זכויות גם לנשות המילואימניקים

Thank you for rating this article.

הימים האחרונים הינם ההוכחה הטובה ביותר לכוחו של העם ושל אזרחי ישראל כולם. העוצמה, אורך הרוח והשקט שמפגינים תושבי הדרום ראויים להערצה ולנו נותר לעשות כל שביכולתנו בכדי לסייע להם ולתמוך בהם. אזרחי ישראל כולם אכן נרתמים לסייע: באירוח, בתרומות ובכל מה שנדרש בכדי להקל מעט על מצוקתם של תושבי הדרום.

אנחנו, תושבי הצפון, פתחנו את בתינו בפני אנשי הדרום. משפחות רבות התארחו בסוף השבוע ביקנעם עירי, ואנחנו ממשיכים לקבל פניות ולשדך בין משפחות מארחות למתארחות.

עשרות אלפי המילואימניקים המגויסים בימים אלו בצווי שמונה, מוכיחים גם הם בלהט ובנכונות לשרת, עד כמה כולנו מאוחדים. אנשים צעירים, חלקם בעלי משפחות שמוכנים לעזוב את הכל ולהתגייס למען המדינה, תוך נכונות לסכן אפילו את חייהם.

בראותנו את האב שנפרד מילדיו בדרך למילואים, חשוב שנזכור כי מאחורי כל אבא שמתגייס עומדת אמא, שנותרת לבדה עם הילדים. לא קל להישאר לבד עם ילדים, ללא סיוע מבן הזוג וקשה אף יותר לעשות זאת כשאת חרדה לשלומו של בן זוגך וילדייך חרדים לשלומו של אביהם.

תמיד אנחנו מדברים על זכויות המילואימניקים, אבל אסור לשכוח את הדאגה לבנות הזוג (בהנחה שמרבית האמהות, אינן מגויסות למילואים). על המדינה לפעול בכדי לסייע גם לאימהות שנשארות בבית, ללא תמיכה ועזרה של האב המגויס.

יש שורה של מחוות שניתן להציע, שניתן להכניס לתוקף באופן מיידי, ויקלו עד מאוד על האימהות הנשואות לחיילי המילואים וביניהן:

• הפחתה של שעה אחת של יום העבודה לנשים שבעליהן גוייסו למילואים, מתוך התחשבות בכך שבהעדר אב זמין, על האמהות הן לקחת את הילדים לגנים ולבתי הספר והן לאסוף אותם משם.

• יום חופש, על כל שבוע מילואים של האב.

• הגנה תעסוקתית – אמהות רבות נאלצות להיעדר זמן רב מהעבודה בתקופת שירות המילואים של בני זוגן וזקוקות להגנה תעסוקתית המונעת את פיטוריהן בצמוד לשירות המילואים, בדיוק כפי שהחוק קובע לגבי בני זוגן.

אותו חוסן לאומי המדובר בפי כל, תלוי רבות ביכולת העורף להחזיק מעמד לאורך זמן. ברגע שנאפשר לנשות המילואימניקים לקיים שגרה סבירה כלשהי, הרי שהבטחנו אורך נשימה משמעותי יותר בקרב המשק כולו ואפשרנו לשיקולים אסטרטגיים-ביטחוניים לקבוע את המהלך הבא.

אלו רק חלק מהכלים שהמדינה יכולה להפעיל בכדי לסייע לאימהות. בימים אלה בהם כולנו נרתמים בכדי לסייע, הן לתושבי הדרום והן למאמץ המלחמתי, חשוב שגם המדינה תגלה סולידריות עם אזרחיה ותציע פתרון לעשרות אלפי האמהות שנותרו בימים אלה לבד בבית.

-------------------------------------------------------------

הכותבת היא ראש אגף החברות במפלגת העבודה וחברת מועצת העיר יקנעם