שוויון פורמאלי ושוויון מהותי

Thank you for rating this article.

לא קיים שוויון פורמאלי במדינת ישראל כלפי המיעוט הגאה. הזכות להתחתן נשללת מאיתנו ועימה זכויות רבות נוספות אשר קשורות אליה בחבל הטבור, כגון הזכות לפונדקאות, אימוץ, ירושה, הטבות מס ועוד היד נטויה.

כל מי שזוכר את שיעורי האזרחות בתיכון ידע לומר כי שני יסודות הדמוקרטיה הינם החרות והשוויון. הגישה הסוציאל-דמוקרטית שמה דגש על ערך השוויון, על החברה ככלל ועל הערבות ההדדית שבתוכה. נהוג להגדיר שני סוגים שונים של שוויון אשר מתקיימים במשטר דמוקרטי: "השוויון הפורמאלי", הוא השוויון של הפרט בפני החוק במדינה, בו לכל אחד מאיתנו הזכות להצביע בבחירות, לקבל הליך שיפוטי הוגן ולקבל יחס אחיד מצד מוסדות השלטון במדינה, בעוד ה"שוויון המהותי" בהגדרתו הוא היעד אליו יש לשאוף, רצונה של המדינה לקדם את ערך השוויון בין אזרחיה ולפעול למען השגתו באופן אקטיבי למען יצירת חברה צודקת וחזקה וזאת באמצעות חלוקת משאבים הוגנת ומתקדמת בתוך החברה. השוויון המהותי הינו כמובן נדבך שני שהרי ראשית יש לדאוג ולוודא כי מתקיים שוויון פורמאלי, בסיסי, בין תושבי המדינה. שוויון בפני החוק.

השאיפה לקידום "השוויון המהותי" אותה מובילה מפלגת העבודה בראשותה של שלי יחימוביץ' ראויה וצודקת, אך ראשית ברצוני לבחון האם קיים "שוויון פורמאלי" במדינת ישראל. ובכן, ניתן לבחון זאת דרך עיניהם של ציבורים רבים במדינה אך אני, ממקומי כחבר הקהילה הגאה, בוחר לבחון את הסוגיה דרך משקפיים ורודות. אין זה אומר שאני רואה את העולם כורוד. הביטוי "משקפיים ורודות" מבטא את נקודת המבט שלי והמקום ממנו אני בוחן את המדינה ויחסה אלי, כבן למיעוט במדינה. ובכן, אומר באופן ברור וחד משמעי כי מנקודת מבטי לא קיים שוויון פורמאלי במדינת ישראל כלפי המיעוט הגאה. הזכות להתחתן נשללת מאיתנו ועימה זכויות רבות נוספות אשר קשורות אליה בחבל הטבור, כגון הזכות לפונדקאות, אימוץ, ירושה, הטבות מס ועוד היד נטויה.

אף על פי שלא קיים שוויון פורמאלי במדינת ישראל ואגב, לא רק כלפי הקהילה הגאה אלא גם כלפי אוכלוסיות נוספות, אין הדבר אומר כי יש לעצור את הרכבת ולקדם ראשית את השוויון הפורמאלי ורק לאחריו את זה המהותי. ניתן לעשות זאת במקביל וטוב שהדבר נעשה כך משום שישנן אוכלוסיות אשר מצבן קשה במידה ניכרת מזה של הקהילה הגאה כגון ציבור העובדים במקומות רבים במשק, עובדי הקבלן, גמלאים ניצולי שואה, עולים חדשים, ערבים ועוד רבים אחרים. עם זאת, מטרתי היא להבהיר כי אין לוותר על השוויון הפורמאלי במלחמתנו עבור השוויון המהותי. יש לשלב אותו במאבק משום שצדק חברתי לא ייכון מבלי שיושם דגש גם על השוויון הבסיסי, הפורמאלי, זה אשר קובע כי על המדינה להתייחס אלינו כאל שווים.

החוג הגאה במפלגת העבודה שם לו למטרה לקדם את שני סוגי השוויון. את השוויון המהותי נקדם מתוך מפלגת העבודה, כחלק ממנה, מתוך התאים, המחוזות, המשמרת הצעירה, הוועדות ושאר המוסדות בהם אנו פעילים. את השוויון הפורמאלי, שוויון זכויות מלא לקהילה הגאה, נקדם באמצעות חיזוק הכוח הגאה בתוך המפלגה, באמצעות חקיקה בכנסת ובעזרתם של התאים הגאים במפלגות השונות אשר שיתוף הפעולה עימם הולך ומתגבש לכדי עשייה משותפת תוך שימת המחלוקות הפוליטיות בצד, בתקווה שיחדיו נוביל לשינוי המיוחל. 

 

הכותב הוא יו"ר משותף של החוג הגאה במפלגת העבודה

"אבל העיקר הוא העם. תחיית העם קודמת לגאולת הארץ. אנחנו מעמידים את הכל על העם"
א.ד. גורדון, עם אדם

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2015

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי