הבמה הרעיונית של מפלגת העבודה

התוכנית המדינית של יצחק הרצוג – חומות ללא תקווה

Thank you for rating this article.

בינואר השנה הציג יצחק הרצוג את התוכנית המדינית שלו, . למרות זאת היא הוצגה בקווים כלליים לפני הועידה האחרונה והתקבלה שם על ידי הצירים שנכחו (פחות ממחצית חברי הועידה) בתמיכה רחבה.

יש להניח שלו היה מתקיים דיון כלשהו על אודות פרטי התוכנית במוסדות המפלגה או בשיתופם, או דיון פתוח בהשתתפות של מומחים של האזור, התוכנית לא הייתה מגיעה כלל להצבעה ולבטח לא הייתה זוכה להיות תוכנית הדגל של מפלגת העבודה, לכאורה מפלגה שוחרת שלום ואחוות העמים. הצגתה על ידי יצחק הרצוג כתוכנית מדינית מצביעה על חוסר הבנה ואטימות אנושית של ממש.

על פי התוכנית כפי שהיא הוצגה במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS ב-19 בינואר, המטרה העיקרית שלה להגיע מהר ככל שינתן להיפרדות מכמה שיותר פלשתינים, כמעט בכל מחיר. אין לי כוונה כאן להתייחס לטרמינולוגיה הגזענית שיצחק הרצוג מרבה להשתמש בה אך הציבור חייב להבין שכל גורם זר ששומע את הרצוג מדבר כפי שהוא מדבר, קולט את דבריו כגזעניים.

התוכנית ממוקדת בירושלים כמרכז הסכסוך ומציעה להקים חומות על מנת להפריד את הכפרים הפלשתינים שהיום הם חלק מהתחום המונציפאלי של ירושלים. זאת על מנת להבטיח רוב יהודי בעיר ירושלים וגם להבטיח את בטחונם של תושביה על רקע האירועים האחרונים. זאת בהתבסס על הנחת היסוד שלא ניתן להגיע לפיתרון שתי המדינות בעתיד הקרוב.

ההצעה היא אווילית ממש – היא מתעלמת לחלוטין מהצרכים של האוכלוסיה הפלשתינית, אוכלוסייה שמרקם החיים שלה משובש גם ככה כי היא מנותקת מהגדה על ידי גדר ההפרדה. עכשיו הכוונה היא לנתק אותה גם מהעיר ירושלים, מרכזה הכלכלי והתרבותי ובו זמנית לקחת ממנה את תעודת הזהות הכחולה, כלומר את הביטחון הכלכלי והסוציאלי שהתרגלו אליו. כל זאת, על מנת לשפר את המצב הביטחוני.

פגיעה כה חמורה במרקם החיים של האוכלוסייה הפלשתינית לא יכולה אלא להחמיר את המצב הביטחוני וכל מה שהחומות החדשות שתבננה תעשנה הן תגברנה את הרצון של הפלשתינים לפגוע בנו. החומות שתבננה לא רק יגנו עלינו, הם גם מאפשרות לפלשתינים ליזום פעילות פח״עית, מוגנים על ידי חומות כמו בעזה. בסופו של דבר יכינו לנו את הקסאמים גם מסביב לירושלים. ואם נשאיר שם את צה״ל, הם יפגעו בחיילינו.

ובנוסף, ההצעה להיפרדות אתנית (זאת הכוונה המוצהרת) עלולה להיות תקדים עבור הפוליטיקאים האמיצים שלנו שחיש מהר יציעו היפרדויות דומות גם באזורים אחרים של המדינה – למה לא ? אם אפשר בירושלים, אי אפשר בגליל או בואדי ערה ?

בושה וחרפה שהצעה כזאת יצאה ממפלגת העבודה. המזל שלנו שאין כל סיכוי לממש אותה. מיותר לציין שהיא גם לא תקרב אותנו לשלטון וטוב שכך. מפלגה סוציאל דמוקרטית שמקדמת תוכניות מדיניות שמבוססות על הפרדה אתנית בשטח אורבני כמו ירושלים חייבת קודם כל לעבור טלטלה פנימית, בחירות ליו״ר חדש והתחדשות אידיאולוגית לפני שתנתן לה הזדמנות לחזור לשלטון.

"גוש אמונים היא סרטן לרקמה הדמוקרטית של מדינת ישראל. תופעה של גוף שלוקח את החוק לידיים. מעטים המקרים בתולדות היהדות, שחבורה פרועה שכזאת נוטלת לעצמה מנדט בשם שמים, ופורצת אל הרחובות בגסות רוח להטיל אימה וטרור. התביישתי שאנחנו יכולים להידרדר לשפל כזה"
יצחק רבין, פנקס שירות, 1976

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי

הבהרה: זהו אינו אתר רשמי של מפלגת-העבודה | דוא"ל Info@labor.org.il | הצהרת נגישות | תנאי שימוש