ראש עיר שמנסה להיות ראש ממשלה

Thank you for rating this article.

ראש העיר של ירושלים, ניר ברקת חורג מתפקידו העירוני ומנסה לשחק תפקיד בפוליטיקה הארצית, כשכל ההתמקדות שלו היא בנושאים פוליטיים ארציים, שבאים על חשבון הטיפול בנושאים עירוניים. בכל מספר שבועות אנו שומעים על פעילות כזאת או אחרת של העריה,  במזרח ירושלים, כאשר הפעולות מכוונות ונעשית בתזמון מדויק, לזמן שבוא יש סממנים, של התחממות ביחסים בין ארה"ב לישראל. העיתוי הוא לא מקרי והוא נבחר כדי להשיג כמה שיותר כותרות עבור ברקת, באמצעות גרירה של השלטון האמריקאי להגיב לפרובוקציה. בכל פעם מצליח ראש העיר לגרור גינוי אמריקאי, שמביא אותו לכותרות, כשהוא בדרך מערער עוד יותר את היחסים של ישראל עם ממשל אובמה. ללא קשר למהות ולצדקת הפעילות הפוליטית שלו, ראש העיר, פוגע במעמד הממלכתי, ובמנדט שניתן לו להיות ראש עיר של בירת ישראל, לטובת השאיפות הפוליטיות הפרטיות שלו.

תושבי ירושלים בחרו בברקת להיות ראש עיר ולא מנהיג פוליטי, ולכן ראש העיר חורג מתפקידו, גם אם הוא מסווה את הפעילות הפוליטית שלו בפעילות עירונית, שכביכול נועדה לשמור על הסדר בעיר. לבניה במזרח ירושלים ישנם השלכות פוליטיות בינלאומיות על ישראל, וראש העיר יודע שהוא נמצא על מכרה זהב פוליטי מבחינתו, שמאפשר לו חשיפה מתמשכת בתקשורת הישראלית והעולמית, מבלי שהוא צריך לעשות, דבר או חצי דבר, כדי לקדם באמת את מצבה של העיר ירושלים. מדובר בחריגת סמכות, מאחר וראש העיר עוסק במדיניות חוץ, כאשר הוא לא קיבל מנדט לעיסוק זה, מאזרחי המדינה או מתושבי ירושלים. תפקידיו של ראש עיר לא כוללים מעורבות במדיניות חוץ או מעורבות פוליטית בינלאומית, ולכן ההתבטאויות שלו, וחשוב מכך המעשים שהוא עושה במזרח העיר, הם סטייה גסה מתפקידו כראש עיר.  

ניר ברקת עורר הרבה תקוות בקרב תושבי ירושלים, עקב היותו ראש עיר חילוני, שנבחר לאחר תקופה ארוכה שבה היה ראש עיר חרדי בעיר. בקמפיין הבחירות שלו הבטיח ברקת הבטחות גדולות, לדאוג להגדלת מספר מקומות העבודה בעיר, להביא יותר צעירים לירושלים, לשפר את השירותים העירוניים ולהוזיל את עלויות הדיור. בפעול ניר ברקת לא ממש קיים את הבטחותיו, ועיר הבירה ירושלים, נשארה במצב הקשה בו הייתה. מחירי הדיור לא ירדו, לא חל שיפור במספר מקומות העבודה בעיר והצעירים שלא מצליחים לשרוד בעיר עוזבים אותה באותה התדירות שעזבו אותה בתחילת תפקידו. ניר ברקת לא אשם בכל הבעיות של ירושלים, שנובעים ברובם מהזנחה מתמשכת של השירותים העירוניים, אך כדי לחזק את העיר דרוש ראש עיר שמחויב לתפקידו בעיר, ובאמת פועל יותר לקידום ירושלים, מאשר לקידום עתידו הפוליטי. ברקת במובן הזה הוא אכזבה גדולה לתושבי ירושלים, וכדי לתקן את תדמיתו הוא צריך לתקן גם את דרכו, ולהפסיק לראות ולהשתמש בעיר רק כמקפצה פוליטית.

 ההסברים של ברקת שמזרח ירושלים היא חלק חשוב בפיתוח ירושלים הם שטות גמורה, מאחר וכולם מסכימים שלפני שבכלל פונים להתפתחות לשטחים שבמחלוקת, שווה אולי לפתח את השטחים שעליהם אין מחלוקת וכבר נמצאים בידינו היהודים. במקום להתעסק בבניית "גן המלך" בשכונת סילוואן יכול היה ברקת להשקיעה את המשאבים המוגבלים של העיר, בשיפור חייהם של תושבי העיר המערבית, שבחרו בו לתפקידו. ברקת יכול להשקיעה את המשאבים למשל בבניית "גן מלך" בשכנות קטמון, שסובלת מעוני והזנחה כבר שנים רבות. ברקת יכול היה גם לנצל את זמנו במציאת פתרונות עבור בעלי העסקים במרכז עיר, שנמצאים על סף קריסה בגלל בניית הרכבת, ואולי אפילו היה מתאפשר בידו גם לעזור לזוגות צעירים בעיר שנוטשים אותה. הבעיה היא שהשקעה בנושאים אלה לא תביא לברקת את אותה תשומת לב תקשורתית שהוא מחפש, ולכן לא סביר שנראה אותו באמת פועל לטובת עשייה אמתית בעיר.

 ברקת אתה ראש עיר ולא ראש ממשלה, תמלא את התפקיד שלך ואל תחרוג מהסמכות שנתנו לך.