יום חג למעמד העובדים - ולא אחד במאי

Thank you for rating this article.

היום זהו יום חג למעמד העובדים במדינת ישראל - ולא, איני מכוון לתאריך האחד במאי שהוא חג הפועלים הבינלאומי.

כי היום, במדינת ישראל, במקרה ולא בכוונת מכונן - התקיימו שאני ארועים חשובים, בדרכו הארוכה והקשה של מעמד העובדים להחזרת הכוח לידיו. אירועים שבמבט היסטורי לאחור יהוו, ללא ספק - אבן דרך משמעותית בחלוקת הון-שלטון ובשינוי סדרי העדיפותת של החברה הישראלית: הקמת 8 ועדי עובדים במגזר יוצא דופן וכינוס רעיוני-פוליטי שלא התרחש במדינת ישראל מזה עשורים.

אבן הדרך הראשונה, הנה הכרזת "ארגון העיתונאים בישראל" על הקמת "... שמונה ועדים חדשים שייצגו עיתונאים העובדים בשמונה כלי תקשורת: חברות החדשות של ערוץ 2 וערוץ 10, העיתונים "מעריב" ו"גלובס" וארבע מחמש חברות החדשות המקומיות של הטלוויזיה בכבלים (בתל-אביב, ירושלים, חיפה ובאר-שבע) ..." (הדגשות, הפרולטר) שישנו באופן מהותי ומבני את אופי העסקתם של אלפי עיתונאים - שכירים ועצמאיים - במדינת ישראל. נציג ועד הפעולה של העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, ציין כי זוהי "בשורה חשובה לכל מי שחשובה לו עיתונות איכותית וחופשית בישראל. היא תייצר עיתונאים חזקים יותר, שלא צריכים לפחד מתכתיבים, שיודעים שמקום העבודה שלהם מוגן ..." (הציטוטים, מתוך העין השביעית).

כאמור, חשיבות צעד זה אינה דווקא בהתאגדות עצמה (עם כל חשיבותה) אלא במהלך ההיסטורי של שבירת כוחם של בעלי ההון השולטים בכלי התקשורת ובהצלחת התאגדותו של ציבור עובדים אשר במהותו פועל כיחידים, בהעסקה ישירה וחוזיים אישיים, בניידות גבוהה בין מקומות עבודה, על בסיס מצויינות ולאו דווקא ותק וללא קשר תעסוקתי ארוך טווח. דווקא ציבור זה, בחר והצליח להתאגד ובכך מהווה דוגמא לציבור עובדים גדול הרבה יותר בתחומי ההיי-טק, התרבות, הספורט וכו' אשר סובלים מחוליים דומים לאלו של עולם התקשורת.

העובדה שדווקא אלו הקובעים את סדר היום התקשורתי, בחרו ופעלו בנחישות להתאגדות במקום העבודה - תהיה לה השפעה חיובית ארוכת טווח על ציבור העובדים הבלתי מאוגדים בתחומים שהוזכרו ואחרים.

אבן הדרך השניה, היא הועידה האידיאולוגית של מפלגת העבודה - כינוס רעיוני פוליטי ראשון מזה עשרות שנים המקיים גוף מרכזי במפה הפוליטית וזאת מתוך חשיבה ארוכת טווח ורצון לגבש מצע רעיוני בתהליך יסודי, התייעצות ושותפות. לועידה עצמה, נרשם מספר חסר תקדים של מעל אלף איש והיא כוללת 34 שולחנות בתחומי - כלכלה, חברה, סביבה, חינוך, החברה האזרחית, מדיניות וביטחון.

לאחר שנים רבות, יתאפשר לחברי הגוף הסוציאל דמוקרטי במדינת ישראל - מפלגת העבודה - לגבש מצע רעיוני מן היסוד ובהתייחס למגוון שאלות המעסיקות כל אחת ואחד מאזרחי מדינת ישראל. תהליך זה, שרק החל בועידה הנוכחית ואשר צפויות לו התכנסויות נוספות, יאפשר להעמיד תוכנית אב להבראת החברה הישראלית מחוליי תפיסת העולם הקפיטליסטית אשר השחיתה בה כל חלקה טובה. החל מחובות מדינת הרווחה, המחוייבות לסביבה, השקעה בחינוך ותרבות, דרך החברה האזרחית ועד תפיסת עולם מדינית ובטחונית מגובשת.

חשיבות ועידה זו, מעבר למצע הרעיוני הייחודי המתגבש זה - הנה העובדה שהיא מהווה חלק מתהליך שיקום מפלגת העבודה, המתקיים מזה חודשים רבים ומאז פרישתו המבורכת של נפוליאון זוטא (הוא, אהוד ברק). תהליך המחזיר למרכז חיי המפלגה את הדיון הרעיוני ואת שותפות החברים לקביעת דרך המלך בה בוחרת המפלגה לצעוד. בכך מחדשת המפלגה את זהותה הסוציאל-דמוקרטית שהודחקה ומבססת אותה מחדש באמצעות המצע המתגבש בועידה. התחדשות אשר משתפת את החברים הותיקים והחדשים ומייצרת בהם תחושת שייכות ומחוייבות הבאה לידי ביטוי בפעילות הסניפים המתעוררים ברחבי הארץ, בכינוסים רעיוניים ובעניין המתחדש במפלגה עצמה.

אז לקראת חג הפועלים - האחד במאי, מבסס, מחדש, מעמד העובדים שתי רגלים יציבות: האחת - תנופת התאגדות והתארגנות מחודשת וניתוץ התפיסה כי חשיבותה של זו עברה מן העולם והשנייה - גוף פוליטי סוציאל דמוקרטי אמיתי ואזרחי שיפעל לחידוש מדינת הרווחה וישנה את סדר העדיפות האזרחי והחברתי במדינת ישראל.

בברכת, פועלי כל העולם התאחדו.