עוד הזדמנות שנתניהו יחמיץ

Thank you for rating this article.

"נכריע את חמאס, נכתוש, נמוטט את שלטונו, נכה בראשי הנחש, נדביר, נמגר את הטרור, חכו לתגובה של צה"ל, רק צה"ל ינצח", והכי חזק לקינוח - "נמחק את עזה ונחזיר אותה מאה שנים אחורה (טוב, עזה נמצאת כבר מאה שנים אחורה, כך שאין ממש לאן להחזיר אותה). האמירות הנוקשות הללו, יצאו מלשכות ראש הממשלה ושריו כבר לפני עשור ויותר. הם תקפו את שלטון מפלגות העבודה וקדימה על דרך לחימתם בטרור.

והנה, עשור מאוחר יותר, התגשם החלום. עם ישראל תחת שלטונו של בנימין נתניהו נשיא מחנה הימין, יכול להביא את המזרח התיכון נוסח ביבי לידי ביצוע. אז זהו שממש לא. מבצע צוק איתן שממנו הוא נמנע כבר שנים, חולל שינוי אסטרטגי אמיתי דווקא בקרב מחנה הימין. כל יום שחלף במבצע העמיק את השינוי התודעתי במחנה הרחב.

הם הבינו שביבי והקואליציה הימנית שלו, יחד עם ליברמן, בנט, בוגי וארדן יכולים אבל לא רוצים למחוק את עזה או להכריע. כל שרי הימין דאגו לטפח את תדמית הימני הקלאסי, הם דיברו "ימנית ספרותית" מול כלי התקשורת, אבל בחדרי חדרים הם דיברו "שמאלנית מדוברת". כנראה שרק בעוד 70 שנה חוקרי ההיסטוריה יוכלו לשלוף את פרוטוקולי הקבינט כדי להבין מה באמת קרה שם.

העם כולו התגייס למהלך הצבאי, מי שלא גויס בצו 8 לחזית, התגייס בעורף. לביבי היה אשראי לא מוגבל לבצע מהלך צבאי, אבל בחר בדרך ה"ביביזם" - דחה את היום. ככה שורד שלטונו כבר שנים. צריך ללמוד ממנו איך שורדים בשלטון. אבל מה עם המדינה?

העצוב בכל הסיפור הזה הוא שישיבות הקבינט הן לא א"ש לילה של הגדנ"ע. מדובר במקום שבו מפסלים את העתיד שלנו כאן. הבעיה שנראה שהפסלים שלנו לא משתמשים בחומרים תקנים. הפסל הראשי נחשף כטקטיקן מופלא (כן הפסקת אש, לא הפסקת אש) אבל אסטרטג רע ביותר.

כמו שבחר לנהל את המהלך הצבאי בגישה של להתנפץ על קווי ההגנה של חמאס, באותה דרך ממש בחר לנהל את המהלך המדיני מול הפלסטינים. אפס יצירתיות. אין איגוף אנכי, אין חיסול ממוקד, אין מהלך מדיני מפתיע.

אם הייתי היועץ של נתניהו הייתי אומר לו ללכת על מהלך גדול אמיתי. את הציבור הימני מילא הפסיד, אולי הוא ירוויח את ישראל. מה אתה אומר? תפנה לאבו מאזן, מצרים, סעודיה ארה"ב ובריטניה תוביל את האיגוף האנכי לחמאס, תמשיך לבודד וללחוץ אותו.

תקרא לעולם החופשי למגר אותו. תן סוכריות לפלסטינים בגדה, תשקם מערכות יחסים, זרוק מילה טובה על אבו מאזן. טיפ נוסף - אל תשחרר אסירים. זאת לא הדרך. כיוון שאת הימין ממילא איבדת, לך למהלך משמעותי שבסוף יכול גם לחמאס. תתחבר לקו של אובמה שרואה בדאעש הסונית והחמאס אחים תאומים. קו הקמפיין - צריך לעצור את עזה מלהפוך לחליפות איסלאמית. כך תחבר את הכוחות המתונים במרחב ותביא שקט לתושבי הדרום.

-----------------------------------------------------

פורסם באתר האינטרנט של מפלגת העבודה.