אפשר לנצח את העוני בישראל

Thank you for rating this article.

 כל כך הרבה ילדים עניים – וההנהגה הישראלית ממשיכה לא לראות אותם

שליש מילדי ישראל עניים. שליש. זאת אומרת שיש ילדים עניים בכל מקום שבו אנחנו נמצאים, העוני נמצא ממש לידנו. בדרך לעבודה בבוקר, בדרך לבילוי בערב, אנחנו חולפים על פני שכונות שלמות שבהן עוני הוא חלק אינטגראלי מחיי היום, יום של משפחות. אבל מסתבר שההנהגה הישראלית יצרה לעצמה כבישים עוקפי עוני שבהם היא נוסעת לעבודה, שהיא חיה בעולמות נפרדים. איך ראש ממשלה יכול לישון בלילה כשהוא מכיר את הנתון הזה? איך שר אוצר יכול להסתכל על עצמו בבוקר בראי בלי להתבייש? איך אנחנו, כמדינה, הגענו למצב שבו העוני מקיף אותנו ואנחנו לא שמים לב? איך אנחנו, כחברה, מסוגלים לקבל את הנתון הזה?

עוני לא רק מרוקן את המקרר, הוא גם מרוקן את הנפש. מרצונות, משאיפות, מחלומות. עוני מגביל חלומות, עוני מדכא אמביציה. הוא לא מאפשר לך לצבוע את החלומות שלך בצבעי העולם אלא רק בצבעיו שלו.

חינוך ולא סעד – ככה ארגון "בקהילה" מנצח את העוני

כשדבי אשתי ואני הקמנו את ארגון בקהילה זה היה המוטו שלנו. רצינו לתת לכלל הילדים בירושלים את התחושה שהם יכולים. רצינו שכל ילד שלא מאמין ינצח את התחושה הזאת וירגיש שהוא כן מסוגל, גם אם בבית אין וגם אם הוא לא הצליח אף פעם. רצינו שכל ילד חולם ידע שזה בסדר ושכל ילד לא חולם יחזור לחלום. זאת המטרה העיקרית של פרויקט בקהילה: לתת תקווה. לאפשר לכל ילד להאמין בעצמו. לנתק את הקשר בין מקום המגורים והמצב הכלכלי בבית לבין האפשרות להגיע הכי רחוק שאפשר. להטמיע את התפיסה שזה שנולדת וגדלת במקום מסוים לא אומר כלום על סיכויי ההצלחה שלך.

באנו לנצח את העוני. לא ע"י תמיכה במשפחות, לא ע"י תרומות אלא ע"י חינוך. בקהילה הוא פרויקט חינוכי, לא סיעודי. בקהילה מדבר שפה של אפשרויות ולא שפה של נזקקות. רק חינוך מנצח עוני. לא באופן נקודתי, אלא לדורות, לאורך זמן. ילד ששואף, שמאמין ושרוצה צריך שמישהו יעניק רוח גבית ליכולות ולשאיפות שלו. זה בדיוק מה שעושה הפרויקט, הוא מעודד ומגבה ומעניק תקווה.

אפשר לנצח את העוני בישראלאפשר לנצח את העוני בישראל

אז איך זה עובד?

עמותת בקהילה הוקמה בשנת 2002. כיום היא פועלת בשש שכונות בירושלים, גילה, נווה יעקב, פסגת זאב, קטמונים, תלפיות ובית צפאפה. העמותה פעילה בכחמישה עשר בתי ספר בשעות הבוקר, מפעילה מרכזי למידה והעשרה בשעות אחה"צ, מרכזת ויוזמת פעילויות נוער ויוצרת אירועים קהילתיים. הפעילות מתבצעת בשיתוף משרד החינוך, עיריית ירושלים, המנהלות הקהילתיות בעיר, בתי הספר ולשכות הרווחה. חוד החנית של ארגון "בקהילה" הם מתנדבי שנת השירות (ש"ש). הצעירים המופלאים האלה משנים את חייהם של אלפי ילדים בכל שנה. הם חדורי מוטיבציה, אכפתיים, יצירתיים ואידאליסטים. הם העתיד היפה של מדינת ישראל.

אפשר לנצח את העוני בישראל

ככה נראית הצלחה

זה פרויקט מצליח, בקהילה. מספיק להסתכל על הנתונים כדי להבין איזה שינוי משמעותי הוא מצליח ליצור. כשהפרויקט התחיל, למשל, לפעול בחטיבות הביניים בקטמונים כמעט 40% מהתלמידים לא המשיכו ללמוד בתיכון. היום, כל תלמיד שמשתתף בפרויקט המשיך ללמוד. כשבעים אחוזים מהם זכאים לבגרות. המשפחות, המורים והתלמידים, כולם יחד נרתמים אליו. הפרויקט מעודד את הקהילה לקחת אחריות על עצמה, להיבנות ולהתחזק מבפנים. כשהורה רואה שהילד שלו מצליח הוא גדל יחד עם הילד, כשמורה רואה תלמידים משתדלים ורוצים הוא בעצמו משתדל ומנסה יותר. נוצר תהליך של צמיחה, כל אחד תומך בשני ומגדיל אותו. וכשאנשים משתנים הם משנים מציאות. הם מפסיקים לחשוב כישלון ואכזבה ומתחילים לחשוב הצלחה ואפשרויות, הם מרימים את הראש ורואים אופק. הילדים של בקהילה מקבלים שיעורי העשרה, יוצאים לטיולים, משתתפים בחוגים והרצאות. הפרויקט לא בוחר בשבילם את האופק, הוא רק מאפשר להם לראות שהוא קיים.

אפשר לנצח את העוני בישראל

אם אנחנו מנצחים את העוני יום, יום גם המדינה יכולה

זה כל כך חשוב במציאות הפערים הבלתי נתפסת של ישראל 2014. אנחנו בבקהילה הגענו ליותר מעשרים אלף ילדים. מדינה שלמה, מדינה שיש בה כל כך הרבה יצירתיות וכל כך הרבה אנשים נהדרים לא יכולה להגיע למיליון? הורים עניים עסוקים כל כך בעול הפרנסה ובחרדות הקיומיות שהם מתקשים לשדר לילד שלהם שהוא יכול להצליח. ילד עני מתקשה להאמין שאפשר. הם לא מאמינים בכלל שהם זכאים לעתיד טוב יותר, שיש להם זכות לחלום. מדינה שמאפשרת עוני בקנה מידה שכזה היא מדינה שמוחקת חלומות.

אפשר לנצח את העוני בישראל

אנחנו נלחמים יום, יום, כדי לנצח את התחושה הזאת בקרב ילדים. אנחנו נאבקים לא על זכותם לחלום אלא על ההבנה שהזכות הזאת שמורה לכל אדם באשר הוא. שמותר להם, שזה לגיטימי, שהם מסוגלים לעשות הכל. שאסור לאף אחד לצבוע את החלומות שלהם בצבע אחד בלבד.

אשמח לשמוע את דעתכם והרעיונות שלכם בעמוד הפייסבוק שלי.

לידיעה המקורית ...