלכלית של ארץ ישראל בשלמותה" שזה אינטרס ישראלי, אנטרס פלסטיני, אנטרס מזרח תיכוני ועולמי.

רכיב שלישי: עיצוב מדינת ישראל עד הירדן כקהילייה דמוקרטית פדרלית

הבטחת הצלחת מהלך אסטרטגי מדיני - כלכלי מכונן זה גם בגיבוי בינלאומי רחב מחייבים כינון וקידום מבנה ממשל דמוקרטי מתקדם מושתת על יסודות פדרליים קנטונליים קרוב לדגם הממשל הנוהג בשווייץ. זה נועד להבליט את ארץ ישראל בשלמותה כקהילייה מדינית, דמוקרטית קנטונלית שוויונית, מוסרית מפותחת ברמה מערב אירופית בריבונות ישראל.

הליבה של מבנה ממשל דמוקרטי קנטונלי זה, כינון דרג ממשל אזורי דמוקרטי מושתת על מערך בן 30 קנטונים יהודים וערבים, מהם, 20 קנטונים של ישובים יהודים ו 10 קנטונים של ישובים ערבים, כולל מספר קנטונים פלסטינים ביהודה ושומרון, שיתמקדו כדרג ממשל נוסף לממשל המרכזי והמקומי, בהעצמה וצמיחה כלכלית – חברתית אזורית.

הקנטונים הפלסטינים שייכונו ביהודה ושומרון יופקדו על הפיתוח הכלכלי – חברתי של האוכלוסיה הפלסטינית. מעמד התושבים והקנטונים הפלסטינים ביהודה ושומרון וערביי ישראל יושתת על מתווה מגילת העצמאות, במעמד שווה ערך למעמד הקנטונים היהודים.

סכום וסיום, נקל להוכיח ולשכנע צבורים גדולים של בוחרים מימין ומשמאל שאינם מצביעים כיום עבור מפלגת העבודה שחזון ארץ ישראלי כלכלי – מדיני מקיף זה ביוזמה והובלה של מפלגת העבודה יעצים ויבליט את מדינת ישראל ותושביה עד נהר הירדן כמדינה מוסרית, דמוקרטית, שוויונית מפותחת לרווחת אזרחיה ותושביה, יהודים וערבים כמתחייב במתווה מגילת העצמאות. דרך זו היא מענה מקיף מיידי לגלי הכאוס והטירור המכים בנו מידי יום ומענה ישראלי לא נראה באופק. רבים בימין שרחקו מתמיכה במפלגת העבודה יבינו במהרה שרק ביכולת ממשלה בראשות מפלגת העבודה לקדם חזון ציוני מקיף זה, מתוך ראיית ארץ ישראלי בשלמותה זו סיבה מספיק טובה להמוני מצביעים מכל אזורי הארץ ומגזרי החברה, כולל ירושלים וחבלי יהודה ושומרון לסטות מנאמנותם האלקטורלית למפלגות ימין ואחרות ולתת קולם זו הפעם למפלגת העבודה. ייקבע, חזון ארץ ישראלי כה נועז ומקיף שרק ממשלה בראשות מפלגת העבודה תוכל לקדם ניתן לשווק לצבורים גדולים של בוחרים בעלי עניין שלא נתנו מעולם קולם למפלגת העבודה.

הערה: כותב רשימה זו, אריה הס, יחד עם עמנואל שחף עומדים בראש התנועה לממשל אזורי בארץ ישראל המקדמת את חזון ארץ ישראל בשלמותה מתוך לימוד המודל השוויצי.

"עלינו להיכון למלחמה כאילו היא בלתי נמנעת ולחתור לשלום כאילו הוא בהישג יד"
יגאל אלון

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי

הבהרה: זהו אינו אתר רשמי של מפלגת-העבודה | דוא"ל Info@labor.org.il | הצהרת נגישות | תנאי שימוש