תחיית הקואופרטיבים בישראל

Thank you for rating this article.

הקואופרטיב הינה שיטת התארגנות עסקית, שייחודה בכך שחברי הקואופרטיב הם בעלי העסק, המיועד למקסם את רווחת כלל חבריו, ולא רק את שורת הרווח. הקואופרטיבים הם ארגונים דמוקרטיים במהותם, המתאפיינים בקבלת החלטות המבוססת של ערכים; כל למשל יכולים קואופרטיבים להעדיף אבטחת תעסוקה ושכר הוגן לעובדים, לצמצם עלויות לצרכן, להשקיע חזרה בקהילה וכל זה על חשבון עודף רווחים.

השיטה הקואופרטיבית סייעה להקים את כלכלת מדינת ישראל. תחת המנדט הבריטי ועם קום המדינה הוקמו בישראל קואופרטיבים רבים, שבין הבולטים בהם ניתן למנות את אגד ודן, תנובה, המשביר לצרכן, ביטוח חקלאי ועוד. סך הכל פעלו בשיאם כ-400 עסקים קואופרטיבים, ממאפיות דרך אגודות אשראי וביטוח ועד למפעלי תעשייה. עם זאת, חוסר הבשלות של המודל בקרב המדינה הצעירה וההפיכה למשק קפיטליסטי בשנות ה-80 סיימו כמעט לחלוטין את הפרק הקואופרטיבי בחיי כלכלת ישראל.

דווקא בחו"ל, וגם בכלכלות מתקדמות בארה"ב ואירופה, הקואופרטיבים חיים ובועטים. באנגליה, הבנק השישי בגודלו, עם כ-7% נתח שוק, הינו קואופרטיבי; לחנות הכלבו הקואופרטיבית "ג'ון לואיס" יש מאות סניפים בממלכה. בספרד התאגיד הקואופרטיבי מונדרגון מספק תעסוקה לכ-80 אלף עובדים בכ-250 חברות שונות, בתחומי הפיננסיים, תעשייה, מסחר קמעונאי וחינוך והשכלה. בארה"ב יש מעל 7,000 איגודי אשראי, המספקים אשראי לכ-95 מיליון חברים. סה"כ, בעולם חברים כמיליארד אנשים בקואופרטיבים שונים, המספקים הוכחה ניצחת להיתכנותו ואיתנותו של המודל העסקי הקואופרטיבי.

בשנים האחרונות זוכה הקואופרטיב הישראלי לעדנה מחודשת, הרבה בזכות הרוח הגבית שהעניקה המחאה החברתית לנושא, ותודות לארגונים כגון המרכז לפיתוח קואופרטיבי של מכון אג'יק וברית הקואופרטיבים (ורבים וטובים נוספים) התומכים ומסייעים לקואופרטיבים לצמוח. בין הקואופרטיבים הבולטים שצמחו בישראל בשנים האחרונות ניתן לציין קואופרטיבים של מזון (סופר) כגון "שלנו" בתל אביב, בשותף בירושלים והעגלה במצפה רמון, קואופרטיבים המאגדים עוסקים בענף מסוים כגון שומעים חזק בתחום ההגברה והתאורה וגלריה אלפרד בתחום האומנות, "שלנו" ואופק בתחום הבנקאות ועוד קואופרטיבים וארגונים תומכים רבים נוספים.

קואופרטיב "שלנו" קם מתוך מאהל נורדאו במחאה החברתית, ושם לעצמו למטרה לטפל בשני כשלים מרכזיים בכלכלה הישראלית, היכן שיוקר המחייה בישראל משתקף היטב: קמעונאות ופיננסיים. המטרות סומנו: פתיחת קואופרטיב צרכני (סופרמרקט), איגוד אשראי (בנק) וחסכון פנסיוני, על מנת להציג אלטרנטיבה צרכנית לכוחות הפועלים בשוק. כיום מונה הסופר מעל 500 חברים, אני ביניהם, ולפני כחצי שנה פתח את הסופר הראשון, בשד' ההשכלה 9 תל אביב.

הצטרפות לקואופרטיב "שלנו" הינה השקעה כלכלית לא מבוטלת, 1,000 ₪ דמי חברות חד פעמיים, אך משתלמת בטווח הרחוק. אני הצטרפתי מתוך הרגשה והבנה שלקואופרטיבים חלק גדול בשינוי כללי המשחק הכלכליים בישראל ובהורדת יוקר המחייה. מצאתי בקבוצה אנשים נהדרים, שפועלים ימים כלילות במטרה לגרום לסופרמרקט לפעול בסטנדרטים גבוהים ומקדמים את איגוד האשראי וקופת הגמל של הקואופרטיב. בעצם הצטרפותי, אפשרתי לקואופרטיב להמשיך לפתח את עסקיו.

ביום רביעי ה-2 ליולי יתקיים מפגש היכרות עם "שלנו". המפגש יתקיים ב"נסיך הקטן", נחלת בניימין 18 בתל אביב, בשעה 19:00. מוזמנים/ות לבוא ולהכיר: https://www.facebook.com/events/317774208377507

מוזמנים/ות גם להצטרף כבר עכשיו.