מותו של הרב עובדיה יוסף הוא הזדמנות אלקטוראלית נדירה לשלי לנסוק

Thank you for rating this article.

אני כותב לכם מתוך אהבה לשלי יחימוביץ ולמפלגה את הדברים האלה. אני יודע שהם שלא פשוטים לעיכול, אנא פתחו את הלב והתדרים שאתם רגילים אליהם, וקראו את הדברים הבאים בפתיחות רעיונית.

1977 בגין האשכנזי במבטא יידישאי, זכה בשלטון ונישא  אל ראשות ראש הממשלה  על כנפי ילדי עדות המזרח של ישראל האחרת,  בזכות האהבה אליהם , גינוני מסורת קלים,  וחיבוק מתמשך  של יותר מחצי מהעם שלא מצא את מקומו בישראל השבעה ובצמרת המדינה.

הוא עשה זאת בחוכמה :

גם במילים : ע"י כבוד והכרה בבעיה.

גם במעשים : יזם את מפעל שיקום השכונות הנפלא,  וקידם תוכניות  רבות לקידום ישראל השנייה, של המזרחיים, של היושבים בעיירות הפיתוח. אפילו הורדת המיסים והיכולת שלהם לרכוש טלוויזיה צבעונית, הביאו בבת אחת אליהם הביתה הישג של ההורים למדורת השבט של כל בית עני מזרחי בישראל ותחושת צמיחה כלכלית.

כך בגין זקף בבת אחת את קומתם של בני עדות המזרח לדורות כפי שאף שלטון מפא"י לפניו לא עשה, אחר כך השמאל שילם על כך מחיר שאת תוצאותיו אתם חשים היטב עד ימינו אנו.

בגין היה מופיע בחליפות על במות מאולתרות בשכונות ובמעברות ואמר להם "אחי ואחיותיי" שם את הדגש על האדרת התרבות של העשירה המזרחית, ולא שאף בהתנשאות  להפוך אותם  לצבר אשכנזי כדרכו של בן גוריון  לובש החאקי שסימל את הקיבוצים שקיבלו אדמות לרוב.
למרות שהיה אשכנזי הוא הידק את "ברית המקופחים",  אז חירות ...והמזרחיים מול השלטון. היום אולי מעמד הביניים נפגעי הקפיטליזם של הליכוד...והמזרחיים  מול השלטון.  הוא לא ביקש מהפכה נוסח הפנתרים השחורים,  אלא  שילוב המזרחיים באורחות החיים בארץ.

ב 1981 גם בעזרת פליטת פה של דודו טופז  במשפט אחד כתגובה לצ'חצחים אמר :   "בני עדות המזרח שלנו היו לוחמים גיבורים" (באצ"ל) , וצרחחחח בפאתוס שאין שני לו  "  אשכנזי, עיראקי, יהודים, אחים, לוחמים " בבת אחת השכיח את מחדלי ממשלתו הכושלת וזכה בבחירות.

בגין כמעט הרס את הכלכלה, קבע את העקרון שטחים תמורת שלום, החזיר הכי הרבה שטחים מכל ראש ממשלה אחר, פינה ישובים, נתן הגדרה עצמית לפלסטינים, סיבך אותנו במלחמת הברירה הראשונה והארוכה של ישראל בלבנון, ופילג את העם בשנאה למתחריו. אחר כך כמעט מוטת את הכלכלה של ישראל עם 400 אחוזי אינפלציה. למרות זאת נשאר בגדר אגדה אצל רוב העם שזוכר לו את שהיה חשוב לו באמת לא הכלכלה ולא הביטחון, הכבוד המזרחי להיות שווה בין שווים בארץ אבותינו.

הליכוד של שמיר זכה מן ההפקר, הוא התעלל בדוד לוי, יקיר וסמל המזרחיים בליכוד , אבל הרגש של רוב המזרחיים נשאר שבוי ל-מחל לסמל שזקף את קומתם, ולשנאה לשמאל שהשריש בגין בהתבדלותו מאיתנו ובהסתה לא מבוטלת.


 גם הליכוד של בנימין נתניהו זוכה בתמיכה אוטומטית של משפחות מזרחיות שלמות, כבר דור שני ושלישי שמצביעים מחל בגלל בגין, ועכשיו שוב שבויים  המזרחיים  עם דמגוג, נואם בחסד חדש-ישן ששואב אותם במילותיו הנכונות כל בחירות בנקל, בהבטחות שווא, עם תנועות ידיים והפחדות ביטחוניות, כאילו הוא ידע לנצח מלחמות.

שימו לב שמיר וגם נתניהו, לא המשיכו לטפח את המזרחיים במעשים, ההפך הגמור. הם טיפחו את ברית המתנחלים, וברית החרדים כדי להרכיב קואליציות  ולהישאר בשלטון, כך יצרו  וטיפחו עשבי פרא בחברה הישראלית, תוך הזנחת אלה שעד היום בכיס שלהם אלקטורלית עוד מימי בגין...אנשי השכונות.

 ב- 1984  קרה דבר בישראל, והוקמה ש"ס עם "בגין חדש "....הרב עובדיה יוסף. החלל שהשאיר בגין בהתפטרותו התמלא מחדש במשיח שידאג לספרדים, למזרחיים, למקופחים. פתאום הוקמה מפלגה עדתית דתית , לימים חרדית, שהולכת אל הסלמס של עיירות הפיתוח, אל הרחובות העזובים של השכונות, שכל ממשלות ישראל הזניחו ואוספת את הילדים חסרי המסגרות אל חדרי התורה, מעניקה להם ארוחה חמה, מעסיקה אותם מבוקר עד ערב, מעניקה גני ילדים בחינם, קייטנות, בתי ספר עם יום לימודים ארוך . כך הורים חילוניים לגמרי מבינים שזאת הדרך שלהם לחסוך עוד כסף, להיות פחות עיניים, מה שמשאיר להם עוד זמן  לעבוד, להתפרנס , ואף לשמור על ילדיהם שלא ירדו לתרבות רעה ברחובות.

דרך מערכות החינוך המגמתיות של ש"ס במימון מדינה משפחות שלמות מתקרבות אל הדת, הולכות ומתחרדות, הולכות ומתרחקות מהציונות המודרנית, מלימודי הליבה, וישראל מתחת לאף יוצרת סוג של התבדלות חדשה, שמקורה במצוקה והזנחה של השלטון, ולא בזיקה לחרדיות האשכנזית.

עם השנים התעמרותו של ביבי נתניהו במזרחיים, במקבלי הקצבאות, בביטול פרויקטי שיקום שכונות. הגדילה את העוני, את הפערים החברתיים ואת הקושי לחיות ולהתקיים במדינה הזאת עד מאד. המזרחיים העיניים מצאו בית חם בש"ס, או במפלגות אופנה (רפול,  הדרך השלישית, שינוי ,הגמלאים, קדימה, יש עתיד וכד') , אם גם אלה לא נראו להם, למרות שהיו כועסים על הליכוד , תמיד ברגע האמת נזכרו , כמו באהובה נשכחת, בפתק הישן והאהוב , ברירת המחדל של כל בית בשכונות ובעיירות הפיתוח...הליכוד, מחל.

בתקופה זאת, קיצוץ הקצבאות לחרדים, הפיקוח על כספי אל המעיין, הקיצוץ בכספי הישיבות שמו את מקור ההזנה של הפוליטיקה החרדית במבחן. האשכנזים היו תמיד חרדים, הספרדים באו לשם בגלל המצוקות, לעיתים רק חלק מהשפחה התחרד, כדי לקבל אוכל, כבוד ומסגרת.

זאת תקופה קשה ואיומה למצביעי ש"ס גם ככה. אולם מותו של הרב עובדיה יוסף, יכול להיות נקודת תפנית משמעותית,  בה חלקים רבים  אולי יתקשו להזדהות עם מלחמות הירושה, או לקבל כספים והטבות כבעבר, ויחפשו בית חדש שיטיב עימם, שידאג להם, שיתן להם מסגרות חינוכיות, ארוחה חמה בצהרים, ודאגה למחסורם.

זה לא יהיה פשוט, אבל עם האידאולוגיה לצדק חברתי של שלי יחימוביץ אפשרי בהחלט לקרב חלקים גדולים מהם אלינו.

אינני מדבר במאמר זה על מפלגת העבודה, ה    DNA  של המפלגה לא בנוי להתמודד עם התופעות האלה. אני מדבר על אבירי הצדק החברתי החדשים במפלגה ( שפיר, שמולי, רוזנטל, מזרחי , יונה, מיכאלי, בר לב, בירן , חיליק, ועוד...), אני מדבר על הרוח החדשה של שלי יחימוביץ והדאגה שלה לציבור מבחינה כלכלית שהמשאבים יתחלקו נכון ובהכרח יטיבו גם עם המזרחיים, השכונות ועיירות הפיתוח.

הקשיבו לי, הרימו את הכפפה, זוהי הזדמנות שלא תחזור  הגישו מיד צונמי של הצעות חוק עם רעש גדול ואסטרטגיה ברורה שתעמיד באור חיוור את לפיד, ביבי, בנט וליברמן למען השכבות היתומות האלה, נצלו את הבלגן בש"ס ומלחמות הירושה, את הסחף נגד לפיד ואת המדדים הגרועים של ביבי בכל סקירה של הOECD או הלמ"ס.

הנה כמה דוגמאות להמחשה שיש לעבד ולייצר משם תוצרים לעם :

רוב החוקים לא יתקבלו, הלוואי וכן. אבל אנחנו יחד עם שלי יחימוביץ ניצרב בתודעה כמי שרוצים את השינוי, כמי שרוצים צדק חברתי אמיתי. כמי שאכפת להם מהנתונים שאי אפשר להתכחש להם על אפליה בישראל של 2013 .  נקבל זמן מסך בטלוויזיה, יהיו כתבות בעיתונים ונציג את הממשלה במלוא ערוותה כמי שזנחה את מי שבוחר בהם, כמי שמתנגדת לחוקים שיטיבו איתם.

זה לא יספיק- נדרש שינוי תמיתי שלנו - ממש להמציא את עצמינו מחדש:  מיתוג מחדש של המפלגה " מפלגת העבודה החדשה"

שטיפת מוח (סטייל הליכוד ) חדשה : אנחנו ימינה בביטחון , שמאלה בכלכלה ( שלא יחששו מהשמאל)  שכן אין הבדל בינינו לבין המרכז הפוליטי בנושאים מדיניים בטחוניים ( שתי מדינות , שתי עמים, גושי התשבויות בפנים, הנחלויות מבודדות בחוץ, שתי שכונות מזרח ירושלים, לא לזכות השיבה, בקעת הירדן שלנו, שטח מפורז וכו)

ישנם עוד דברים חשובים בשיווק שיש לעשות, וזה לא הזמן לפרטם (הימנעות מהצבע האדום וכד') , כך לאט לאט גם המפלגה ששלי מייצגת תהיה פחות שנואה, תוכל להיבלע בגרון לדור שלישי ושני של שטופי המוח של בגין, וחסידיו החילוניים והמסורתיים של הרב עובדיה.

אני פונה לכל אחד מאיתנו להבין ולהפנים, תקרת ה20 מנדטים איננה מקורה באידאולוגיה הנפלאה של שלי, מקורה  בכך שיותר מחצי העם שונא אותנו, בלי קשר לשלי או למדיניות הסוציאל דמוקרטיה (שאף אחד מהם לא מבין) , היא נעוצה  בסיבות היסטוריות, רובן צודקות שאת חלקן פרטתי,  ושאין להם מקום היום , בטח לא בעידן של שלי יחימוביץ בראשות המפלגה, שמבקשת בעצם את מה שהם רוצים וצריכים...צדק חברתי !

באופן מיקרי דווקא מותו של הרב עובדיה הוא שעת השבר שיש לנצל לטובתנו. המלחמות של ממשלת ישראל לגייס אותם, ברית האופוזיציונרים, יכולה להוביל אותם גם אלינו. זהו חלון ההזדמנות שלנו  להיות שם בשבילם , בשביל ישראל האחרת שנאנקת בתנועת מלקחיים מאובדן הראשון לציון ומלחמות הירושה שעוד יהיו - מצד אחד, ומגזירות ביבי ולפיד ומצד שני.

בואו ננצל את השעה, האידאולוגיה ישנה, רק צריך לשנות דפוסי חשיבה, והם ישאו אותנו כפיים לשלטון לעוד הרבה שנים.

חייבים להתחיל קודם כל בהכרה של הבעיה שלנו במפלגת העבודה בתכנית אסטרטגית רחבת היקף ומשמעותית, בבליץ תקשורתי והמון הצעות חוק, שאילתות, כתיבת סטאטוסים בפייסבוק, בימי עיון, בכנסים בשכונות ומעשים בשטח מתוך אותה אסטרטגיה שתוביל אותנו בחזרה להיות מפלגת השלטון בישראל וליישם את כל מה שאנחנו מאמינים בו לטובת כל עם ישראל ובמיוחד לחלשים בתוכה.

אני יודע שאינכם רגילים לקהל זה ובטח לא בטוחים בהזדהות הקיפוח, אתם גם לא חייבים לקרוא את הנתונים החד משמעיים על קיפוח 2013 שדיבר עליהם בהרחבה אמנון לוי.  אבל היום במדינת ישראל כולנו מקופחי מדיניות הליכוד ובנימין נתניהו והפרזנטור השרמנטי שלו לפיד...זוהי ברית המקופחים החדשה, זוהי שעה היסטורית שיש לנצל לטובתינו.

הלוואי ויהיה מי שיקשיב לי, כמי שגדל בשכונות, ולמד אצל העליתה האשכזנית, אני יודע איך ומה חושבים עלינו  שני הצצדים, ואיך אפשר להגיע אליהם למרות השנאה כיום, ובכך להגיע חזרה לשלטון , לתקן את עוולות הליכוד ונתניהו.

זה אפשרי !

 בהצלחה,

אייבי בנימין